G Guzzen1 skrev:
ICA banken har bra räntor. Samlar man allt hos dom kan det noggöra upp emot 1%. Så var det när jag kollade. Jag har allaförsäkringar hos dom ochhandkar även där, men jag hann inte få till lånen innan dom passerade den ränta jag har nu, men när och om dom faller ska jag haka på. Det kostar inget att lösa lånen så länge räntorna är högre än min.
Ica banken har inte förmånligare räntor än andra storbanker. Villkoren är snarlika hos samtliga "storbanker". Det skiljer några tiondelar hit och dit beroende på lånebelopp, bindningstid och sparade pengar. Det viktiga för TS är att skapa förtroende hos sin nuvarande bank som kreditvärdig låntagarer, gäller alla banker.
Ny värdering inkluderande de förbättringar som blancolånet använts till är förmodligen viktigast för att få bättre lånevilkor, oavsett bank.
 
B Bernt Ö97 skrev:
Banken gör en schablonbedömning vad som behövs för skäliga levnadsomkostnader och bankens riskexponering i respektive familjesituation. Det handlar inte om individens verkliga levnadsomkostnader, lyxliv eller inte har ingen betydelse.
Ja men då har TS mer än 6000 över, om man ska räkna in kostnaderna han redan tagit bort som betalda. Jag kan ha fattat fel också, att det är vad som är kvar för att klara dessa kostnader, då blir det nog svårare, förstås.
 
B Bernt Ö97 skrev:
Ica banken har inte förmånligare räntor än andra storbanker. Villkoren är snarlika hos samtliga "storbanker". Det skiljer några tiondelar hit och dit beroende på lånebelopp, bindningstid och sparade pengar. Det viktiga för TS är att skapa förtroende hos sin nuvarande bank som kreditvärdig låntagarer, gäller alla banker.
Ny värdering inkluderande de förbättringar som blancolånet använts till är förmodligen viktigast för att få bättre lånevilkor, oavsett bank.
När jag kollade i november förra året erbjöd swedbank 4,4 % för ett 5 årigt lån. Ica bjöd 3,6 % för samma löptid då jag hade alla försäkringar samt handlar där och har dom som bank. Man för nämligen rabatt beroende på sitt engagemang i ICA. Men det är möjligt att det är ändrat nu. Swedbank erbjöd 0,05%.
Sedan vet jag inte om ICA ska ses som storbank.
 
G Guzzen1 skrev:
När jag kollade i november förra året erbjöd swedbank 4,4 % för ett 5 årigt lån. Ica bjöd 3,6 % för samma löptid då jag hade alla försäkringar samt handlar där och har dom som bank. Man för nämligen rabatt beroende på sitt engagemang i ICA. Men det är möjligt att det är ändrat nu. Swedbank erbjöd 0,05%.
Sedan vet jag inte om ICA ska ses som storbank.
På Ica bankens hemsida indikeras idag ca 4,5- 5,2% ränta för bolån vid max 85% belåningsgrad bindningstid mellan 3 mån - 3 år
Eventuella rabatter avgår, några tiondelar, men helheten är helt i paritet med övriga "storbanker" (ursäkta uttrycket storbank)
Rådet till TS kvarstår:
Gör en värdering med utförda förbättringar, försök övertyga nuvarande bank och andra banker om kreditvärdigheten.
Jag önskar TS lycka till.
 
redarn redarn skrev:
Den KALP som jag fick för lånet jag fick godkänt för drygt en månad sedan var baserad på nuvarande ränta.
När räntan var 1.19% räknade de med 8% på mig. Men det kanske bankiren gjorde mest för att se hur mycket jag skulle klara för att se hur låg risk de tog... Ränteavdraget gör så klart skillnad också. Borde vara ok då.
 
  • Gilla
redarn
  • Laddar…
U Utasja skrev:
Ja men då har TS mer än 6000 över, om man ska räkna in kostnaderna han redan tagit bort som betalda. Jag kan ha fattat fel också, att det är vad som är kvar för att klara dessa kostnader, då blir det nog svårare, förstås.
Det är banken som bedömmer levnadsomkostnder efter en schablonmall.
Tillkommer sedan bolånekostnader, de får inte överstiga tillgänglig inkomst efter levnadsomkostnader.
Jag litar på att banker gör en seriös bedömning av kreditvärdigheten.
Rätt presenterat är det förmodligen inget problem för TS att få förnyat förtroende hos sin bank eftersom förbättringar för 750 000 kr är genomförda.
 
N najks skrev:
Har under 10 år nu haft swedbank, inte missat eller betalat sent en enda gång

I dagsläget har jag bolån på 430k ca

Därtill blancolån på 730k (det är inte direkt fördelaktiga räntor om man säger som så)

Bolånet med amortering är just nu ca 2700/mån

Blancolånen kvalar in på ca 13000kr/mån

Huset har i dagsläget ett värde på 1.25 - 1.4

Behöver få in dessa 730k i bolånet för att få ihop kalkylen - med ett maxbelopp bolån per månad på 7000kr

Får ut ca 23-25k netto per månad

Finns det någon bank utöver swedbank som ni kan rekommendera?
Nu tror jag det faktiskt handlar mer om bank personalen än vilken bank det är men...är i nuläget kund på Swedbank, ska byta så fort jag kan.
Jag och min fru hade inte i närheten av en handpenning till ett hus när vi fick möjligheten att köpa ett hus till 85% av värderingen. (förmodligen hade det sålts för mer än värderingen)
Nervösa sitter vi på banken och hoppas vår dröm ska bli sann, allt ser jättebra ut.
Bankkvinnan säger då "jag ser att ni har ett blancolån på ICA banken, vi tar över det så får du ett medlemslån med bättre ränta"
Jag vet att jag får skylla mig själv men naiv och nervös som jag var så skrev jag på papprena.
Det var först vid första inbetalningen jag insåg att räntan var 5,2% kontra den jag hade haft på ICA på 4,3.
Inga pengar att tala om men högst svinaktigt beteende.
 
S sin skrev:
Swedbank är den största skitbank vi har i det här landet.

Handelsbanken är delad tvåa tillsammans med Nordea bland skitbankerna, Handelsbanken kan samtidigt vara den bästa banken om man har en bra relation med sin rådgivare.

Så shoppa runt.
Kan bara hålla med. Hade Swedbank som första bank och tyckte de var ok tills jag faktiskt behövde låna en liten slant. Kommer inte ens ihåg vad jag skulle låna till nu men det var ca 40000 och jag hade inga skulder och tjänade hyfsat för min ålder och då tyckte dom att jag skulle spara 40000 så fick jag låna 40000 vilket kändes lite konstigt.
 
N najks skrev:
Ja digitalt.. dvs de utgår endast från tidigare sålda i närområdet (oavsett skick)

har plöjt ned ca 150k i markarbeten, och resterande 600k på huset (i princip ALLT är gjort senaste åren)
De kan nog vilja ha en skriftlig värdering från en mäklare för att utöka bolånet. Men om värderingen stämmer så borde det vara möjligt att lägga in blancolånet i bolånet så länge bankens kalkyl går ihop i övrigt med inkomster och utgifter. Dessutom kan du behöva ta ut nya pantbrev som blir en engångskostnad, kan vara bra att tänka på.
 
K Kirev skrev:
Jag bytte till Länsförsäkringar. Ångrar det inte. Sen var jag egentligen inte särskilt missnöjd med Swedbank innan.
Däremot kände jag mig lurad när dom gjorde så sjukt stora vinster.
Då jag även har försäkringar hos LF får jag dela på deras vinst i form av återbäring. Det är bra mycket trevligare än att aktieägarna får dom.
Bli aktieägare då.
 
  • Gilla
mnils och 4 till
  • Laddar…
F Fraustadt1706 skrev:
Bli aktieägare då.
Haha, bra idé. Då får jag dubbla utdelningar...
Kan ju göra det med pengarna jag får från LF.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Jag tror man får lov att lägga till ett råd till, efter att ha läst vad andra skriver, tycker och anser. Lyssna på vad de banker som eventuellt säger Nej har att anföra. Låt dem berätta varför de säger nej, så får man snabbt ett besked av vad banken ser som en risk i din ekonomi som de inte är beredda att ta. Det är en ganska bra indikator på vad man bör börja med att ta itu med i sin ekonomi. Bankerna nekar ju inte lån utan att de har en orsak. Det är ju en stor del av deras levebröd att låna ut pengar.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om du inte redan har pratat med din befintliga bank, gör det och fråga vilka värderingar de godkänner. Du kommer förmodligen få ett högre pris om någon kollar på objektet på plats.
S sjoelund skrev:
När räntan var 1.19% räknade de med 8% på mig. Men det kanske bankiren gjorde mest för att se hur mycket jag skulle klara för att se hur låg risk de tog... Ränteavdraget gör så klart skillnad också. Borde vara ok då.
Helt ok att banken gör kalkyl på bolån med ränta upp mot 6-8 % för att försäkra sig om låntagarens betalningsförmåga när räntan går upp. Vilket den gör, vi har facit idag. Allt annat är oansvarigt och bedrägligt av banken.
 
B Bernt Ö97 skrev:
På Ica bankens hemsida indikeras idag ca 4,5- 5,2% ränta för bolån vid max 85% belåningsgrad bindningstid mellan 3 mån - 3 år
Eventuella rabatter avgår, några tiondelar, men helheten är helt i paritet med övriga "storbanker" (ursäkta uttrycket storbank)
Rådet till TS kvarstår:
Gör en värdering med utförda förbättringar, försök övertyga nuvarande bank och andra banker om kreditvärdigheten.
Jag önskar TS lycka till.
Som jag skrev var det så i november 22 och den ränta jag erbjöds var 0.8% under Swedbanks som inte gav rabatt på mer än 5 hundradelar. 3,6 istället för 4,4% hos ICA. Jag tycker att 0,8% är lite mer än några tiondelar. Det blir en klar påverkan iaf stor eller liten beroende på lånestorleken. Rabatten hade att göra med hur stort engagemang man hade i banken. Om du bara ska ha lånet där så är nog inte skillnaden så stor.
 
S sjoelund skrev:
När räntan var 1.19% räknade de med 8% på mig. Men det kanske bankiren gjorde mest för att se hur mycket jag skulle klara för att se hur låg risk de tog... Ränteavdraget gör så klart skillnad också. Borde vara ok då.
En bank vill inte ta risk alls. Skulle dom ändå hamna i skiten så räddar ju vi skattebetalare dom ändå. Vad får vi för det? Usla räntor på lån sim skapas av pengar som inte finns
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.