Rkarlsson skrev:
Ja vindkraften har ju gått bra sista tiden........

Tur jag plocka hem vinsten innan de rasade.
Man behöver ju inte gå full MP ;)

• Gilla
Lutte
  • Laddar…
sysmali
Jag tror på laddinfrastruktur inom fordonsindustrin. Zaptec har jag haft ett tag och är 90% upp. Hoppas att CTEK tar fart.

Inför 2022 som jag tror bli stökigt på börsen så försöker jag även växla över till aktier som åtminstone ger direktavkastning och "borde" ha lite uppsida, t.ex. AT&T som ger 7% i avkastning.

A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Man behöver ju inte gå full MP ;)
Äh. Köpte bara för att kontoret låg i stan plus att en gammal polare monterar det. Kul resa, blev ju en del pengar.

• Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
D
Bör man verkligen köpa aktier inom fossilt. De gagnar ju dessa dinosaurier i slutänden. Bättre lägga aktier i mer hållbara branscher.
Om man lägger lämpligheten åt sidan så tror jag nog att man tjäna på kort sikt, rörelser finns ju, men övertygad att det finns branscher med större tillväxt där man kan sitta lugnt i båten och tjäna mer.

D djac skrev:
Om man lägger lämpligheten åt sidan så tror jag nog att man tjäna på kort sikt, rörelser finns ju, men övertygad att det finns branscher med större tillväxt där man kan sitta lugnt i båten och tjäna mer.
Jag har iallafall alldeles för mycket pengar på svenska småbolagsfonder. Superröda siffror. Men det är bara sitta ner i båten. Historiskt sett har båda mina småbolagsfonder levererat bra (jag har tjänat 800 procent på 10 år). Tror många småsparare säljer i panik.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Jag har iallafall alldeles för mycket pengar på svenska småbolagsfonder. Superröda siffror. Men det är bara sitta ner i båten. Historiskt sett har båda mina småbolagsfonder levererat bra (jag har tjänat 800 procent på 10 år). Tror många småsparare säljer i panik.
Ja nu är det lite trögt men kan inte säga annat än att jag är sjukt nöjd.

M
Min "taktik" och framtidstro för tillfället är att börsen kommer vara lite tråkig Q1 och kanske Q2, rapporterna kommer nog styra när dom börjar trilla in om några veckor.

Har fortfarande ganska stor kassa, 60%. Börjat köpa sånt som jag upplevt som säkra bolag sedan tidigare, alltså det som man kan sitta på vid nedgång och som i princip alltid vänder upp igen, investmentbolag. Mina favoriter är Latour och Investor, men också Lifco, som kanske inte är ett rent investmentbolag dock. Alla dessa har tappat en hel del från ATH och jag har lite olika nivåer där jag ökar lite.

Sedan håller jag kvar vid mina Maersk och Flex Lng, Maersk har fått trevliga köpuppdateringar och höjda riktkurser senaste tiden.

Utbombade branscher verkar vara på modet också, det som gått skit sista åren tenderar att vända och dra till himlen. Köpte/sålde en del i Whiting Petroleum för 4-5 år sedan. Kikade lite på dom igen nu när olja är hett igen. Sommaren 2020 kunde man plocka upp dom på 80cent, idag ligger dom på 75Usd. Naturligtvis så har man varken balls eller osunt förnuft att köpa något som ramlat ned så mycket, dom låg runt 30-50Usd när jag trejdade dom. Men tänk om man hade vågat.....

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Ja det var många oljebolag som låg med för hög belåning och ohedgad försäljning som fick kasta in handduken 2020. De som precis klarade sig har haft enorma uppgångar nu efter nära konkursvärderingar. Bara att gratulera till de som lyckades och vågat rida vågen.

Notera att US och Kanada bolag inom oljesektorn har mycket högre värderingar än de europeiska kollegorna. Så har det inte varit historiskt då produkten de säljer är (någorlunda) lik.

• Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Ja nu är det lite trögt men kan inte säga annat än att jag är sjukt nöjd.
Jag är också mestadels nöjd även om en del dåliga affärer på slutet av året gjorde 2021 dåligt för mig totalt sett. :) Varje år kan inte vara bra :)

Planen är att minska aktieinnehavet till enbart 10% av det jag har idag, kommer förmodligen inte sälja allt i någon aktie. Behåller lite för att det är intressant att fortsatt bevaka bolagens utveckling.

Fonderna tänker jag låta ligga och snarare fylla på vid nedgång.

D
Kommer det ett stort tapp i nutid kommer jag att lasta in så mycket jag kan, grunden är ju att det ser oerhört bra ut och riksbankerna lär fortsätta styra upp om det ser illa ut, gissar jag.

Düsseldorff
Jag gör som jag har gjort i 20 år, dvs bortser från snabb volla. Köper vp för 20 kkr per månad, alla månader, alltid. Det har visat sig vara oerhört effektivt över tid.

• Gilla
guggen och 5 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Kommer det ett stort tapp i nutid kommer jag att lasta in så mycket jag kan, grunden är ju att det ser oerhört bra ut och riksbankerna lär fortsätta styra upp om det ser illa ut, gissar jag.
Jo samma här. Men har nog lite is i magen tror det kommer droppa mer. Lägger in mina 20 till 30 varje månad. Så man kommer ju gå en liten rekyl när det vänder. Så kanske man pytsst in ett större belopp också.

Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Jag gör som jag har gjort i 20 år, dvs bortser från snabb volla. Köper vp för 20 kkr per månad, alla månader, alltid. Det har visat sig vara oerhört effektivt över tid.
Håller med dig. Men inte folket i tråden :)

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
M
Håller med dig. Men inte folket i tråden :)
Oerhört stor skillnad på att månadsspara och att ha ett stort belopp som man fördelar med små insättningar över tid!
Om du anknyter till det vi diskuterade tidigare i tråden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.