92 905 läst · 963 svar
93k läst
963 svar
Börsen svajar - hur tänker och agerar ni?
Renoverare
· Uppsala
· 1 807 inlägg
Målet är som sagt att aldrig sälja, men det betyder ju inte att jag inte kan bli tvungen till det om jag behöver pengar. Det jag menar är att jag inte spekulerar i prisökningar med målet att sälja på kort sikt. Jag har även som strategi att återinvestera all utdelning. Aktierna är för mig helt enkelt ett mycket långsiktigt sparande. Det gör också att jag inte stressar fram köp utan hellre lämnar rätt mycket kontanter på kontot när börsen går varm för att kunna köpa på mig aktier vid nästa börsfall. Visade sig vara helt rätt strategi när börserna dök i mars/april.V vectrex skrev:
Och ja på fråga 2. Delvis investerar jag i aktier för att kunna ge mina barn en god start på bostadsmarknaden om en 15-20 år. Vi undvek topplån på bostadsköpet på grund av att mina föräldrar kunde sälja av aktier och ge mig ett lån/förskott på arv. Det har betytt mycket för vår privatekonomi.
Mina bästa aktieköp?G-83 skrev:Jag har ”bara” ca 200.000:- på börsen. Ca 75% i aktier och resterande i fonder. I början köpte jag bara högrisk för att jag trodde att jag snabbt skulle bygga lite kapital som skulle sättas i utdelningsaktier.
Detta gick sådär. Några raketer och några sänken. Jag sålde alltid raketerna när värdet dubblats och satte allt i stabila utdelningsaktier. Sänkena har jag sålt av några och låter vissa stå kvar som en påminnelse till mig själv att jag inte är någon börshaj
Min strategi är att köpa och inte sälja utan ta utdelningen och återinvestera den så att jag vid pensionen om 25-30 år har en rejäl årlig utdelning och beroende på livssituation då även kan sälja av aktier om det behövs.
Men var och en gör som den vill. Jag har en nära vän som satte in 400.000:- i fingerprint. Som mest var hans värde över 7 miljoner. Han var med i ”sekten” och var övertygad om att han skulle nå 10 miljoner och sälja då. Han sålde för 700.000:-...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det börjar allt mer se ut som att vi borde ha lyssnat på dej i tisdags...I InsidersUnited skrev:Eftersom jag tipsade om botten så kan jag lika gärna lägga ut en spekulation om toppen. Det som talar mot det är att SP500 inte ligger på topp..Det som talar för är att senaste veckan har dagarna startat starkt och sedan har
större spelare sålt ut..Jag har en kort position genom Xact BearX2 (går det över 1865 så är jag utstoppad)
Timestamp 20201020 OMXS30=1841 (slutkurs, var 1854 som högst idag)
En bild säger mer än tusen ord. Tidsaxeln är tyvärr borta men varje pinne=1 dag[bild]
Ps egentligen ska man vänta till efter Atlas Copco rapporten på Tors Morgon, den brukar flytta index rejält åt vilket håll som helst..Men no guts, no glory))
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Man har gjort tester på detta med att bunkra likvid för att sedan ha en krigskassa vid en eventuell sättning. Tyvärr så ger det sämre avkastning över tid eftersom det man förlorar när man ligger utanför marknaden är betydligt mer än om man ligger fullt investerad/köper månadsvis och följer med i nedgångar som uppgångar.Henningelvis skrev:Målet är som sagt att aldrig sälja, men det betyder ju inte att jag inte kan bli tvungen till det om jag behöver pengar. Det jag menar är att jag inte spekulerar i prisökningar med målet att sälja på kort sikt. Jag har även som strategi att återinvestera all utdelning. Aktierna är för mig helt enkelt ett mycket långsiktigt sparande. Det gör också att jag inte stressar fram köp utan hellre lämnar rätt mycket kontanter på kontot när börsen går varm för att kunna köpa på mig aktier vid nästa börsfall. Visade sig vara helt rätt strategi när börserna dök i mars/april.
Och ja på fråga 2. Delvis investerar jag i aktier för att kunna ge mina barn en god start på bostadsmarknaden om en 15-20 år. Vi undvek topplån på bostadsköpet på grund av att mina föräldrar kunde sälja av aktier och ge mig ett lån/förskott på arv. Det har betytt mycket för vår privatekonomi.
Då är det bättre att jobba med belåning i nedgångar då du mot en ganska liten ränta får tillgång till kapital för att ta edge i marknaden och få hävstång.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Javisst är det så, men tyvärr inte IRL. Lite som att säga att drar jag trisslotterna i följden 1,7,12,22,31 så har jag större chans att vinna än att dra 1,2,3,4,5.Anna_H skrev:
Fast det förutsätter ju att aktier i nystartade företag är precis som lotterier. Hittills har det iallafall gett en och annan krona på banken.M Markarbetaren skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Jag är nybörjare jämfört med dig, jag började 1985A AndersS skrev:
Ja ett år är naturligtvis för kort som mätperiod men jag brukar alltid sammanfatta hur året har gått.
Utdelningarna lös med sin frånvaro detta året såklart, men 21 kommer såklart överskugga det då dom flesta bolagen kommer dela ut en del av sin vinst igen.