A
S SueCia skrev:
hypotetiskt

Jag sålde av 40k kr i aktier i ett bolag med 6% förlust, bolaget fortsätter sjunka med ytterligare 30% varpå jag köper in mig för dessa 40k kr igen och har nu betydligt fler andelar

Du däremot sitter kvar med dina pengar i detta bolag genom hela fallet, menar du då fortfarande att det är jag som förlorat 6% trots att jag ökat min andel med drygt 30% för samma summa pengar. ?
Det är väldigt svårt att tajma marknaden så att du har gjort det denna gång beror självklart på att marknaden är extremt orolig men det är definitivt inte en långsiktig strategi.

S SueCia skrev:
hypotetiskt

Jag sålde av 40k kr i aktier i ett bolag med 6% förlust, bolaget fortsätter sjunka med ytterligare 30% varpå jag köper in mig för dessa 40k kr igen och har nu betydligt fler andelar

Du däremot sitter kvar med dina pengar i detta bolag genom hela fallet, menar du då fortfarande att det är jag som förlorat 6% trots att jag ökat min andel med drygt 30% för samma summa pengar. ?
Du är nu utanför marknaden. Jag har kvar mina andelar, jag köper på mig fler andelar aktier. Jag ligger på 20% plus i hela innehavet.
Lägg till att inga bolag i min portfölj har dragit in sin utdelning ännu. Möjligt att någon av dem gör det, kanske volvo. Men du förlorar utdelningen om du hade sådant =)
Jag kan ta 40 tusen från min buffert och trycka in de nu, jag får alltså ännu fler andelar än dig och höjer min hävstång och förlorar då inte utdelningen heller.
Men jag sitter lugnt i båten och har min sparplan på vad jag vill köpa framöver, hur andra gör skiter jag i.
Men jag blir lite ledsen när folk påstår att jag förlorat pengar när det inte är sant. Att de gått back rör mig inte i ryggen dock.

• Gilla
jannebmw och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
jag önskar jag hade din ekonomi :( tänk att kunna förbli känslomässigt helt opåverkad även om dina besparingar går upp i rök :D

Diskussionen om att man inte förlorat innan man säljer är så motsägelsefull att jag inte orkar ha den. Går börsen ner 20% imorron har du förlorat 20%, att du kan vinna tillbaks dom förändrar inte det.
Utan att gå in på andra delar av era börsdiskussioner så är det verkligen inte en ”motsägelsefull” diskussion att prata om realiserad vinst/förlust. Det är ju en fundamental egenskap på en värdepappersmarknad att instrument går upp och ner i värde och det är inget som har ”förlorats” för att marknaden en dag bara är villig att köpa din aktie X för -20% av vad du gav för den.

Sen är det däremot självklart få som psykologiskt klarar att se sin portfölj gå ner 50% och inte göra något. Men det beror ju på vilken strategi man har.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
S
N noupe skrev:
Utan att gå in på andra delar av era börsdiskussioner så är det verkligen inte en ”motsägelsefull” diskussion att prata om realiserad vinst/förlust. Det är ju en fundamental egenskap på en värdepappersmarknad att instrument går upp och ner i värde och det är inget som har ”förlorats” för att marknaden en dag bara är villig att köpa din aktie X för -20% av vad du gav för den.

Sen är det däremot självklart få som psykologiskt klarar att se sin portfölj gå ner 50% och inte göra något. Men det beror ju på vilken strategi man har.
Fast återigen, när det sitter "börshajar" som säger "jag bryr mig inte om att mina aktier gått ner 40% senaste veckan" jag tror inte ett skit på det, om dom var till 100% likgiltiga inför det så måste de antingen ha en emotionell störning eller vara miljonärer och sen ha ett par tusingar på aktiemarknade så att det faktiskt inte spelar någon roll.

Sen realiserad vinst eller förlust, det är bara ett begrepp, ja man har kvar sina andelar i bolaget, men andelarna är värda mindre.

Det är ju som en kollega som hade 200k i starbreeze som knappt var värda 2k mot slutet, skulle han alltså inte ha förlorat pengar på detta? Det låter som ett etablerat skyddsbeteende för de som inte vill inse sina förluster.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Jag har väntat på en rejäl nedgång senaste året, så jag började kliva av när usa och Iran började bråka i början av året. Missade lite av toppen, men när det började bära iväg söderut kortade jag omx vilket har gett ca 20% till i vinst.
kollar vi historiskt så har vi haft längre uppgångar Och sedan en rekyl som ätit upp ca 70% av uppgången. Stämmer det även för i år så finns det fallhöjd på ca 20-35% till.

På börsen ska man bara ha pengar man klarar sig utan, men bara för att man klarar sig utan behöver man väl inte sluta bry sig om dom?
Och att säga att vi som sålt kommer missa uppgången tycker jag är lite ignorant. Kolla 2008 när lundin mining var ner 91%, Boliden ner 89%, JM ner 85%, Swedbank ner 80%, SSAB och Volvo ner 77% vardera. Jag kan fortsätta länge till, men ni förstår vad jag menar. Det var slakt på börsen.
Säg att jag missat att köpa på botten och köper in mig på lundin mining när dom gått upp 300% från botten så har jag fortfarande en uppgång på ca 350% innan vi är tillbaka på break even för de som ”satt still i båten”.
Att däremot försöka tima varenda rekyl på börsen skulle jag inte ge mig in på, men varför sitta kvar genom en björnmarknad?

• Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker du resonerar lite med skygglapparna. Det enda som är relevant på riktigt är skillnad mellan när du köper och säljer. Eller ännu mer fyller/tömmer kontot. Säljer man på -6% och sedan köper igen på -36% och vi räknar med att om något år är den tillbaka på + så har man gjort en bra affär. Men -36% värdet kan ju lika gärna vara samma som man köpte aktien för några år sedan. Det man kan se då är att genomsnittligt över tid så har man gjort en vinst oavsett, därav ingen måste till panik men ett läge nu att investera ytterligare

Jag och grabben tog beslut om att sälja hans fonder för ca 2 veckor sen.
Dom har gått upp ca 1000% på 19år, han ska plugga i minst 5år till om allt går som det är tänkt och ska inte röra dom pengarna förens han studerat klart.
Idag är fonden ner 36% sen vi sålde, jag anser det var rätt beslut och även han.
Blir en hel del i skatt men nu kan han byta till ISK och förhoppningsvis använda det som ska till skatten näst år till att bygga värde tills dess och om det vänder snart så kanske han är på samma summa trots att han skattat ut.

Tror dock att det är många år innan vi är på samma nivåer igen på börsen.

Sålde allt utom 10% på ppm och satt i räntepapper, 20 år kvar till pension.

Oavsett om man sålt eller suttit still så vet vi först om säg 5år vad som var rätt

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Ja, absolut att man över tid tjänar på att ligga i marknaden. Men varför inte vara i alla fall lite aktiv och tjäna mer (minska förlusterna)?

Säg att du 1960-1970 köpte DJ indexfonder månadsvis. Då hade du hade du haft ett gav på ca 6000$. Om du hade suttit lugnt i båten med de pengarna hade du gått +-0 (i dollar utan hänsyn till de 460% inflation under perioden) år 1992.
Tar vi hänsyn till inflationen fram tills idag ligger du fortfarande -50% i köpkraft. Rätt lång tid att vänta på break eaven kan jag tycka öven om man var ung på 60-talet.
visst hade du kunnat fortsätta månadsspara fram till botten i början av 80-talet och sänkt ditt gav till ca hälften, men då hade du fortfarande bara varit på +-0 idag i köpkraft mätt.

Men så länge man inte sålt har man inte förlorat något? Då är ju världens bästa idé att köpa ny bil varje år utan att sälja den gamla. Man har bara låst kapitalet i något som sjunker i värde. Men det kanske blir en klassiker som betingar ett högt värde om 50 år, så vem vet. ;)

Det är ju rent struntprat att man inte förlorat något om man inte säljer. Samtidigt riskerar man ju att missa uppgångar om man säljer. Normalt sett hjälper inte ett aktivt förvaltande, man måste veta mer än proffsen för att göra vinst på det. Men de här situationerna är ju inte proffsen vana vid.

• Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
S
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag tycker du resonerar lite med skygglapparna. Det enda som är relevant på riktigt är skillnad mellan när du köper och säljer.
Jag håller inte med.

Säg att du har ett totalt sparkapital på 3 miljoner, du är nu miljonär alltså. Du bestämmer dig för den briljanta idén att investera alla tre miljonerna i starbreeze 2018, allt rullar på och värdet ökar till 4.5Miljoner. Du kan alltså fortfarande klassa dig som miljonär. Sen krashar starbreeze totalt och värdet på dina aktier sjunker till 45 000, du menar alltså att nu är jag inte längre miljonär, mina tillgångars värde har sjunkit till 45 000 men jag har inte förlorat en krona? :)

Snacka om skyddsbeteende isåfall.

• Gilla
Riemann
  • Laddar…
Kan tycka att ni alla har lite rätt i det ni säger och tycker. Tror det är få som inte helst skulle vilja sälja nära toppen och sen köpa tillbaka nära botten. Det svåra är förstås att veta när det är "nära". Visst är det nu helt klart att toppen varit och fallet blev stort (och absolut kan bli större). Men ex fall på 6% har det varit många gånger sen senaste riktiga nedgång. Klart man förlorat den vinst man hade innan fallet i det hypotetiska fallet att man då skulle sålt. Visst grämer det mig lite samtidigt som jag också vet att jag inte följer marknaden tillräckligt bra för att veta när det är dax, att följa efter massan brukar inte vara det bästa, man bör ligga i framkant för att det skall vara lönsamt. Över tid har väl aktiemarknaden avkastat 10-12% sett över längre perioder så även vi som inte lyckas pricka rätt köp/sälj har en acceptabel avkastning om vi sparar långsiktigt.
Det vi mer passiva kan göra är ju förstås att månadsspara men kanske även köpa lite extra efter stora fall som är lättare att än att sälja innan fallet.

Orginalplanen från i somras var att sälja nån gång i början av året "för säkerhets skull" då dotter två hade planer på att plugga i Norrköping och det kändes redan då som om det är mycket luft i börsvärdena. Men det blev ändrade planer då kursen hon skulle gå ändrades. Så nu får hon bo hemma ett par år till :)

• Gilla
leby
  • Laddar…
Har ett lite speciellt sparande.
Jag har sparat ihop till att kunna ställa om mitt liv och helt byta livsstil under en period på ca 5-10 år och ge mig ut och resa på heltid med start nästa år.
Summan jag har samlat ihop avgör såklart hur länge jag kan vara borta och jag har tidigare satt ett mål på en miljon. Denna miljonen tog jag nu ut från två fonder, givetvis blev kursen räknad på den torsdagen då börsen rasade ner 11% och slutade på 514 i värde men jag gick inte med förlust utan snarare helt jämnt upp. Övrigt sparande har fått vara kvar men har tappat i värde sedan dess-

Tanken är att stoppa tillbaka pengarna när jag tror att börsen är som lägst, vilket såklart är svårt att pricka in men jag är ganska övertygad om att jag kommer att återköpa fler andelar än de jag sålde.

Allt är individuellt finns ingen generella råd.
De som har haft tur att sälja vid en topp har lättare att berätta en de som våndas över nuvarande nedgång.;)

• Gilla
leby
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Jag håller inte med.

Säg att du har ett totalt sparkapital på 3 miljoner, du är nu miljonär alltså. Du bestämmer dig för den briljanta idén att investera alla tre miljonerna i starbreeze 2018, allt rullar på och värdet ökar till 4.5Miljoner. Du kan alltså fortfarande klassa dig som miljonär. Sen krashar starbreeze totalt och värdet på dina aktier sjunker till 45 000, du menar alltså att nu är jag inte längre miljonär, mina tillgångars värde har sjunkit till 45 000 men jag har inte förlorat en krona? :)

Snacka om skyddsbeteende isåfall.
Förlorat i den korta tisperioden som är nu, absolut. Det beror alltså helt på den totala tidshorisonten och hur känslig för lokala förändringar man väljer att vara. Marknaden och värdet kommer att återhämta sig så det är totalen från inträde till utträde ur portföljen som är viktig. Om du nu sålt och marknaden sjunkigt så är det ett utmärkt tillfälle att investera och få en extra skjuts.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.