MultiMan
A AndersS skrev:
Allt är individuellt finns ingen generella råd.
De som har haft tur att sälja vid en topp har lättare att berätta en de som våndas över nuvarande nedgång.;)
Skillnaden denna gången är väl ändå att det fanns en tydlig, gigantiskt stor, extra faktor (corona) som var väldigt svår att missa för folk med normalt öppet sinne.

Nu har jag ju sett hur (alltför) många i forumet oavbrutet försökt prata ner problemet, både ekonomiskt och hälsomässigt, så med sådana skygglappar blir det såklart svårt svårt att fatta informerade beslut.

• Gilla
heimlaga
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Skillnaden denna gången är väl ändå att det fanns en tydlig, gigantiskt stor, extra faktor (corona) som var väldigt svår att missa för folk med normalt öppet sinne.

Nu har jag ju sett hur (alltför) många i forumet oavbrutet försökt prata ner problemet, både ekonomiskt och hälsomässigt, så med sådana skygglappar blir det såklart svårt svårt att fatta informerade beslut.
Fortfarande individuellt utifrån hur du har placerat pengar, hur länge de funnits där och värdeutveckling (reavinst), vilken tidsaspekt du sparar, behöver jag pengarna om ett år, är det pensionspengarna som avses, allmänt sparande, etc.
Det kommer nya uttalanden fortlöpande.
https://www.svt.se/nyheter/inte-varre-an-en-svar-influensasasong

MultiMan
Under vilka sparförhållanden menar du att det skulle vara en bättre affär att inte sålt när corona spred sig över världen och sedan köpa tillbaka senare under året när det börjar stiga igen, mot att inte göra någonting?

Nya åsikter om farligheten för hälsan kvittar ju nu, den ekonomiska skadan är redan skedd. Möjligen kan fallet bromsas upp något. Det enda som garanterat vänder börserna snabbt är ett verksamt vaccin eller annan medicin.

MultiMan MultiMan skrev:
Under vilka sparförhållanden menar du att det skulle vara en bättre affär att inte sålt när corona spred sig över världen och sedan köpa tillbaka senare under året när det börjar stiga igen, mot att inte göra någonting?
.
Det får var och en bedöma utifrån sin situation, har handlat med aktier/fonder under dryga 40 år, senaste 10 åren växlat över till enbart fonder förutom några nostalgiaktier i det allmänna sparandet.. Det jag för egen del tagit till mig är att alltid utgå från mina egna förhållanden och inte vad andra tycker man ska göra.
Och senaste 5-10 åren har fokus varit på de placerade pensionspengarna. Där har jag omplacerat utifrån vad jag kalkylerat med att jag önskar framöver och fördelning mellan räntebärande kontra aktierelaterat. Fokus är utveckling som är tillräcklig utifrån storleken på belopp, t.ex. ett större belopp behöver inte generera samma avkastning som ett mindre för att ge samma slutresultat.
Så ett exempel kan vara om det finns 50 Mkr, 10 Mkr, 1 Mkr eller 100.000 kr i sparat kapital och hur du som person påverkas om kapitalet minskar med 30%.

S SueCia skrev:
Fast återigen, när det sitter "börshajar" som säger "jag bryr mig inte om att mina aktier gått ner 40% senaste veckan" jag tror inte ett skit på det, om dom var till 100% likgiltiga inför det så måste de antingen ha en emotionell störning eller vara miljonärer och sen ha ett par tusingar på aktiemarknade så att det faktiskt inte spelar någon roll.

Sen realiserad vinst eller förlust, det är bara ett begrepp, ja man har kvar sina andelar i bolaget, men andelarna är värda mindre.

Det är ju som en kollega som hade 200k i starbreeze som knappt var värda 2k mot slutet, skulle han alltså inte ha förlorat pengar på detta? Det låter som ett etablerat skyddsbeteende för de som inte vill inse sina förluster.
Precis, det psykologiska är det jag nämner sist som du ser i inlägget. Klart det är väldigt svårt att hantera och det drabbar även ”proffs” nu som man kan läsa om i flera artiklar.

Realiserad vinst/förlust är mer än bara ett begrepp. Att en aktie ”går ner” betyder bara att det just nu inte finns någon som vill köpa det värdepappret på marknaden för mer än det priset. Givetvis kan det bero på att bolaget är på randen av konkurs - Då är en uppgång osannolik. Men tar man ett stort välmående bolag är nedgången kanske inte motiverad av bolagets tillstånd.

Allt detta jag skriver är inget konstigt eller kontroversiellt, men det kanske inte är rätt forum att ha diskussionen. Vill du tycka att -40% betyder att du förlorat pengarna - tyck då det och sälj aktierna med den förlusten. Inser du däremot att nedgången sannolikt inte är varaktig och att aktien och börsen som helhet kommer gå upp inom den horisont du sparar på - behåll den då rimligen.

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Ungefär så här tror jag att den generella marknaden kommer att se ut. Som med all andel så bör man investera i solida företag som klarar en viss nedgång utan att gå i konkurs.
En bild för att visualisera utan att ha några värden på skalan.

Linjediagram som visar marknadstrender före, under och efter COVID-19 utan specifika värden.

S SueCia skrev:
Fast återigen, när det sitter "börshajar" som säger "jag bryr mig inte om att mina aktier gått ner 40% senaste veckan" jag tror inte ett skit på det, om dom var till 100% likgiltiga inför det så måste de antingen ha en emotionell störning eller vara miljonärer och sen ha ett par tusingar på aktiemarknade så att det faktiskt inte spelar någon roll.

Sen realiserad vinst eller förlust, det är bara ett begrepp, ja man har kvar sina andelar i bolaget, men andelarna är värda mindre.

Det är ju som en kollega som hade 200k i starbreeze som knappt var värda 2k mot slutet, skulle han alltså inte ha förlorat pengar på detta? Det låter som ett etablerat skyddsbeteende för de som inte vill inse sina förluster.
Varför skriver du nu så att man måste ha störning? Du är för nervös så du kan nog starta ett sparkonto på 0% så sitter du säkert till 100%. Du kan komma hit och se om jag är nojjig över det, har gott om öl och bjuda på.
Enda gångerna jag varit lite nerstämd på börsen var när ett bolag gick i konken, men där förlorade jag i realiserade pengar bara en tusing då jag bara plockade på måfå.
Den andra gången var när jag fingerprint på bara 200% uppgång då den började gå ner lite och sen sköt i höjden.
Men hej, börsen rör sig.

D Daniel 109 skrev:
Det är ju rent struntprat att man inte förlorat något om man inte säljer. Samtidigt riskerar man ju att missa uppgångar om man säljer. Normalt sett hjälper inte ett aktivt förvaltande, man måste veta mer än proffsen för att göra vinst på det. Men de här situationerna är ju inte proffsen vana vid.
Möjligtvis om du äger sas eller scandic. Men annars är det du skriver struntprat.
Säljer man en stabil aktie som faktiskt kommer hämta sig så har man nog inte riktigt där och göra. Någon vinner någon förlorar.

Jag har inte köpt eller säljer aktier på 8år. Men nu tänkte jag börja igen.
Känns som bästa tillfället att börja. Skulle jag förlora någon tusenlapp så var det ändå värt att testa. Rätt säker på att om man satsar nu så tjänar man mycket på det

• Gilla
Utdelning
  • Laddar…
Jag köper kontinuerligt.
Jag har fortfarande lång sparhorisont och som vanligt är man med i både ner och uppgångar.
Ibland har man lyckats tajma börsen och sälja av när det går dåligt.
Men ofta säljer man och köper "för sent".

• Gilla
leby
  • Laddar…
M
Jag sålde i princip allt i mitten på februari. YTD ligger på ungefär -3%. Nu har jag börjat köpa lite, med betoning på lite. Svårt att sia om hur massan kommer agera. Alla tror olika och dom flesta kommer ha fel.
Anledningen att jag sålde var att det var mycket som var ATH samtidigt som fabriker stängde i Kina som är världens största licens/lego-tillverkare. Jag tänkte att det måste få konsekvenser för företagen i Sverige tex. när leveranser uteblir av delar och kompletta produkter. Sedan gick fear/greed-indikatorn i botten i USA, slog om från överköpt till översålt ganska dramatiskt fort. Vidare har vi en ganska lång historik av uppgång på börsen och tidsmässigt så skulle en sättning nu stämma ganska väl in.
Så många indikatorer vilket gjorde att jag valde att sälja det mesta.

Framigenom så är det supersvårt, ödmjukhet gäller då dom flesta har fel. Vi kan bara gissa. Min gissning är att vi just nu ser en första panikvåg på börsen. Detta kommer fortsätta när USA kommer få sin del av Coronan. I Sverige så ser vi nu mängder av varsel, bolagens Q1’or och Q2’or kommer ta mycket stryk. Bolag som tidigare beslutat om utdelning drar nu tillbaka årets utdelning, väldigt sällsynt! Så detta är bara början på en större/längre nedgång tror jag.

Om man ska börja handla lite smått, ska man köpa en post om dagen, veckan eller månaden tycker ni?

Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ungefär så här tror jag att den generella marknaden kommer att se ut. Som med all andel så bör man investera i solida företag som klarar en viss nedgång utan att gå i konkurs.
En bild för att visualisera utan att ha några värden på skalan.

[bild]
Jag sålde på den första punkten, dvs när jag började höra talas om viruset i Kina och insåg att det nog inte skulle gå att stoppa (dvs när några fall började poppa upp lite här och där i världen). Nu gäller det att hitta den andra punkten. Från början trodde jag mitten av maj, men eftersom västländerna inte alls har följt Koreas exempel så tror jag att det blir tidigast efter sommaren, men vi får först se hur illa det blir i andra länder. USA kan bli en total katastrof är jag rädd för (precis som Sverige riskerar att bli).

Jag tror den kommer i maj, när det är etablerad vardag att leva med att viruset härjar runt

H
Vi får heller inte glömma att det är inte bara är Aftonbladet och Expressen som ska vägleda och ge experttips till allmänheten.

Den som är intresserad av ekonomi och börsen i allmänhet vet att denna gången är väldigt annorlunda. Att totalt stänga ner flygindustri, allt utom samhällsnyttigt i många regioner samt även stora köpcentrum nationellt i USA (from igår) kommer få stora konsekvenser ekonomiskt som kan förstöra väldigt mycket på lång sikt. Arbetslösheten har redan nu i Ohio ökat med 600% då barer och restauranger bommat igen.

Detta tillsammans med att centralbankerna trycker nya pengar i en takt världen aldrig skådat förr. Att dollarn rusar och oljan sjunker som en sten. Det är så otroligt många faktorer som sker samtidigt. Att hitta en botten kan inte ens världens bästa börsexpert göra.

Så allt är lite bitter sweet. Vi måste hoppas på ljusare tider, att allt ordnar sig och att vi får leva med att världen kanske i värsta fall går in i recession och att det kanske tar ett par år innan vi är uppe och nosar på OMX 1900 igen. Men det måste det väl? Majoriteten av vårat pensionssparande som vi inte ens kan påverka är börsexponerat.

Alternativet är att detta är början på en krasch som får finanskrisen att se barnslig ut. Förr eller senare kommer världen att få sanningen i vitögat när pengatryckeriet har pågått utan konsekvenser, men om det är nu eller senare återstår att se. Akta er för bulltraps bara.

Jag vet inte om du missat det, men man ska köpa när allt ser becksvart ut....dvs du måste göra tvärtemot vad din inre grottmänniska känner, desto räddare du är desto bättre. Köper du när allt ser självklart ut och bara blå himmel så är det bara en sak du kan vara säker på=att du är för sent ute och att smartare människor än du är dem som säljer till dig.

I all välmening.

"when there is blood in the streets" //Jesse Livermore

Red. TIMESTAMP 20200319 OMXS30 1380 (vi kommer komma ner till 1330-40 igen om någon vecka men sker det på mindre volym så är det bara retest.)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.