29 042 läst · 176 svar
29k läst
176 svar
Bör vi ta ner våra fantastiska tallar?
europeisk tall brukar tappa grenar underifrån och få en lång rak vacker grenfri stam med en krona i toppen. Det är tallens naturlig form och det är normalt att den avstöter en gammal gren då och då. En mindre krona på en solid stam är svårare att blåsas ner. Har själv 100-åriga tallar på tomten och ingen oro så länge dom är gröna .
brukar döda några tallar varje gång jag gallrar eller avverkar..G gaia skrev:europeisk tall brukar tappa grenar underifrån och få en lång rak vacker grenfri stam med en krona i toppen. Det är tallens naturlig form och det är normalt att den avstöter en gammal gren då och då. En mindre krona på en solid stam är svårare att blåsas ner. Har själv 100-åriga tallar på tomten och ingen oro så länge dom är gröna .
av 4 så får 2 stå kvar.. Och bli dödved.
2 följer med efter några år och blir ved hemma..
Alla som talar om risker. Hur många dör eller skadas av fallande träd och grenar i Sverige varje år? (Om vi bortser från arbete i skog och röjning efter stormar?
Hela landet är täckt av träd och jag vågar påstå att det är en mycket ovanlig olycka. Särskilt om man börjar jämföra med studsmattor, trafik, lek på skolgården mm om det är barnen man är orolig för.
Man kan inte oroa sig för allt.
Hela landet är täckt av träd och jag vågar påstå att det är en mycket ovanlig olycka. Särskilt om man börjar jämföra med studsmattor, trafik, lek på skolgården mm om det är barnen man är orolig för.
utanför jobbet vet jag inte att jag har hört talas om det...H Hasse C skrev:Alla som talar om risker. Hur många dör eller skadas av fallande träd och grenar i Sverige varje år? (Om vi bortser från arbete i skog och röjning efter stormar?
Risken att ett barn kvävs av plommonkärnor (tex fallfrukt) är troligen högre än att barnet får en tall i huvudet. Skulle du våga plantera ett plommonträd?Nissens skrev:Ingen har väl ifrågasatt hur gamla tallar kan bli?
Det har ju redan fallit ner grenar som kan skada både människor och annat…
Hade jag som TS haft småbarn runt knutarna och att någon av dem blir skadad för att jag inte tagit bort ett träd som inte borde vara där så hade jag aldrig förlåtit mig själv.
Men du kanske tar lättare på sånt.
Skärm och sido. Realistiska risker är bra att förebygga. Tex genom att boka ett besök med en arborist. Men att skrämma småbarnsföräldrar med historier om fallande träd känns bara onödigt.
Behåll!
Har också varit med om att tallgrenar har knäckts när det är mycket blötsnö, men man kan ju vara lite försiktig sådana dagar. Och som flera redan skrivit, ta dit någon som trimmar bort de som riskerar knäckas.
Tallar står stadigare än många andra trädarter. Och tyvärr är det för många som tar bort träd i villaområden pga att de inte pallar räfsa löv eller barr. När klimatet blir varmare blir träden allt viktigare för ett behagligare mikroklimat, och plats åt fåglar m.m.
Har också varit med om att tallgrenar har knäckts när det är mycket blötsnö, men man kan ju vara lite försiktig sådana dagar. Och som flera redan skrivit, ta dit någon som trimmar bort de som riskerar knäckas.
Tallar står stadigare än många andra trädarter. Och tyvärr är det för många som tar bort träd i villaområden pga att de inte pallar räfsa löv eller barr. När klimatet blir varmare blir träden allt viktigare för ett behagligare mikroklimat, och plats åt fåglar m.m.
Om TS har för vana att låta sina barn leka under ett träd som någon håller på att ansa dåliga grenar från så kanske han ska tänka om. Det blir lite mindre spännande, inte minst för barnen, men det kanske det vore värt?Maskintok skrev:
Nu hängde inte jag med riktigt...P pmd skrev:
skulle TS låta sina barn leka medans någon jobbar uppe i trädet?
varför skulle han göra så?
Fäll inte friska träd. Ta dit en arborist för att fixa till det istället.
Vansinne att hålla på att hugga ner allt möjligt om det är friskt.
Har själv en ek på drygt 30 meter höjd. Den ska en arborist få ta någon tveksam gren på men aldrig att jag skulle hugga ner den för att den står i byn.
Vansinne att hålla på att hugga ner allt möjligt om det är friskt.
Har själv en ek på drygt 30 meter höjd. Den ska en arborist få ta någon tveksam gren på men aldrig att jag skulle hugga ner den för att den står i byn.
Inte så att jag tar lättare på ev skada men har varit ute i skogen i snart 30 år i sol regn storm mm nästan dagligdags och har inte fått ens en pinne i huvudet så risken är minimal.Nissens skrev:Ingen har väl ifrågasatt hur gamla tallar kan bli?
Det har ju redan fallit ner grenar som kan skada både människor och annat…
Hade jag som TS haft småbarn runt knutarna och att någon av dem blir skadad för att jag inte tagit bort ett träd som inte borde vara där så hade jag aldrig förlåtit mig själv.
Men du kanske tar lättare på sånt.