92 899 läst · 963 svar
93k läst
963 svar
Börsen svajar - hur tänker och agerar ni?
Vilket fantastiskt backspegelperspektiv du har. Det var inte alls helt solklart att vi skulle få det här läget på börsen. Det kunde lika gärna vänt eller blivit en svag nedgång. Grattis om du lyckades pricka rätt på nedgången? Lyckades du med alla andra små till stora nedgångar som vi har haft de senaste åren också? Sålde du allt när det nästan kunde bli nytt stort krig i mellanöstern också tidigare januari? Det var väldigt nära katastrof det också.MultiMan skrev:Skillnaden denna gången är väl ändå att det fanns en tydlig, gigantiskt stor, extra faktor (corona) som var väldigt svår att missa för folk med normalt öppet sinne.
Nu har jag ju sett hur (alltför) många i forumet oavbrutet försökt prata ner problemet, både ekonomiskt och hälsomässigt, så med sådana skygglappar blir det såklart svårt svårt att fatta informerade beslut.
Lyckats du med att pricka uppgången sen när den väl kommer så är det bara gratulera åter igen.
Jag hade själv ett jäkla flyt nedgången 2018.
Du väljer dem du tror på. Och sen går du på din egna magkänsla och skiter i vad andra säger. Har man likviden till det så köp ofta men smått. Annars så funkar ju månadsvis.nino skrev:
Du gör det som känns rätt. Bygg din strategi. De gånger jag gått rakt på tips så är det redan försent att hoppa på tåget.
Själv kör jag månadsvis som vanligt.
Hur har ni gjort nu sen tråden dog ut? Jag var ju en av dem som satt still i båten (lite dum då enligt vissa). Kan ju konstatera nu att börsen gått upp dryga 22% sen den bottnade och året ligger nu på minus knappa 7%. Om jag haft en kristallkula hade jag förstås sålt den 18/2 och köpt tillbaka 23/3 men det hade jag ingen liggande.
Jag var en av dom som började sälja i mitten av februari (men då ljuger man enligt vissa), sedan har jag småköpt lite. Ligger idag 70% likvid och har ”missat” en del av rekylen. Men min teori (som är helt fel enligt många) är att vi ska ned betydligt djupare än fg. botten. Jag ligger på minus 1-2% YTD ungefär.leby skrev:Hur har ni gjort nu sen tråden dog ut? Jag var ju en av dem som satt still i båten (lite dum då enligt vissa). Kan ju konstatera nu att börsen gått upp dryga 22% sen den bottnade och året ligger nu på minus knappa 7%. Om jag haft en kristallkula hade jag förstås sålt den 18/2 och köpt tillbaka 23/3 men det hade jag ingen liggande.
Jag tror generellt att man ska vara väldigt försiktig att gå in med hela kapitalet på börsen närmaste halvåret. Varslen i USA liknar historiskt inget vi sett tidigare, tom. 1930-talets depression ligger i skugga när det gäller antal kontra hastighet. Hur företags ekonomi påverkas när hela länder stänger ned flera månader behöver man inte vara Warren Buffet för att räkna ut.
Kollade mitt pensionssparande och mina gamla ärvda fonder. Hade visst valt in lite läkemedelsfonder och någon innovativ teknologifond, så det hade inte tappat mycket alls totalt sett. De som har tappat mest är de jag sålde det mesta av i somras när jag behövde en liten halvmiljon till annat
Mitt aktiespar ligger på 25% plus. ca 25 år innan det rörs igen =)
Sonens 35% plus 18,5 år kvar innan de rörs.
Mitt småspar (fonder i min "lönebank" långsiktigt ca 30 år kvar) 8%. Den var nere och vände på minus =)
Fyllt på lite som vanligt.
Ser ut att bli en bra peng till ålderdomen och sonens första hus.
Hade detta hänt om 5 år så hade jag köpt mitt andra hus billigt Vi får se.
Sonens 35% plus 18,5 år kvar innan de rörs.
Mitt småspar (fonder i min "lönebank" långsiktigt ca 30 år kvar) 8%. Den var nere och vände på minus =)
Fyllt på lite som vanligt.
Ser ut att bli en bra peng till ålderdomen och sonens första hus.
Hade detta hänt om 5 år så hade jag köpt mitt andra hus billigt Vi får se.
Man får spekulera och inte köpa in sig i bolag som man inte tror klarar sig. Alla jag äger tror jag kommer klara sig galant. Om än de går på halvfart så kommer de stiga igen. Jag missade tyvärr botten på vindkraft, men inget jag gråter över =)M Markarbetaren skrev:Jag var en av dom som började sälja i mitten av februari (men då ljuger man enligt vissa), sedan har jag småköpt lite. Ligger idag 70% likvid och har ”missat” en del av rekylen. Men min teori (som är helt fel enligt många) är att vi ska ned betydligt djupare än fg. botten. Jag ligger på minus 1-2% YTD ungefär.
Jag tror generellt att man ska vara väldigt försiktig att gå in med hela kapitalet på börsen närmaste halvåret. Varslen i USA liknar historiskt inget vi sett tidigare, tom. 1930-talets depression ligger i skugga när det gäller antal kontra hastighet. Hur företags ekonomi påverkas när hela länder stänger ned flera månader behöver man inte vara Warren Buffet för att räkna ut.
Har fonder som jag kollar regelbundet. 507.000:- 27/2 har blivit 446.000:- idag. Å andra sidan var samma pengar 220.000:- för 4 år sen vid Brexitomröstningen (det är sen dess jag har börjat notera vid varje månadsslut) Insatt kapital för ca 10 år sen är 116.000:-
Sålde av min "reskassa" jag inte vågade riskera, men lyckades pricka in en av de sämsta dagarna såklart, den gick total +/- 0 så det var väl OK.
Gick in ganska hårt i höstas så många av mina aktier hade gått ner till minus men efter att ha bytt ut lite aktier och börjat placera "reskassan" igen i andra bolag som jag tror kommer att återhämta sig/står oberörda under pandemin så är jag på plus igen, Dock totalt 15% ner från när det stod som högst.
Gick in ganska hårt i höstas så många av mina aktier hade gått ner till minus men efter att ha bytt ut lite aktier och börjat placera "reskassan" igen i andra bolag som jag tror kommer att återhämta sig/står oberörda under pandemin så är jag på plus igen, Dock totalt 15% ner från när det stod som högst.
Hälften av mina besparingar sitter fast i en bit fullgod stockskog och andra hälften är på spardeposition i den lokala sparbanken där de omfattas av bankgarantin.
Redan 2007 tyckte jag mig se tecken på att den europeiska ekonomin var instabil på grund av pengar utan täckning och överstora krediter. "Återhämtningen" efter finanskrisen ökade inte direkt mitt förtroende för stabila konjunkturer.
Redan 2007 tyckte jag mig se tecken på att den europeiska ekonomin var instabil på grund av pengar utan täckning och överstora krediter. "Återhämtningen" efter finanskrisen ökade inte direkt mitt förtroende för stabila konjunkturer.
Husägare
· Borgholm, Öland
· 146 inlägg
Har varken sålt eller köpt aktier eller fonder sedan årsskiftet. De största aktieinnehaven jag har är SWEDBANK och TELE 2 och de största fondinnehaven jag har är SWEDBANK Robur Småbolag Sverige och East Capital Rysslandsfond.
Varken TELE 2 eller SWEDBANK Robur Småbolag Sverige har påverkats nämnvärt mycket i år. Ner ca 7% om jag inte minns fel.
SWEDBANK resp East Capital Rysslandsfond.(investerar ju mycket i olja och gas) har ju sjunkit med drygt 20% i år.
Inget som oroar mig nämnvärt mycket eftersom jag har haft samtliga dessa sedan 1990-talet.
Varken TELE 2 eller SWEDBANK Robur Småbolag Sverige har påverkats nämnvärt mycket i år. Ner ca 7% om jag inte minns fel.
SWEDBANK resp East Capital Rysslandsfond.(investerar ju mycket i olja och gas) har ju sjunkit med drygt 20% i år.
Inget som oroar mig nämnvärt mycket eftersom jag har haft samtliga dessa sedan 1990-talet.