29 040 läst · 176 svar
29k läst
176 svar
Bör vi ta ner våra fantastiska tallar?
Behåll! dessa träd har fint stort rotsystem då de stått ensamma länge. Min erfarenhet som skogsbrukare är att det är mycket sällan tallar faller helt. Ofta är det enstaka grenar som knäcks eller möjligen toppen. Men med en arborist som många tidigare varit inne på så kan hen fixa så tallen lever minst er livstid. En tall blir lätt flera hundra år. (tallar i muddus nationalpark har åldersbestämt till drygt 700 år vet jag). Så vackra som dessa är är det en prydnad för hela området där ni bor!
Jag vet det, vet inte varför du tror att det inte kan hända igen, för det är väl det du tror då.Maskintok skrev:
Jag har varit med om stora grenar som knäcks på det viset endast av snötyngden. Det kan vara hur lugnt o fint som helst, plötsligt brakar det bara till och så kommer en stor gren farandes..
Är du trädallergiker eller har du bara allmänt hat emot träd?Nissens skrev:Ingen har väl ifrågasatt hur gamla tallar kan bli?
Det har ju redan fallit ner grenar som kan skada både människor och annat…
Hade jag som TS haft småbarn runt knutarna och att någon av dem blir skadad för att jag inte tagit bort ett träd som inte borde vara där så hade jag aldrig förlåtit mig själv.
Men du kanske tar lättare på sånt.
När nu TS har ännu en gång skrivit att om träden går vilket det gör.. att trimma till lite så man kan behålla träden så får de stå.. Vilket låter bra
så kommer du med mer av åsikter att barn skulle bli massskadade eller dödade av fallande träd..
sett mycket av den varan?
mycket träd som blåser av eller omkull varje vaken sekund hos dig?
Ingen har väl ifrågasatt hur gamla tallar kan bli?M manner skrev:Behåll! dessa träd har fint stort rotsystem då de stått ensamma länge. Min erfarenhet som skogsbrukare är att det är mycket sällan tallar faller helt. Ofta är det enstaka grenar som knäcks eller möjligen toppen. Men med en arborist som många tidigare varit inne på så kan hen fixa så tallen lever minst er livstid. En tall blir lätt flera hundra år. (tallar i muddus nationalpark har åldersbestämt till drygt 700 år vet jag). Så vackra som dessa är är det en prydnad för hela området där ni bor!
Det har ju redan fallit ner grenar som kan skada både människor och annat…
Hade jag som TS haft småbarn runt knutarna och att någon av dem blir skadad för att jag inte tagit bort ett träd som inte borde vara där så hade jag aldrig förlåtit mig själv.
Men du kanske tar lättare på sånt.
Viss skillnad på Norrlands inland och Västgötland vad det gäller snötyngd på trän.
Jag hävdar att när de faller ner så är det inte pga snö utan mycket kraftig vind när ingen är ute.
Jag hävdar att när de faller ner så är det inte pga snö utan mycket kraftig vind när ingen är ute.
Nä nu gör du en egen analys.Nissens skrev:
Jag har inte skrivit något i den stilen.
Däremot uppgett varför grenar gått av, och självklart kan fler gå av, men om detta går det bara att sia.. Och jag har ingen lust att använda kristallkula...
utan detta är upp till TS att bedöma om man vågar lita på grenarna tills anlitad aborist kommer..
Som sagt, det räcker med snötyngd för att knäcka rätt stora grenar.Maskintok skrev:Är du trädallergiker eller har du bara allmänt hat emot träd?
När nu TS har ännu en gång skrivit att om träden går vilket det gör.. att trimma till lite så man kan behålla träden så får de stå.. Vilket låter bra
så kommer du med mer av åsikter att barn skulle bli massskadade eller dödade av fallande träd..
sett mycket av den varan?
mycket träd som blåser av eller omkull varje vaken sekund hos dig?
I skogen är det inte många barn vanligtvis, det är stor skillnad på när så stora träd står i trädgården.
Jag har inget emot träd, men jag är utrustad med sunt förnuft.
har du speciell snö där du bor?Nissens skrev:
Jag har då haft många dm på grenarna och ingen gren har gått av.. Men börjar det att blåsa så klarar inte fibrerna av där grenarna fått tjurved att vara flexibla och då brister grenen.. samma sak händer om det är frodvuxet virke...
När det gäller säkerhet så värderar jag barn o andra högre än ett par träd.Maskintok skrev:Nä nu gör du en egen analys.
Jag har inte skrivit något i den stilen.
Däremot uppgett varför grenar gått av, och självklart kan fler gå av, men om detta går det bara att sia.. Och jag har ingen lust att använda kristallkula...
utan detta är upp till TS att bedöma om man vågar lita på grenarna tills anlitad aborist kommer..
Jag skulle vilja se den arborist som garanterar att inget kommer att hända på säg 5 år efter att de ”ansat” träden för x kr..
Min kristallkula säger att tar man bort träden så kommer ingen att bli skadad abv nedfallande grenar.
Ja du har åsikter som kan skydda personer från faror, men det är inte det som detta handlar om..Nissens skrev:
varje dag så lever vi alla i farliga situationer..
Men att vara orolig för träd är ingen större idé..
Nä inte från de nedsågade träden iallafall..Nissens skrev:När det gäller säkerhet så värderar jag barn o andra högre än ett par träd.
Jag skulle vilja se den arborist som garanterar att inget kommer att hända på säg 5 år efter att de ”ansat” träden för x kr..
Min kristallkula säger att tar man bort träden så kommer ingen att bli skadad abv nedfallande grenar.
Men vad är det som säger att du inte får grannens Björk grenar i huvudet?
Då får du läsa TS kommentar på mitt inlägg igen ovan. Det är säkerheten det handlar om. TS har ett litet barn.Maskintok skrev: