hypoteket.com/flytta-bolan-och-byt-bank
Kanske kan vara nåt...
 
N najks skrev:
Har under 10 år nu haft swedbank, inte missat eller betalat sent en enda gång

I dagsläget har jag bolån på 430k ca

Därtill blancolån på 730k (det är inte direkt fördelaktiga räntor om man säger som så)

Bolånet med amortering är just nu ca 2700/mån

Blancolånen kvalar in på ca 13000kr/mån

Huset har i dagsläget ett värde på 1.25 - 1.4

Behöver få in dessa 730k i bolånet för att få ihop kalkylen - med ett maxbelopp bolån per månad på 7000kr

Får ut ca 23-25k netto per månad

Finns det någon bank utöver swedbank som ni kan rekommendera?
För att få plats med både blanco och bolån behöver du en värdering på minst 1.364.706:- (430’+730’= 1160’/0,85= 1.364.706).
Gör en ansökan hos din bank, be dom kolla i sitt kreditsystem vilken värdering dom får där. Om den räcker så kör på den, den är ju ändå gratis. Om inte, gör en muntlig mäklarvärdering med 2-3 mäklare och be om att få den högsta på papper (kommer kosta ~2000-4000kr)

1.160.000:- i bolån kommer kosta, med 1% ränterabatt, ca. 6515:-/mån innan ränteavdrag.

Med ~34-37’ i bruttolön bör det gå ihop. Om du inte har massa barn, leasingbil, väldigt stor boarea eller andra kreditkort och kortkrediter. Kolla gärna ”min upplysning” för 29:- på UC.se, då har du koll på vilka krediter du har och kan vara lite ”steget före” banken och kanske säga upp nåt du inte använder.

Om/när Swedbank säger ok till lånet kan du kolla runt lite med andra banker då du har ditt på det torra. Länsförsäkringar jobbar tillväxt så dom kan säkert vara intresserade.

Lycka till!
 
  • Gilla
-MH- och 3 till
  • Laddar…
Tipsar om SBAB. Jag betalar just nu 1.4 % i ränta, men det blir inte lätt att komma ner dit idag...
 
  • Gilla
  • Haha
sk0nk och 3 till
  • Laddar…
Har du kvitton och fakturor som täcker upp blancolånet? I så fall skulle jag sammanställa dem för att kunna övertyga banken om att det inte är poker och fyrhjulingar som pengarna gått till.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Q Qwertyn skrev:
SEB
Jag hade en situation för ett antal år sedan där jag hade Swedbank…dessa vägrade förhandla på ngt vis. Vi hade bolån på 1,6 mk… ett blancolån på ca 70 K där Swedbank inte gav sig. Vi kontaktade SEB Som genast la in blancolånet samt även ett billån som det var ca 35 k kvar på, samt räntelättnad på ca 0,7%…. Vi fick sänkta kostnader på ca 5 k/månad.
Sänkta kostnader eller sänkta räntekostnader på 5k ?

Låter som det enda du gjorde var att lägga in 105kkr i bolånet. Den rabatten på 0,7% motsvarar knappa tusenlappen.

Tror inte dina 105 tusen kostade närmare 50 tusen om året i ränta....

Du lade snarare över skulden till huset och kunde per automatik sluta amortera på dina 2 andra lån i samma situation.

Med den logiken skulle jag kunna bryta upp med Swedbank och byta till Bluestep och sänka kostnaderna med 10kkr i månaden 😂
 
Fairlane
S Steverto skrev:
[länk]{campaign.name}&utm_medium=ad&utm_content=609067929738&utm_term=hypoteket&utm_device=c&gclid=EAIaIQobChMIs6jv3teXgQMVq5xoCR3ikgm9EAAYASAAEgLAU_D_BwE

Kanske kan vara nåt...
Fungerar inte. Max 75% hos dem.
 
N najks skrev:
Har under 10 år nu haft swedbank, inte missat eller betalat sent en enda gång

I dagsläget har jag bolån på 430k ca

Därtill blancolån på 730k (det är inte direkt fördelaktiga räntor om man säger som så)

Bolånet med amortering är just nu ca 2700/mån

Blancolånen kvalar in på ca 13000kr/mån

Huset har i dagsläget ett värde på 1.25 - 1.4

Behöver få in dessa 730k i bolånet för att få ihop kalkylen - med ett maxbelopp bolån per månad på 7000kr

Får ut ca 23-25k netto per månad

Finns det någon bank utöver swedbank som ni kan rekommendera?
Testa SBAB, ansök direkt på deras hemsida!
 
S sin skrev:
Swedbank är den största skitbank vi har i det här landet.

Handelsbanken är delad tvåa tillsammans med Nordea bland skitbankerna, Handelsbanken kan samtidigt vara den bästa banken om man har en bra relation med sin rådgivare.

Så shoppa runt.
Jag håller inte med. Jag har fått superbra service hos Swedbank. Handelsbanken likaså. Sämst service har jag fått från SEB och Nordea. Nordea va jag på flera möten men blev aldrig kund. Men jag har endå fått utskick till mig i form av nyckelkund.
Danskebank har jag hört flera blivit kund hos och verkar nöjda.
Men som du säger, kolla runt.
 
  • Gilla
Soldan
  • Laddar…
Jag tror tyvärr det kan bli lite svårt att få till upplåning på huset. Så fort man har 500k eller mer i blanco så säger de flesta bankerna nej direkt. Jag är i samma situation själv och så är det för SBAB i alla fall. Då har jag blanco på 630k och ett bolån på en miljon. Huset är värt 2.5-2.8M. Vi är två som som står på lånet, men det gjorde absolut ingen skillnad.

Jag tycker det är så skevt. Jag skulle kunna sälja huset, betala av alla blanco för att sen köpa huset igen. Det kanske finns någon bank som inte har denna spärr. Jag hoppas det löser sig för dig.
 
Banken kommer troligen inte intressera sig för kvitton, beskrivningar osv. De kan aldrig veta vad kvittona gått till, att det inte är till någon annans hus du byggt. Det du gjort kan ju i vissa fall dessutom ha sänkt värdet på fastigheten om du klantat rejält...

Det enda som krävs är en betald mäklarvärdering på papper, av banken godkänd mäklarfirma. De brukar ha ett antal olika de litar på som har bra koll på område och marknad.

De gånger vi byggt till har vi frågat banken (eller bankerna) vilka mäklare de godkänner för värdering av huset. Därefter kontaktar vi dessa mäklare som oftast har gratis muntlig värdering. 2-3 stycken kommer hem och går igenom huset och värderar muntligen. Vi väljer den som ger bäst värdering och ber om en skriftlig sådan, betalar och har sedan den i förhandlingen med bankerna.

En del banker har dessutom samarbete med mäklare. Vill minnas att SEB bjöd på värderingskostnaden en gång i tiden.

Det du även ska ha koll på är att du kommer behöva pantbrev för att höja lånen, lägg till kostnaden för detta i din budget.

Mitt råd är att sikta på de stora bankerna i första steget nu. Se till att få löst värdering, pantbrev, nya lån med rörlig ränta (alt hyfsat kort bindningstid), gå inte på tricket att dela upp lånet i flera delar med olika bindningstid (då är du i princip låst i banken till sista lånet går ut). När allt detta är gjort och du närmar dig bindningstidens slut är du fri att söka lån varsomhelst. Då kommer du ha allt alla banker kräver. Att låna upp till befintliga pantbrev är sällan problematiskt, förutsatt att kalkylen går ihop med din inkomst.
 
  • Gilla
Direktör Modig
  • Laddar…
Om någon accepterat att du fått ta 730K i blancolån så får de kanske hjälpa till att ordna upp det. Du är ju på väg mot avgrunden med stora, snabba steg.

Råd nummer 1 är alltid att prata med sin bank.
Råd nummer 2 är att prata med andra banker.
Råd nummer 3 är att försöka öka sina inkomster. Jobba mer, byta jobb, skaffa extrajobb, hyra ut rum.
Råd nummer 4 är att börja se över vilka utgifter man har, så man kan amortera av de dyraste lånen snabbt istället. Nudlar och kranvatten kan vara fullgod föda ett tag om alternativet är att man istället hamnar på gatan.
Råd nummer 5 är att försöka skaka loss slantar så man kvalar in till bankernas krav. Billigare bil, eller inte bil alls, sälja båt, husvagn, sommarstuga eller vad man nu ägnat sig åt.
Råd nummer 6 är att prata med föräldrar eller kanske syskon om de kan hjälpa med belåning för det belopp bankerna inte godkänner.

Högst troligt för dig gäller en kombination av dessa råd.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
gå inte på tricket att dela upp lånet i flera delar med olika bindningstid (då är du i princip låst i banken till sista lånet går ut)
Det är ännu värre än så. De kommer försöker lura på dig typ 2, 3 och 5 års bindningstid. Som förnyas på samma bindningstid och så sitter du alltid där i smeten tills du binder om allihopa vid varje förnyelse (eller byter precis efter 30 år). Jag är glad att jag alltid har haft allt i ett rörligt lån...
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Det är ännu värre än så. De kommer försöker lura på dig typ 2, 3 och 5 års bindningstid. Som förnyas på samma bindningstid och så sitter du alltid där i smeten tills du binder om allihopa vid varje förnyelse (eller byter precis efter 30 år). Jag är glad att jag alltid har haft allt i ett rörligt lån...
Nja. Man kan ju lösa ett lån, men med risk att få betala den summa banken går miste om. Och att man ”luras” in i en ny period.. man får en avisering om att det är dags att ränteändra. I annat fall så kan man ju ha koll på sin ekonomi så vet man😃
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Bengt62 Bengt62 skrev:
Tipsar om SBAB. Jag betalar just nu 1.4 % i ränta, men det blir inte lätt att komma ner dit idag...
Bra tips!
Jag växlade USD för 6,50 SEK för 10 år sedan, kolla med Forex om du vill växla mot USD! 😉
 
  • Haha
  • Gilla
hannixx och 11 till
  • Laddar…
N najks skrev:
Har under 10 år nu haft swedbank, inte missat eller betalat sent en enda gång

I dagsläget har jag bolån på 430k ca

Därtill blancolån på 730k (det är inte direkt fördelaktiga räntor om man säger som så)

Bolånet med amortering är just nu ca 2700/mån

Blancolånen kvalar in på ca 13000kr/mån

Huset har i dagsläget ett värde på 1.25 - 1.4

Behöver få in dessa 730k i bolånet för att få ihop kalkylen - med ett maxbelopp bolån per månad på 7000kr

Får ut ca 23-25k netto per månad

Finns det någon bank utöver swedbank som ni kan rekommendera?
Jag bytte till Länsförsäkringar för några år sedan och är helnöjd. Har man lån och bankkonto i LF så får man även rabatt på försäkringarna. Lite win-win med det upplägget tycker jag.
 
  • Gilla
Kirev
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.