92 906 läst · 963 svar
93k läst
963 svar
Börsen svajar - hur tänker och agerar ni?
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Känns som att året har börjat lite väl optimistiskt. Jag ligger fn. 80% likvid och kommer invänta nån form av sättning innan jag börjar handla igen. Upplevs som att det finns lite luft och stora förväntningar på företagens Q1’or, mycket inprisat med vaccinoptimism osv.
Mina 20% ligger just nu i värdebolag med hyffsad utdelning, dvs. sånt som fick mycket stryk förra året där uppsidan kanske är säkrare än den lite skakigare tech/gaming-sektorn.
Mina 20% ligger just nu i värdebolag med hyffsad utdelning, dvs. sånt som fick mycket stryk förra året där uppsidan kanske är säkrare än den lite skakigare tech/gaming-sektorn.
Jag har plockat ut 20% bara, men då ligger stora delar av mitt övriga kapital i investeringar som lär stå sig bra vid sättningar också (baserat på historien).M Markarbetaren skrev:Känns som att året har börjat lite väl optimistiskt. Jag ligger fn. 80% likvid och kommer invänta nån form av sättning innan jag börjar handla igen. Upplevs som att det finns lite luft och stora förväntningar på företagens Q1’or, mycket inprisat med vaccinoptimism osv.
De 20% jag har kvar ligger och väntar på rätt "lottsedel". Det finns några potentiella fynd som jag ligger och bevakar. Senast plockade jag över 30% på kort tid på Scandic. Tyvärr sålde jag lite tidigt, annars hade det kunnat bli 40%, men hellre sälja för tidigt och få behålla pengarna. Nu rasar ju den aktien igen pga osäkerhet med finansieringen, men när det är klart vart pengarna skall komma ifrån så är det kanske dags att gå in där igen. Men jag hoppas hitta något annat fynd innan dess. Pengar skall arbeta, inte ligga stilla på banken.
Själv har jag bara byggt om lite i portföljen och ökat i värdeföretag samt minskat i tillväxtbolag. Bara en justering inom de aktier jag redan har. Ligger fortfarande typ 50/50 mellan värde/tillväxt.
Jag skall plocka ut pengar, kanske 5% per år under den närmsta framtiden så jag försöker hålla lite vikt mellan lång och kort sikt i planerna.
Vanligtvis ger ju tillväxtaktierna mer på lite längre sikt, samtidigt som värdeaktierna ger mer stabilitet och mer avkastning.
Så typ; Lite Sinch och lite SHB så blir portföljen glad
Jag skall plocka ut pengar, kanske 5% per år under den närmsta framtiden så jag försöker hålla lite vikt mellan lång och kort sikt i planerna.
Vanligtvis ger ju tillväxtaktierna mer på lite längre sikt, samtidigt som värdeaktierna ger mer stabilitet och mer avkastning.
Så typ; Lite Sinch och lite SHB så blir portföljen glad
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Jo jag vet, "time in the market beats timing the market" osv. Jag brukar dock ha för vana att plocka vinst och stanna utanför ett tag när det upplevs ha gått lite väl lätt och fort.pacman42 skrev:
Scandic kan mycket väl tillhöra "coronavinnarna" när läget har stabiliserats och folk vågar bo på hotell igen. Jag gjorde själv en liten chansning med SAS förra året och tjänade 100% men fegade ur när jag tyckte det gick lite väl fort. Många ESG-bolag börjar komma ned på marken igen efter höstens sjuka värderingar, håller ett litet öga där också. Jag avvaktar dock lite till, när Q1'orna har börjat redovisas så är det lite lättare att avgöra om det blir "all in" eller "sell in may and stay away"
Min favorit är:
- Sagax B
Den har jag ägt sedan den dök upp på börsen, i mitt fall pga en tillfällighet då den bröts ut från en annan aktie jag ägde (förutom några vinsthemtagningar vid förestående ras som exempelvis förra året) och den har utvecklats fantastiskt. Och den fortsätter även i år att utvecklas bra.
- Sagax B
Den har jag ägt sedan den dök upp på börsen, i mitt fall pga en tillfällighet då den bröts ut från en annan aktie jag ägde (förutom några vinsthemtagningar vid förestående ras som exempelvis förra året) och den har utvecklats fantastiskt. Och den fortsätter även i år att utvecklas bra.
Jag sitter lugnt i båten. SEB-fonderna som var värda ca 593 000 sommaren 2019 när jag sålt av för 500 000 är uppe i 767 000 idag. Behöver vara 820 000 plus reavinstskatt, som blev 126 000 förra gången, så ca 1 miljon behöver det upp i tills dotter 2 ska flytta. (Dotter 1 fick 320 000 via sin morfar, eftersom min bror köpte bil i samma veva).
Och just det, "hittade" ca 250 000 i fonder i Swedbank också. Visade sig att det jag och maken trodde var ett gemensamt konto (eftersom det alltid varit samma summa på dem), var två olika fondkonton. Upptäcktes nu eftersom han påbörjat nytt månadssparande, så plötsligt var det inte lika längre. Gamla månadssparandet avslutades när vi köpte hus, vi amorterade istället. Hoppsan så det kan gå.
Och just det, "hittade" ca 250 000 i fonder i Swedbank också. Visade sig att det jag och maken trodde var ett gemensamt konto (eftersom det alltid varit samma summa på dem), var två olika fondkonton. Upptäcktes nu eftersom han påbörjat nytt månadssparande, så plötsligt var det inte lika längre. Gamla månadssparandet avslutades när vi köpte hus, vi amorterade istället. Hoppsan så det kan gå.
Så du har inte ISK? Det är ju mycket fördelaktigare!Anna_H skrev:Jag sitter lugnt i båten. SEB-fonderna som var värda ca 593 000 sommaren 2019 när jag sålt av för 500 000 är uppe i 767 000 idag. Behöver vara 820 000 plus reavinstskatt, som blev 126 000 förra gången, så ca 1 miljon behöver det upp i tills dotter 2 ska flytta. (Dotter 1 fick 320 000 via sin morfar, eftersom min bror köpte bil i samma veva).
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
28% på 2 år låter som att du behöver byta fonder. SEB var med på ett reportage på nyheterna där det framgick hur uselt dom presterat sista åren. Index är ju +20 iår på bara 4 månader.Anna_H skrev:Jag sitter lugnt i båten. SEB-fonderna som var värda ca 593 000 sommaren 2019 när jag sålt av för 500 000 är uppe i 767 000 idag. Behöver vara 820 000 plus reavinstskatt, som blev 126 000 förra gången, så ca 1 miljon behöver det upp i tills dotter 2 ska flytta. (Dotter 1 fick 320 000 via sin morfar, eftersom min bror köpte bil i samma veva).
Annars är jag lite skeptisk just nu. Sell in May tror jag på i år och ligger just nu på 80% likvid. Har på 4 månader tjänat motsvarande 18 månadslöner redan. Kommer ligga lågt till efter sommaren, om inte det kommer en rejäl dipp innan.
Jag har ett par aktier i branscher som ligger riktigt lågt fortfarande (jag har just köpt in mig där) som jag behåller, men jag är också på G att sälja det mesta. Jag tycker att jag kan se att toppen är nådd. Det börjar skaka lite från dag till dag nu...M Markarbetaren skrev:28% på 2 år låter som att du behöver byta fonder. SEB var med på ett reportage på nyheterna där det framgick hur uselt dom presterat sista åren. Index är ju +20 iår på bara 4 månader.
Annars är jag lite skeptisk just nu. Sell in May tror jag på i år och ligger just nu på 80% likvid. Har på 4 månader tjänat motsvarande 18 månadslöner redan. Kommer ligga lågt till efter sommaren, om inte det kommer en rejäl dipp innan.
Jag tror raset kommer nu när aktierna börjar handlas utan utdelningar.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Tittar man på samhället i stort så får jag känslan av att det uteblivna resandet har gjort folk helt galna på att handla, oavsett om det gäller hus, aktier, prylar, båtar, bilar. Har sett flera hus i mitt område som gått +30-40% över begärt pris, och då är dom inte satta med lockpris från början. Jag bytte bil för 2,5 år sedan, nu funderar jag på att byta igen och ser att priserna ligger på samma nivå som jag gav hos en handlare när jag köpte, helt sinnes. Så tesen 50% värdeminskning första 3 åren stämmer inte längre.
Samma sak med priserna på båtar, dom begagnade har ökat något helt löjligt. Börsen +20% i år redan, i början av året resonerade många av "aktieprofilerna" att man trodde på ett minusår 2021 på börsen. Med alla dessa prisökningar i bakhuvudet så ska man ha i åtanke hur löneavtalsförhandlingarna gick 2020. För dom allra flesta så uteblev den årliga 2,2% helt, dvs. dom flesta tappade ett helt års löneutveckling. Så frågan är vad som händer när verkligheten kommer ikapp oss, när vi återgår till nån form av status quo igen. Börsen är ju 6-12 mån framåtseende, men det känns som att det är väldigt mycket inprisat just nu.
Samma sak med priserna på båtar, dom begagnade har ökat något helt löjligt. Börsen +20% i år redan, i början av året resonerade många av "aktieprofilerna" att man trodde på ett minusår 2021 på börsen. Med alla dessa prisökningar i bakhuvudet så ska man ha i åtanke hur löneavtalsförhandlingarna gick 2020. För dom allra flesta så uteblev den årliga 2,2% helt, dvs. dom flesta tappade ett helt års löneutveckling. Så frågan är vad som händer när verkligheten kommer ikapp oss, när vi återgår till nån form av status quo igen. Börsen är ju 6-12 mån framåtseende, men det känns som att det är väldigt mycket inprisat just nu.
Det skrämmer mig lite att du tänker sitta lugnt i båten med de där siffrorna. Det är faktiskt en urusel utveckling. Att du har fonderna hos SEB betyder också att en betydande del lär gått till onödiga avgifter för fonder som inte levererar. Fonderna som SEB brukar försöka sälja anses av många tangera till bedrägeri.Anna_H skrev:Jag sitter lugnt i båten. SEB-fonderna som var värda ca 593 000 sommaren 2019 när jag sålt av för 500 000 är uppe i 767 000 idag. Behöver vara 820 000 plus reavinstskatt, som blev 126 000 förra gången, så ca 1 miljon behöver det upp i tills dotter 2 ska flytta. (Dotter 1 fick 320 000 via sin morfar, eftersom min bror köpte bil i samma veva).
Det är lätt att vara nöjd när man ser pengarna stiga i värde när börsen går upp upp upp. Vad du borde göra är att jämföra vad du hade fått under samma period hos en bank som inte ägnar sig åt sådant här lurendrejeri. Att du desssutom förefaller ha pengarna på aktiedepå snarare än ISK/KF gör att du får en extra rejäl smäll dagen du säljer.
Många yngre som investerar i aktier och fonder idag tror att börsen bara kan gå upp eftersom de aldrig upplevet någon större nedgång. Förr eller senare så kommer det nedgångar, ibland rejäla sättningar. Att prata i termer om att pengarna "behöver" vara på en viss nivå vid en viss tidpunkt kan verkligen straffa sig. Pengarna kan lika gärna vara värda hälften så mycket om ett par år, det vet ingen nu.
Min starka rekommendation är att du omgående säljer av allt innehav hos SEB och lägger in på ett ISK hos en av de vettigare bankerna (dvs ingen av storbankerna).
Velar lite, å ena sidan har utvecklingen varit enorm sen årsskiftet, kan bara inte fortsätta såhär. å andra sidan, om allt börjar öppnas nu när vaccineringen rullas ut, hur kommer det utvecklas?M Markarbetaren skrev:28% på 2 år låter som att du behöver byta fonder. SEB var med på ett reportage på nyheterna där det framgick hur uselt dom presterat sista åren. Index är ju +20 iår på bara 4 månader.
Samt att jag misstänker inflationen kommer att dra iväg, alla stödpengar som östs ut, komponentbrister (varor av alla olika slag) ger ökade priser som bör ge ökade lönekrav för att inte tappa i reallön osv. (även om jag starkt misstror de offentliga siffrorna på denna, dvs vi har högre verklig inflation i praktiken för vanliga svenssons, sen lång tid).
Samtidigt som man kommer ha svårt att mota inflationen med räntehöjningar, höjer man räntan för mycket går halva Sverige i personlig KK.
Så då är likvider det sista man vill ha, men det kanske tar längre tid innan inflationen visar sig.
Edit: 28% är ganska exakt vad jag har hittills under 2021... då är jag ändå en ganska försiktig general med 20+ bolag.
Det beror ju lite på vilken tidshorisont man investerar och vilken risk man tar. För diverse riskfyllda kortsiktiga affärer kan det vara motiverat att tänka så, dvs när man "satsar" på enskilda aktier snarare än att investera långsiktigt.K Kallebo skrev:
För sparande på lång sikt, vilket är det viktigaste sparandet, är det för de allra flesta helt förkastligt att inte använda ISK/KF. Om man går in med inställningen att man oftast förlorar pengar och därför väljer en ofördelaktig skatt bör man nog överväga räntefonder eller andra lågriskalternativ.