Om man får tro finländska riksnyheter är oron stor för att hela aktiemarknaden är övervärderad och att en sådan korrigering kan bli ganska brutal för de som har mycket pengar på börsen.

• Gilla
Snicklas och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jo, trist det ska var så. Pengar är inte allt.
Lätt att säga när man har mer än man behöver…

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
Nog tycker jag att jag är lite för likvid och att investor under 195 sek är tänkvärt..

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Jag ligger och väntar nu med mina privata månadsinsättningar. Hann gå runt 15% likvid för en vecka sedan och flytta en del sidleds, men också omstrukturera en del I tjänstepensionkontot, där jag hann flytta 30% till räntor. Jag tror att blodbadet blir riktigt ordentligt, detta är inte klart på långa vägar och vill vara så likvid som möjligt när det lyfter.

• Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Dow Jones vände från -4.5 till +0.4 idag efter Europa stängde. Morgondagen borde vara lite grönare :crysmile:

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
T
Sål
S johd01 skrev:
Ni som sålde antar jag vet exakt när ni ska gå in igen.
Jupp. Inget jag delar dock. ^^

• Haha
djac
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Problemet är inte att sälja i rätt tid, problemet är att folk inte köper tillbaka, när det ser som svartast ut, lång tid innan orsaken till nedgången är över ska man köpa igen. Exempelvis idag.

Timestamp 20200318 OMXS30=1337
20220124 OMXS30=2223,99
tror det är ett utmärkt köpläge för oss som gick ur Q4

• Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
M
M Markarbetaren skrev:
Har suttit med drygt 60%-ig kassa nån månad och idag använde jag lite av den, med försiktighet. Jag tror dock inte att vi på något sätt är färdiga här utan vi ska nog fortsätta nedåt. Men det är svårt att hålla köpfingret i styr när kvalitetsbolag har tappat 20-25% på kort tid. Om inte annat så kanske det kommer en liten studs här i det närmaste.

FED-beskedet och Ukrainautvecklingen är det väl det som styr närmaste veckan/månaden. Inflationen verkar ju börjat backa igen.
Ja jag är lite försiktig på avtryckaren än så länge, jag har ju en känsla av att vi ska ner iaf 30% innan det vänder på riktigt.
Men det är jävligt svårt, näst intill omöjligt att tajma det perfekt.

Den här gången gick jag ur i December för jag kunde verkligen inte hitta någon förklaring till varför börsen bara gick upp upp upp, medan bolagen hade lägre försäljningsvolym och färre anställda, även om man förvisso gjorde vinst.
Kändes bubbligt bara :)

• Gilla
Markarbetaren och 2 till
  • Laddar…
M
F fribygg skrev:
Nog tycker jag att jag är lite för likvid och att investor under 195 sek är tänkvärt..
investor är alltid tänkvärt! :D

M Marcussjogren skrev:
investor är alltid tänkvärt! :D
Nä över 220 som före nyår var säljläge

M
F fribygg skrev:
Nä över 220 som före nyår var säljläge
haha ja fast då tyckte jag ju uppenbarligen att hela portföljen var säljläge :D

nej men Investor är ju ett enormt starkt bolag som i princip alltid presterar över tid. Det var väl det jag ville säga, helt klart en favoritaktie :)

B
Brukar snegla lite på beräknade substansvärdet i investor,
https://ibindex.se/ibi/#/company/INVE B

Om rabatten mot beräknat substansvärde går ner till runt 5-6% känns det som en kortsiktig säljsignal i investor, och vid rabatt på närmare 15-18% mer köpläge. Jag brukar inte direkt handla utifrån det enbart, för runt 80% av kursutvecklingen i investor beror på innehaven utveckling. Men jag brukar använda det för att tajma mina köp i investor i huvudsak (vänta lite med köpet om rabatten är låg).

Just nu är rabatten i investor normal, och är nog ungefär lika köpvärd som mycket annat på börsen. Investor är en grundbult i min portfölj och kommer så förbli.

Just nu är jag lite avvaktande till börsen i helhet, och sitter mest stilla i båten. Jag är lite orolig för Ukraina, vill ha lite torrt krut kvar, och inte ligga 100% aktier just nu.

Händer det inget med Ukraina tror jag börsen på 1års sikt ligger upp minst 10% mot idag.

M
M Marcussjogren skrev:
Ja jag är lite försiktig på avtryckaren än så länge, jag har ju en känsla av att vi ska ner iaf 30% innan det vänder på riktigt.
Men det är jävligt svårt, näst intill omöjligt att tajma det perfekt.

Den här gången gick jag ur i December för jag kunde verkligen inte hitta någon förklaring till varför börsen bara gick upp upp upp, medan bolagen hade lägre försäljningsvolym och färre anställda, även om man förvisso gjorde vinst.
Kändes bubbligt bara :)
Jag tyckte det började svaja lite i början av september redan. Tror också att det ska ned mer än vanliga 10-15%-korrektionen denna gång. Jag har koll på några enskilda bolag som jag kör lite 30-års statistik på. Ett av bolagen har backat nästan 30% sedan tidigare topp och detta har bara inträffat 5ggr dom senaste 30 åren. Fortsätter det nedåt under 50% så har det bara inträffat 2ggr tidigare, vid IT-kraschen och Lehman. Detta bolag ligger några månader före index så det är en bra indikator.

M
M Marcussjogren skrev:
nej men Investor är ju ett enormt starkt bolag som i princip alltid presterar över tid. Det var väl det jag ville säga, helt klart en favoritaktie :)
2000-2010 var kanske inte Investor det roligaste bolaget att äga på börsen;)

• Haha
guggen
  • Laddar…
Jag tänkte börja köpa snart köper lite i omgångar så borde man iallafall inte missa litte av botten

• Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.