4 580 läst · 34 svar
5k läst
34 svar
Bör jag köpa mitt eget hus på offentlig auktion?
Medlem
· Västernorrland
· 11 188 inlägg
det bästa är nog antagligen att ansöka om en bodelningsförrättare och ta det den officiella vägen. Då blir det ändå extern part som avgör och båda kan bli tvingade att göra det som är bäst för båda. Att tex sälja huset och ge upp de drömmarna.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 422 inlägg
Jag hade nog lagt upp strategin:
- Ansök om bodelningsförrättare
- Släpp huset och sakerna, lite skönt att starta på nytt också speciellt om då exet inte längre vet var du bor.
- Sälj huset med så hög förtjänst som möjligt, ni delar på vinsten så kan ni få ut en miljon extra är det ändå 500' i din ficka.
- Processa för att få tillbaka din insats som ni avtalat. Där krävs det bevisning så spela in alla samtal med exet och försök få till något subjektivt medgivande i en förbifart diskussion där ni kanske egentligen pratar om möblernas värde eller något.
- Processa för att den bilen du använder är din, kan bli svårt att bevisa dock.
- Ansök om bodelningsförrättare
- Släpp huset och sakerna, lite skönt att starta på nytt också speciellt om då exet inte längre vet var du bor.
- Sälj huset med så hög förtjänst som möjligt, ni delar på vinsten så kan ni få ut en miljon extra är det ändå 500' i din ficka.
- Processa för att få tillbaka din insats som ni avtalat. Där krävs det bevisning så spela in alla samtal med exet och försök få till något subjektivt medgivande i en förbifart diskussion där ni kanske egentligen pratar om möblernas värde eller något.
- Processa för att den bilen du använder är din, kan bli svårt att bevisa dock.
Fast om jag förstår läget rätt så är parterna "bara" oense om hur fördelningen av försäljningssumman skall göras?S Stefan1972 skrev:
Där exet propsar på att fördelningen skall vara som sambolagen föreskriver, och inte vill kännas vid något samboavtal.
En bodelningsförättare kan knappast besluta något annat heller, såvida det inte går att bevisa att det fanns ett samboavtal.
En bodelningsförättare är en väldigt dyr lösning som troligen inte hjälper situationen.
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 11 188 inlägg
ja jag vet inte, Tycker mest det låter som han har siktet inställt på att göra livet surt för henne och på så många sätt som möjligt............Är man överens i inledningskedet så är det ju inget som säger att man är det rakt igenom processen om man gör det själv.........Vartdera part kan ju göra vad som helst, Finns ju ingen myndighet som styr upp nåt om man inte tar en riktig bodelningsprocess.
Men vad gäller bilarna, kan man inte kolla lite på körd distans / år från besiktningen.
Sen borde det väl gå att argumentera för att exet inte kan lyckas köra denna distans för 2 bilar, således har TS varit primär brukare av en av bilarna?
Sen kanske inte lagen och logiken alltid säger samma sak...
Kan kronofogden ta en bil man lånar ut till en kriminell kompis så skulle man ju önska att TS kunde få ta en av bilarna i detta fall.
Sen borde det väl gå att argumentera för att exet inte kan lyckas köra denna distans för 2 bilar, således har TS varit primär brukare av en av bilarna?
Sen kanske inte lagen och logiken alltid säger samma sak...
Kan kronofogden ta en bil man lånar ut till en kriminell kompis så skulle man ju önska att TS kunde få ta en av bilarna i detta fall.
Jag hade spelat in samtal med sambon där man pratar om de där 2 miljonerna du gick in med och att han lovade du skulle få tillbaka dem, och att han i inspelningen i sitt arga tillstånd säger att du kan dra åt helvete och aldrig kommer få dina pengar tillbaka. Sedan hade jag kontaktat en erfaren jurist.
Tyvärr är han för smart för att gå i den fällan. Tro mig, jag har försökt. Så det jag försöker reda ut är ifall det skulle vara fördelaktigt för mig att försöka köpa huset på offentlig auktion, jämfört med att få det värderat och köpa ut till halva det värdet. Samt även hur mycket en bodelningsförrätning kostar, någon skrev "väldigt dyrt" men det är ganska vagt. Frågan är hur mycket billigare huset måste säljas för att det ska löna sig för mig som vill köpa det men som även måste betala hälften av bodelningsförrättningen.V varpan1 skrev:Jag hade spelat in samtal med sambon där man pratar om de där 2 miljonerna du gick in med och att han lovade du skulle få tillbaka dem, och att han i inspelningen i sitt arga tillstånd säger att du kan dra åt helvete och aldrig kommer få dina pengar tillbaka. Sedan hade jag kontaktat en erfaren jurist.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 422 inlägg
Saken är väl den att det är osannolikt att du kommer kunna bevisa "avtalet" och få tillbaka pengarnaT Tess88 skrev:Tyvärr är han för smart för att gå i den fällan. Tro mig, jag har försökt. Så det jag försöker reda ut är ifall det skulle vara fördelaktigt för mig att försöka köpa huset på offentlig auktion, jämfört med att få det värderat och köpa ut till halva det värdet. Samt även hur mycket en bodelningsförrätning kostar, någon skrev "väldigt dyrt" men det är ganska vagt. Frågan är hur mycket billigare huset måste säljas för att det ska löna sig för mig som vill köpa det men som även måste betala hälften av bodelningsförrättningen.
Det är omöjligt att säga om det skulle bli billigare och i så fall hur mycket.T Tess88 skrev:Tyvärr är han för smart för att gå i den fällan. Tro mig, jag har försökt. Så det jag försöker reda ut är ifall det skulle vara fördelaktigt för mig att försöka köpa huset på offentlig auktion, jämfört med att få det värderat och köpa ut till halva det värdet. Samt även hur mycket en bodelningsförrätning kostar, någon skrev "väldigt dyrt" men det är ganska vagt. Frågan är hur mycket billigare huset måste säljas för att det ska löna sig för mig som vill köpa det men som även måste betala hälften av bodelningsförrättningen.
Men som jag skrev ovan: Om det blir säg 500 kkr eller tom 1mkr billigare: Kan du då, på "stället" hosta upp de pengarna som behövs för att köpa huset, givet att du kanske inte fått loss ditt lån och din andel av huset än osv
För som jag förstått det så är processen vid en sådan auktion ganska snabb, vilket ju är det som ger lägre pris
Har ingen erfrenhet av bodelning. Men det är ungefär samma förfarande som när man låter tingsrätten tillsätta en boutredningsman när arvingar inte kommer övverens. Där har jag erfarenhet för drygt 10 år sedan kostade det oss ca 550 000 kr. Till det kommer att den tillsatte advokaten bestämmer ex. vilken mäklarfirma som skall sälja (till ytterligare kostnad givetvis), inte nödvändigtvis en mäklare man skulle välja själv.T Tess88 skrev:
Dessutom en boutredningsman får inte sälja fast egendom utan att arvingarna godkänner. Jag gissar att detsamma gäller en bodelningsman. Men boutredningsmannen kan få försäljning godkänd av tingsrätten om det inte går att få samtycke av delägarna (vilket i vårt fall överklagades ända till högsta domstolen, redan hovrätten nekade prövningstillstånd, men det nekade prövningstillståndet överklagades till HD, som nekade prövningstillstånd).
Skicka ett pm så kan jag eventuellt ge tips.T Tess88 skrev:Hej forumet, jag har ett jobbigt problem och hoppas kunna få in några tips från alla kunniga husägare.
Lite bakgrundsinfo först. Jag och sambon/exet köpte ett hus tillsammans för tio år sedan. Slutpris runt sex miljoner, varav jag stoppade in nästan två miljoner från en bostadsrätt jag sålde. Sambon hade nästan inga pengar sparade, så utan mina pengar hade vi absolut inte kunnat köpa huset. Vill inte gå in på detaljer kring relationen då det inte är relevant för frågeställningen, men kort sagt så visade sig sambon vara ett manipulativt kräk, och först nu efter drygt tio år har jag lyckats ta mig därifrån. Men nu är problemet att vi aldrig skrev på något samboavtal, även om det var tydligt från båda håll att jag skulle få tillbaka min insats ifall vi någon gång skulle sälja, även vi just då såklart trodde att det aaaaldrig skulle inträffa. Jag föreslog lite försiktigt att vi kanske behövde ett kontrakt som visade att jag betalat mycket mer vid köpet, men han försäkrade mig om att det inte behövdes.
Nu när jag till slut lyckats ta mig ur det här helvetesförhållandet låter det annorlunda, han är arg och bitter och hotar mig och säger att han ska göra mitt liv till ett helvete. Och då är givetvis min insats i husköpet första målet. Han säger att jag kan glömma mina pengar, han har pratat med en mäklare säger han och fått en skyhög värdering. Jag vill köpa ut honom men kommer inte ha råd att göra det till det priset, och speciellt inte ifall han ska ha hälften av allt. Jag kommer även att få betala för att få behålla en del av möblerna, som jag också köpt och nu kommer att få betala en gång till. Sambon låtsas vara okunnig om ekonomu och juriidik, men han har lägligt nog bidragit ekonomiskt genom att han köpt två dyra bilar till oss som båda står i hans namn, och om jag fattat rätt ingår de då inte i bodelningen utan är enbart hans.
Det här är förstås förödande för mig, jag inser att jag gjort en rad enorma misstag, så nu är frågan vad jag kan rädda. Jag inser att han har juridisk rätt till hälften av husets värde och hälften av alla gemensamma tillhörigheter, och förmodligen båda bilarna, även om han i princip aldrig kört "min" bil. Men vad har jag för rättigheter eller möjligheter?
En idé som föreslagits för mig är att sälja huset på offentlig auktion. Om jag fattat rätt så kan han inte neka mig detta ifall jag begär det, och då har jag möjlighet att själv köpa tillbaka huset. Och då verkar priset ofta bli lägre än en vanlig föräljning som man själv gör med hjälp av mäklare? Detta kan ju innebära en risk för mig också jämfört med att köpa ut sambon till ett överenskommet pris, men statistiskt sett bör det vara bästa alternativet för mig?
Eller är risken att det kostar så mycket i avgifter att sälja på det viset, att jag ändå går back på det, även om priset blir lägre? Jag är osäker på vilka avgifter det medför, men förstår att vi kommer att få dela på dessa på ett eller annat sätt.
Och finns det något jag kan göra för att hålla priset nere? Det kanske låter fult men i det här läget undanber jag mig faktiskt moraliska argument.
Vem väljer ut mäklaren som sköter marknadsföringen? Jag vill ju i detta fallet helst ha en riktigt usel mäklare, ifall det finns någon sådan. Kan jag påverka genom att välja rätt tidpunkt att kräva försäljningen? Jag tänker mig framåt hösten när tomten ser riktigt trist och grå ut, eller kanske under högsommaren när folk vill grilla och dricka öl snarare än lägga tid och pengar på husköp. Och vad är jag skyldig att hjälpa till med vid försäljningen? Förutom då att ta hälften av alla kostnader. Måste jag hjälpa till genom att plocka undan mina tillhörigheter så att huset ser bra ut på visningen? För visning har man väl även vid offentlig försäljning.
Alla tips är välkomna, stort tack på förhand!
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 785 inlägg
Bostaden är väl det svåraste, så jag börjar med att tycka till om bilar och bohag.
Och är det långsökt att du äger del i hans bil kan du ju hävda att den andra helt är din, även om den står på honom.
Fördelen med bohag är att det tappar i värde rätt fort. Det är inte värt i närheten av inköpspris när det säljs i andra hand. Så här kan du vara offensiv och dels hävda att det är ditt (även om det ska ingå i bodelningen ger det dig företräde till sakerna, om än inte värdet av dem), dels hävda ett väldigt lågt värde på dem.T Tess88 skrev:
Här skulle jag likt @Daniel 109 varit inne på hävda dolt samägande till sakerna. Kör ni varsin bil, betalar billån tillsammans eller på annat sätt synes äga dem ihop är det inte konstigt i sig. Dold samäganderätt kan man ha med en kompis eller granne lika gärna som med en partner så det följer inte direkt av samboskapet, men hänger förstås här ihop med det.T Tess88 skrev:
Och är det långsökt att du äger del i hans bil kan du ju hävda att den andra helt är din, även om den står på honom.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 785 inlägg
Vad gäller tvångsförsäljning av bostaden är det samägandelagen som gäller. Enligt den kan man mycket riktigt tvinga fram en försäljning genom offentlig auktion.
Dock är det den gode man en som förordnas som bestämmer villkoren för auktionen och jag kan tänka mig (utan att veta) att en normal mäklarförsäljning ryms inom den definitionen och ofta väljs. Maximalt värde för godset är ju trots allt något som delägarna kan väntas önska. Motsätta sig home stageing och inte anstränga sig för att lägenheten ska vara snygg och prydlig kan man förstås också göra (kanske med varierande framgång, men man får nog ändå räkna med att det inte är en kaosförsäljning a la pundarkvart via kronofogden det blir. I alla fall inte om du vill undvika det teatraliska.
Att spela på att man själv faktiskt vinner budgivnibgen är också ett högt spel. Risken finns ju att man inte har råd och man då bara får lite mindre än om man sålt så dyrt man kunnat.
Det insatta kapitalet är väl det värsta. Svårt att se att det inte blir samboegendom om ni inte enas om något annat.
Dock är det den gode man en som förordnas som bestämmer villkoren för auktionen och jag kan tänka mig (utan att veta) att en normal mäklarförsäljning ryms inom den definitionen och ofta väljs. Maximalt värde för godset är ju trots allt något som delägarna kan väntas önska. Motsätta sig home stageing och inte anstränga sig för att lägenheten ska vara snygg och prydlig kan man förstås också göra (kanske med varierande framgång, men man får nog ändå räkna med att det inte är en kaosförsäljning a la pundarkvart via kronofogden det blir. I alla fall inte om du vill undvika det teatraliska.
Att spela på att man själv faktiskt vinner budgivnibgen är också ett högt spel. Risken finns ju att man inte har råd och man då bara får lite mindre än om man sålt så dyrt man kunnat.
Det insatta kapitalet är väl det värsta. Svårt att se att det inte blir samboegendom om ni inte enas om något annat.
Sedan kanske man bör fråga sig vilken strategi som är bäst för att minimera risken att personen skall göra livet till det utlovade helvetet. Och hur mycket det kan kosta att få tillbaka den där miljonen.
Vilken strategi som är bäst vågar jag inte ge råd om. Att utmana kan trigga en reaktion. Att inte utmana kan tolkas som en svaghet, som också kan trigga. Svårt val.
Personligen lutar jag åt att inte utmana i en trängd situation, det har vid ett tillfälle räddat livet på mig. Men jag visste inte om jag valde rätt. Förrän i efterhand.
Vilken strategi som är bäst vågar jag inte ge råd om. Att utmana kan trigga en reaktion. Att inte utmana kan tolkas som en svaghet, som också kan trigga. Svårt val.
Personligen lutar jag åt att inte utmana i en trängd situation, det har vid ett tillfälle räddat livet på mig. Men jag visste inte om jag valde rätt. Förrän i efterhand.