KristinaRT
Maskintok skrev:
beror på..
själva trädet hade inte oroat mig.. däremot markens förhållanden kan vara av mer oro..
samtidigt så kan trädet klara 100.år till..

Men troligen så hade jag fällt tallen för att slippa fundera..
(y)
Mao riskbedömning: konsekvensen OM det trillar blir så förödande att det överskuggar övriga aspekter.
Jag hade fö gjort samma bedömning…..

• Gilla
1
  • Laddar…
A
harry73 harry73 skrev:
[länk]
smart.. en aborist hade säkrat trädet..
jaha..?
Det har inte direkt blåst av, utan det har dragit omkull med rot samt jordklump.. det kan man inte säkra ifrån... Och har inget med om trädet var friskt eller ej att göra..

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT
Maskintok skrev:
smart.. en aborist hade säkrat trädet..
jaha..?
Det har inte direkt blåst av, utan det har dragit omkull med rot samt jordklump.. det kan man inte säkra ifrån... Och har inget med om trädet var friskt eller ej att göra..
Det är så många träd trillar här nere i söder - stor krona (bra vindfång) och genomblöt mark (dålig ankring) :dizzy:

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
A
KristinaRT KristinaRT skrev:
(y)
Mao riskbedömning: konsekvensen OM det trillar blir så förödande att det överskuggar övriga aspekter.
Jag hade fö gjort samma bedömning…..
precis.
riskanalys är a och o..
Jag sätter inte en krokodil som barnvakt heller... Inte för att djuret är farligt utanför att risken att djuret äter barnen är större än önskan om att det skulle fungera.. ;)

• Haha
KristinaRT
  • Laddar…
windestal
Unikt namn Unikt namn skrev:
Behåll!
Det finns i regel för få träd i villaområden.
Detta är dock inte ett argument i detta fallet, här är vi på landet med många andra stora träd i omgivningen, inte i något villaområde.
Dessa gillar jag dock extra mycket, eftersom man ser den som "individer" och de välkomnar en hem när man svänger in till huset. Framsidan skulle bli klart fattigare utan dem.

• Gilla
Serafim Dahl och 14 till
  • Laddar…
A
Det är så många träd trillar här nere i söder - stor krona (bra vindfång) och genomblöt mark (dålig ankring) :dizzy:
Japp och en bok har samma typ av rotsystem som gran och andra lövträd... ytliga rötter.. Som gärna snurrar sig i och om varandra.. Men det ger dåligt med stabilitet

Retorisk fråga: hade du sovit lika gott om det var grannens hus som stod nedom vindriktningen och det sov två barn i sovrummet närmast tallen?
Jag har ingen egen dödslängtan eller överdriven oro för grannens barn. Däremot sunt förnuft och förmåga att inte oroa mig för minimala faror.
Skulle gissa att barnen utsätts för ungefär 1000 ggr större risker när de passerat de vackra träden och lämnat tomten.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
windestal
Det var många svar och tankar här, kan ej svara till alla.
Jag känner mig lugnad i att det förmodligen inte är en omedelbar fallrisk, och får försöka hitta en kunnig arborist att titta på dem till våren.
Hoppas att de får "godkänt", så att de, kanske efter lite "frisering" kan få stå kvar länge till.

• Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
windestal
Nissens Nissens skrev:
Om ett barn hade fått en av grenarna på bilden i huvudet, eller vem som helst för den delen så hade ingen skada skett?

Då lever vi på olika planeter…
Ja det är ju detta som är oron, förutom att hela trädet kan falla på huset. Att grenar blåser ner vid storm är "ok", då är ingen ute och får dem i skallen i alla fall. Men det som hände idag... Tänk om min ettåring lekt i snön medan vi skottade Men man kan ju, lite som vid storm, tänka på att inte vara under träden de få dagar om året de är snötyngda...

• Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
harry73
Bor i en skog och visst är det många tallar som blåst omkull senaste månader (faktiskt inte veckans stormar, men lite innan). Några knäcktes nån meter upp och många fick rotvälta. Men här handlar det om kanske 30 åriga tallar som växte tät i en produktionsskog, så liten rotklump och den fick växa i höjden, så stammen var inte så bred. Förra sommaren gallrade man skogen, så då kan det hända träd inte klarar en storm. Men det är inte samma sak som att TS träd inte klarar en storm.

Sedan innebär en storm alltid en viss risk. Tak kan blåsas av och regnar det mycket kan man få jordskred. Hur många risker tillåter vi i vår närmiljö?

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Har de stått ensamma och oskyddade länge så kommer de att stå.

En HELT annan sak är om skog väldigt nära inpå har tagits ner på senare år.
Då är risken en helt annan.

Få trä förgyller ett skogsnära bostadsområde så mycket som vackra gamla tallar.

• Gilla
Serafim Dahl och 7 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Om ett barn hade fått en av grenarna på bilden i huvudet, eller vem som helst för den delen så hade ingen skada skett?

Då lever vi på olika planeter…
Barn är vanligtvis inte ut i snöstorm.

• Gilla
GlennB och 2 till
  • Laddar…
Nissens
windestal windestal skrev:
Ja det är ju detta som är oron, förutom att hela trädet kan falla på huset. Att grenar blåser ner vid storm är "ok", då är ingen ute och får dem i skallen i alla fall. Men det som hände idag... Tänk om min ettåring lekt i snön medan vi skottade Men man kan ju, lite som vid storm, tänka på att inte vara under träden de få dagar om året de är snötyngda...
Jo, men barn är barn. Det är väl skönare att ta bort oron och sätta ett plommonträd eller något som barnen har glädje av senare. Win-win. :)

• Gilla
Aser
  • Laddar…
Nissens
Anna_H Anna_H skrev:
Barn är vanligtvis inte ut i snöstorm.
Vem har påstått det då?
Och hade du tålt att få en sådan gren på dig?

Kvistar bryts av snötyngden ensam, det behöver inte vara storm. För några år sedan var jag nära att träffas av en sådan gren, men det var ute i skogen.

Nissens
Huddingebo Huddingebo skrev:
Har de stått ensamma och oskyddade länge så kommer de att stå.

En HELT annan sak är om skog väldigt nära inpå har tagits ner på senare år.
Då är risken en helt annan.

Få trä förgyller ett skogsnära bostadsområde så mycket som vackra gamla tallar.
Märkligt då att stora grenar enligt TS och bilden redan trillat ner och kunde ha skadat någon. Men de har inte trillat ner menar du??

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.