.Någon la upp en rolig bild/ graf hur ett vanligt tänk ofta är från individen när börsen stiger och går ned
Jag ligger kvar /hoppas på att det går upp/ panik säljer.

För att sedan fundera och kliva på igen när det är dyrare.

Men nu hittar jag inte bilden, kanske inte var denna tråd.

H
ChOff ChOff skrev:
Hej!

Jag är lite nyfiken på hur ni här inne, med pengar i aktier och fonder, tänker och agerar kring den fallande börsen.

Själv har jag inte sålt något alls. Köpte lite extra häromdagen utöver mitt vanliga månadssparande. Har en lång sparhorisont på åtminstone 10 år, så jag är inte särskilt orolig men det är inte roligt att logga in och bara se röda siffror. Jag har aldrig haft pengar i aktier vid ett börsras tidigare så man är ju van vid att det oftast är plus.

Har ni sålt av? Försöker tajma rätt köpläge? Eller sitter ni bara still i båten och väntar ut stormen? När tror ni att vi har nått botten, dvs när vänder det uppåt igen? Någon särskilt bransch man borde passa på att investera i? Osv osv. Många frågor!

Mvh
Sitt still I båten!

A Andy78 skrev:
Någon la upp en rolig bild/ graf hur ett vanligt tänk ofta är från individen när börsen stiger och går ned
investor-psychology-illustrated.gif

• Gilla
nino
  • Laddar…
Staffans2000
I InsidersUnited skrev:
[bild]
Precis så belv det för mig.
Före Coronan hade jag sålt alla aktiefonder och köpt räntediton samt Guld med tanken att statistiskt sett, kommer snart en krasch. Men ingen sådan syntes ens till i horisonten, så jag sålde allt igen och köpte bla. nya fastighetsfonder. Två veckor senare... Det förvånar mig ändå att hela världsekonomin styrs av mina små affärer. Men så är det uppenbarligen.

Staffan

• Gilla
  • Haha
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
Eftersom jag tipsade om botten så kan jag lika gärna lägga ut en spekulation om toppen. Det som talar mot det är att SP500 inte ligger på topp..Det som talar för är att senaste veckan har dagarna startat starkt och sedan har större spelare sålt ut..Jag har en kort position genom Xact BearX2 (går det över 1865 så är jag utstoppad)
Timestamp 20201020 OMXS30=1841 (slutkurs, var 1854 som högst idag)

I InsidersUnited skrev:
Problemet är inte att sälja i rätt tid, problemet är att folk inte köper tillbaka, när det ser som svartast ut, lång tid innan orsaken till nedgången är över ska man köpa igen. Exempelvis idag.

Timestamp 20200318 OMXS30=1337
En bild säger mer än tusen ord. Tidsaxeln är tyvärr borta men varje pinne=1 dagtvc_ef4c415639d9e14501a525306c2dfb34.png
Ps egentligen ska man vänta till efter Atlas Copco rapporten på Tors Morgon, den brukar flytta index rejält åt vilket håll som helst..Men no guts, no glory))

Staffans2000
I InsidersUnited skrev:
Men no guts, no glory)
Lyckan står den djärve bi. Så sant. När jag under en tid innan Coronan sålde alla mina guldaktier, dröjde det som bekant inte länge innan min feghet straffade sig. Resten vet ni själva. Det märkliga är att jag styr den globala aktiekursen! När jag säljer, går börsen upp och när jag köper, går börsen ner. Hur kan Kazakstans börs ha förhandsinformation om mina förehavanden?

Staffan

• Gilla
  • Haha
pve och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Lyckan står den djärve bi. Så sant. När jag under en tid innan Coronan sålde alla mina guldaktier, dröjde det som bekant inte länge innan min feghet straffade sig. Resten vet ni själva. Det märkliga är att jag styr den globala aktiekursen! När jag säljer, går börsen upp och när jag köper, går börsen ner. Hur kan Kazakstans börs ha förhandsinformation om mina förehavanden?

Staffan
Berätta nästa gång du ska sälja något så ska jag sitta redo på köp ;)

Farsan kör till 100% på nyfikenhet: nystartade företag som släpper enkronasaktier. Köper för en tusenlapp och ser hur det går. 10-20 000 har gått ut i avloppet, medan andra går hyfsat och kan säljas för 10-20 kr styck, och så några som bara drar iväg, en av dem är uppe i runt 300 kr styck just nu.

M
Anna_H Anna_H skrev:
Farsan kör till 100% på nyfikenhet: nystartade företag som släpper enkronasaktier. Köper för en tusenlapp och ser hur det går. 10-20 000 har gått ut i avloppet, medan andra går hyfsat och kan säljas för 10-20 kr styck, och så några som bara drar iväg, en av dem är uppe i runt 300 kr styck just nu.
Ett ganska vanligt misstag bland människor som inte vet vad dom köper är att man tror att en aktie som kostar ett par öre har större potential att utvecklas än en som kostar +100kr.

Jag köper två sorters aktier.

1. Etablerade bolag med bra utdelning i branscher som jag bedömer som stabila på lång sikt. Här ingår investmentbolag.

2. Mindre bolag som jag bedömer gynnas av den samhällsutveckling som jag tror ligger framför oss.

Målet är att aldrig sälja aktierna. När jag gjort det är det för att bolaget blivit utköpt från börsen. Har hänt tre gånger hittills, alltid för ett bra mycket högre pris än jag köpte för.

• Gilla
G-83
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Jag köper två sorters aktier.

1. Etablerade bolag med bra utdelning i branscher som jag bedömer som stabila på lång sikt. Här ingår investmentbolag.

2. Mindre bolag som jag bedömer gynnas av den samhällsutveckling som jag tror ligger framför oss.

Målet är att aldrig sälja aktierna. När jag gjort det är det för att bolaget blivit utköpt från börsen. Har hänt tre gånger hittills, alltid för ett bra mycket högre pris än jag köpte för.
Lite svårt att förstå en strategi som har som mål att aldrig sälja? Är det dina barn eller barnbarn som du har i åtanke?

V vectrex skrev:
Lite svårt att förstå en strategi som har som mål att aldrig sälja? Är det dina barn eller barnbarn som du har i åtanke?
Svaret fanns där . :)
med bra utdelning

Man tar alltså ut utdelningen och låter kapitalet arbeta för dig typ.

• Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Ett ganska vanligt misstag bland människor som inte vet vad dom köper är att man tror att en aktie som kostar ett par öre har större potential att utvecklas än en som kostar +100kr.
Hans tanke är att om han handlar 1000 aktier för totalt 1000 kr och det går år helvete så har han bara förlorat kaffepengar. Det är nån uppstartsgrej, helt nya innovationer som man inte har en aning om hur de går och som alltså inte heller har någon historik att luta sig tillbaka på.

Jag har ”bara” ca 200.000:- på börsen. Ca 75% i aktier och resterande i fonder. I början köpte jag bara högrisk för att jag trodde att jag snabbt skulle bygga lite kapital som skulle sättas i utdelningsaktier.
Detta gick sådär. Några raketer och några sänken. Jag sålde alltid raketerna när värdet dubblats och satte allt i stabila utdelningsaktier. Sänkena har jag sålt av några och låter vissa stå kvar som en påminnelse till mig själv att jag inte är någon börshaj:crysmile:
Min strategi är att köpa och inte sälja utan ta utdelningen och återinvestera den så att jag vid pensionen om 25-30 år har en rejäl årlig utdelning och beroende på livssituation då även kan sälja av aktier om det behövs.

Men var och en gör som den vill. Jag har en nära vän som satte in 400.000:- i fingerprint. Som mest var hans värde över 7 miljoner. Han var med i ”sekten” och var övertygad om att han skulle nå 10 miljoner och sälja då. Han sålde för 700.000:-...

M
Anna_H Anna_H skrev:
Hans tanke är att om han handlar 1000 aktier för totalt 1000 kr och det går år helvete så har han bara förlorat kaffepengar. Det är nån uppstartsgrej, helt nya innovationer som man inte har en aning om hur de går och som alltså inte heller har någon historik att luta sig tillbaka på.
Låter smartare att köpa trisslotter med en sån strategi:D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.