Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jaha, och vad händer sedan? Alla bananer bunkrar toapapper och konserver?
Ja. Vad händer sen.
Det har visst ingen funderat på.
 
Vissa har nog det ska du se, jorden går nog inte under och människan ser nog ljuset även dagen efter...
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kan du verkligen betala cash på tex Coop vid ett strömavbrott?
Inte som det är nu. Men om det blir strömavbrott några dagar så kommer även den dummaste Coop-föreståndaren på den uppenbara iden att använda en skokartong som cash-kassa.
 
Nej, det går inte. Då kommer skatteverkets tjänstemän att bli upprörda.

Sen kommer ju ingen att få ut några kontanter från de strömlösa bankomaterna. Och bankerna har ju inga kontanter, så dom är man inte hjälpta av...

Återstår att pantsätta sig hos något kriminellt nätverk.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, det går inte. Då kommer skatteverkets tjänstemän att bli upprörda.

Sen kommer ju ingen att få ut några kontanter från de strömlösa bankomaterna. Och bankerna har ju inga kontanter, så dom är man inte hjälpta av...

Återstår att pantsätta sig hos något kriminellt nätverk.
Byteshandel. Du får denna frusna älgfilé om jag får 3 kg hallon...
 
Men om alla preppers lånar ut sina elverk till Coop kanske det går att få igång halva butiken?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Byteshandel. Du får denna frusna älgfilé om jag får 3 kg hallon...
Är det strömavbrott så är det ju bara en hallongegga.
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
C
Problemet är att butikens beredskapsplanering utgår från affärsverksamhetens "behov", inte kundernas eller samhällets.

I princip kan de teckna en försäkring som täcker avbrottet och så är problemet löst för butikens del.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
England är ett U-land.
Precis, de gick ur EU och kvar blev bara U.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Byteshandel. Du får denna frusna älgfilé om jag får 3 kg hallon...
Det har vi diskuterat tidigare. Erfarenheter från tidigare kris/krig visar att folk tar till kontanter det första man gör. Sedan etableras alternativa betalningsmedel som mat, cigaretter, vodka, sex. Inget nytt.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
RoTe
Alla klarar sig utan sosse-ica. Men när både sosse-ica och Ica går ner börjar det bli köer, börjar dessutom Axfood och andra gå ner då är det uppror som gäller.
 
RoTe RoTe skrev:
Alla klarar sig utan sosse-ica. Men när både sosse-ica och Ica går ner börjar det bli köer, börjar dessutom Axfood och andra gå ner då är det uppror som gäller.
Tur man bor på landet med grödor och kött på gångavstånd.

Och när lite mer okonventionell mat krävs så går det säkert bra att äta Islandshästar också. Och Kanadagäss har vi gott om...
 
M
pacman42 pacman42 skrev:
Tur man bor på landet med grödor och kött på gångavstånd.

Och när lite mer okonventionell mat krävs så går det säkert bra att äta Islandshästar också. Och Kanadagäss har vi gott om...
Tack, jag tror du är på gång att lösa mitt blipproblem! Men jag vet inte om dom idkar byteshandel i Londons tunnelbana 🤨
 
  • Haha
Anders.o93 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.