Jag vet att man kan bedömma träd med en tillväxtborr https://sv.wikipedia.org/wiki/Tillväxtborr
Jag vet att min Far gjorde det professionellt.
Träd av den storlek som du har ska man tänka efter rejält innan det tas ned. Gladast blir den granne som får mer sol. Jag skulle vilja se mer träd av den typen och storlekn du har i svenska trädgårdar. Nu ser det mer ut som buskage.
 
  • Gilla
Serafim Dahl och 2 till
  • Laddar…
Fantastiska träd ska man inte fälla. Ni kommer ett ångra er.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
N Nilsson i Boda skrev:
Jag vet att man kan bedömma träd med en tillväxtborr [länk]
Jag vet att min Far gjorde det professionellt.
Träd av den storlek som du har ska man tänka efter rejält innan det tas ned. Gladast blir den granne som får mer sol. Jag skulle vilja se mer träd av den typen och storlekn du har i svenska trädgårdar. Nu ser det mer ut som buskage.
Skugga vill man väl ha. Nu skuggar ju inte mina någon annan än min trädgård. Lite lagom sådär tycker jag det är. :p Dock är det betydligt med ansat vid gc vägen nu när viflyttat in.

Träd vid sidan av en väg som skuggar ett område, ger ett lagom skuggat utomhusutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
Att döma av bilderna på träden så har dom några hundra år kvar innan dom ger upp. Att man skördar träd i skogsbruket när dom är yngre än så har inget med saken att göra, tallar kan bli uppåt 1000 år, 500 år är inget problem om jorden är ok, så dom där kommer med mycket stor sannolikhet överleva alla här i forumet (och många av våra efterföljande generationer). Pratet om farliga grenar som ramlar är tramsigt.
 
  • Gilla
anderslofwall och 8 till
  • Laddar…
A
M Mulvaden skrev:
Att döma av bilderna på träden så har dom några hundra år kvar innan dom ger upp. Att man skördar träd i skogsbruket när dom är yngre än så har inget med saken att göra, tallar kan bli uppåt 1000 år, 500 år är inget problem om jorden är ok, så dom där kommer med mycket stor sannolikhet överleva alla här i forumet (och många av våra efterföljande generationer). Pratet om farliga grenar som ramlar är tramsigt.
sant.
Det man kan göra är just att kapa de som inte är säkra.
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Nissens
Maskintok skrev:
Jo det gjorde jag.
Och jag skrev också svar på varför och hur man löste detta utan att fälla om de inte ville detta själva, eller hur?
Och vem garanterar att det inte händer en olycka sedan då? Arboristen? Kappast…
Alla har åsikter, men ingen annan än TS har ansvarskänsla i detta.
 
windestal windestal skrev:
Vi har två fantastiska, vackra, höga tallar, en på var sida infarten. Men jag undrar hur man vet om de börjar bli "gamla/dåliga" och bör tas bort?
Det har fallit rätt mycket snö (tung, blöt snö) de senaste dagarna. Nu på morgonen, när vi höll på att skotta föll några stora grenar från vardera tall ner, hade inte varit kul att stå under just då, eller om vi haft bilen under. Men ingen skada skedd. I de senaste stormarna har det också gått någon större gren.
Finns det risk att tallarna börjar bli dåliga och kanske faller, eller är de fortfarande "starka och friska"? Fallande grenar är ju inte kul, men den risken kan vi hantera, men om hela trädet skulle falla riskerar det huset (eller grannens hus).
Vill verkligen helst ha kvar dessa ståtliga bjässar, men vill inte ta för stora risker med huset...
Bild på tallarna från idag, där även de nedfallna grenarna syns:
[bild]
[bild]
be en arborist göra en ”Snow load reduction”, det innebär att han glesar ut de täta partierna på grenarna så att de inte bryts av vikten från den blöta snön som inte kan ramla igenom det täta barrtäcket. En vanlig åtgärd på tallar när de växer täta, det faktum att dina tallar är täta är även ett tecken på att de knapp nått fullvuxen ålder, hade de varit äldre hade de haft en hängigare karaktär, tallar kan bli många hundra år gamla under rätt förutsättningar. Den vanligaste skadan är att toppen antingen dör eller blåser av i stormar, många gånger fastnar den dock i trädet pga tallens seghet i veden. Rotvältor förekommer nästan bara där det är nära till berg under, är det 3-4 meter jord står de generellt säkert. Men, som det står i tråden, alla träd kan gå omkull i en riktig storm, det är bara ganska ovanligt.
Mvh/Arborsisten
 
  • Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
Nissens
M Mulvaden skrev:
Att döma av bilderna på träden så har dom några hundra år kvar innan dom ger upp. Att man skördar träd i skogsbruket när dom är yngre än så har inget med saken att göra, tallar kan bli uppåt 1000 år, 500 år är inget problem om jorden är ok, så dom där kommer med mycket stor sannolikhet överleva alla här i forumet (och många av våra efterföljande generationer). Pratet om farliga grenar som ramlar är tramsigt.
Ok, så enligt dig kan inga mer grenar trilla ned?
Hur kom du fram till det?
 
Nissens
N Nilsson i Boda skrev:
Jag vet att man kan bedömma träd med en tillväxtborr [länk]
Jag vet att min Far gjorde det professionellt.
Träd av den storlek som du har ska man tänka efter rejält innan det tas ned. Gladast blir den granne som får mer sol. Jag skulle vilja se mer träd av den typen och storlekn du har i svenska trädgårdar. Nu ser det mer ut som buskage.
Det finns många bra skäl till att man undviker att ha så stora träd i villaträdgårdarna. Ett av dem är det TS råkat ut för, och kan råka ut för igen, nästa gång kanske med sämre utgång…
 
Nissens Nissens skrev:
Ok, så enligt dig kan inga mer grenar trilla ned?
Hur kom du fram till det?
Det sa jag inte. Pratet om att det är farligt är tramsigt sa jag, Som flera påpekat redan så är olyckor med nedfallande grenar inte en fara av rang i samhället precis.. plus, grenar som ramlar från träd av den här typen gör det främst vid mycket hårt väder, väder man ska vara försiktig vid oavsett.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ok, så enligt dig kan inga mer grenar trilla ned?
Hur kom du fram till det?
Du kan ju inte fälla varenda träd som ger av sig lite grenar. Då har vi inga träd alls kvar.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
A
Nissens Nissens skrev:
Och vem garanterar att det inte händer en olycka sedan då? Arboristen? Kappast…
Alla har åsikter, men ingen annan än TS har ansvarskänsla i detta.
har du fått en snöflinga i nacken idag eftersom du verkar lite gumpen?
Så för att TS m, fl inte delar din åsikt, så ska du bli lite vrång?
 
  • Gilla
gaia och 3 till
  • Laddar…
windestal windestal skrev:
Vi har två fantastiska, vackra, höga tallar, en på var sida infarten. Men jag undrar hur man vet om de börjar bli "gamla/dåliga" och bör tas bort?
Det har fallit rätt mycket snö (tung, blöt snö) de senaste dagarna. Nu på morgonen, när vi höll på att skotta föll några stora grenar från vardera tall ner, hade inte varit kul att stå under just då, eller om vi haft bilen under. Men ingen skada skedd. I de senaste stormarna har det också gått någon större gren.
Finns det risk att tallarna börjar bli dåliga och kanske faller, eller är de fortfarande "starka och friska"? Fallande grenar är ju inte kul, men den risken kan vi hantera, men om hela trädet skulle falla riskerar det huset (eller grannens hus).
Vill verkligen helst ha kvar dessa ståtliga bjässar, men vill inte ta för stora risker med huset...
Bild på tallarna från idag, där även de nedfallna grenarna syns:
[bild]
[bild]
Tall har djupa rötter, blåser sällan omkull
Röta är sällsynt, syns som regel utanpå - du kan kolla genom att ta en borrkärna

Vindstyrka och förhärskande vindriktning (mot huset?) är förstås riskfaktorer, men riskabla grenar kan tas bort
(kapa intill grenkragen, vid stammen)

Arborist är klok investering...
 
Nissens Nissens skrev:
Hade jag som TS haft småbarn runt knutarna och att någon av dem blir skadad för att jag inte tagit bort ett träd som inte borde vara där så hade jag aldrig förlåtit mig själv.
"Som inte borde vara där" ?? varför borde dom inte det om jag får fråga ? för att du PERSONLIGEN tycker det ? ..Då har jag en nyhet, du är inte universums mittpunkt.

Trädet har väl mer rätt än TS att befinna sig på platsen om man ska se det så.

Jag känner mer och mer hat mot trädhatare ju mer jag läser på byggahus.

Och jag tycker dessutom att "prydliga" villaområden utan träd är vansinnigt oattraktiva personligen.

Om jag var TS så skulle jag tveklöst behålla träden, jag skulle inte ens oroa mej för dom, men om jag hade gjort det får man väl ta in en sakkunnig som får undersöka träden.
 
  • Gilla
Gabriel Knjetjled Watson och 5 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
T o m helt friska tallar kan brytas. Det är en myt att dom är oknäckbara - eller att deras pålrot står garanterat stadigt.
Ta bort. Stora träd i villaträdgårdar är (eller blir förr eller senare) bara ett bekymmer.
Håller med, ta bort dem, i värsta fall kan de lägga sig över huset.
 
  • Wow
  • Arg
Gabriel Knjetjled Watson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.