Såg några video om det innan vi åkte och enligt locals så var det en turistfälla för det fanns inget maxtak för resor inom samma område eller nått.S sjoelund skrev:
Men det är klart, detta var i jämförelse med att blippa kreditkortet så det kanske är en bättre deal än att köpa enkelresor.
Lite fundersam också när det står på biljettautomaterna att man måste lösa biljett för children 5-11. Vid en station så ville pojken 8 år stoppa in sin biljett själv, då frågade spärrvakten hur gammal han va. 8 svarade jag. Du behöver inte lösa biljett på tuben, barn under 11 åker gratis sa han.
Jäkla scam att det är valbart med adults och children 5-11 steget efter man valt destination om det är gratis för kids😵.
Både Oyster card och blippa har en gräns per dag och vecka. Men då måste man anlända rätt veckodag också... Annars kan man ladda Oyster card med 7-dagars pass.M Markarbetaren skrev:
Har klarat mig hittills (Ta i trä) med Handelsbankens tjänster/blipp utomlands samt företagskortet genom Danske Bank.
Men det vore väl fantastiskt om det får tuppjuck lagom efter semestrarna när plasten åker fram igen 😅
Men det vore väl fantastiskt om det får tuppjuck lagom efter semestrarna när plasten åker fram igen 😅
Revolut på resan och på nätet, ett fantastiskt bra kort med engångskort, virtuella kort och fysiska kort. Ingen kredit så man har koll på pengarna. Ingen växlingsavgift eller något valutapåslag. Mad laddar kortet med sitt vanliga kreditkort.
Jag reser mycket och detta är riktigt bra att ha, skulle inte vilja vara utan det.
Jag reser mycket och detta är riktigt bra att ha, skulle inte vilja vara utan det.
Redigerat:
Undviker krediter och lån, livet känns bättre utan dom.😎Isakare skrev:Betalkort ??
Utomlands använder man kreditkort, då är valutan inget problem och man blir inte av med några pengar om kortet blir stulet.
Renodlat kreditkort om nån inte vet det, betalkort med kredit är inte samma sak.
Själv bara varit på Cypern, Portugal och Kanarieholmarna senaste åren, där har blipp funkat till 100% med SEB Mastercard.
Jag lyckas iaf behålla mina kort under mina resor och det finns inte mycket pengar på dom.
Har lärt mej att föra över pengar via internetbanken när korten behöver fyllas på.
Använder oftast kontanter utomlands brukar fungera bäst.
iof så besöker jag ogärna storstäder mycket trevligare ute på landsbygden.
Ta ett kreditkort med låg kredit då. Man får ju aldrig pengarna tillbaka om något går fel med ett debitkort. Kreditkort är mycket säkrare speciellt när man handlar online och inte får varan direkt i hand (men även om man får varan direkt i hand och den visar sig vara defekt och säljaren vägrar åtgärda problemet)wildeside skrev:Undviker krediter och lån, livet känns bättre utan dom.😎
Jag lyckas iaf behålla mina kort under mina resor och det finns inte mycket pengar på dom.
Har lärt mej att föra över pengar via internetbanken när korten behöver fyllas på.
Använder oftast kontanter utomlands brukar fungera bäst.
iof så besöker jag ogärna storstäder mycket trevligare ute på landsbygden.
Du har både rätt och fel i det du skriver. Det finns fördelar med debit också, exempelvis så kan man styra hur mycket pengar som skall vara tillgängliga. Det är mycket svårt på kreditkorten. Du kan också få ett lägre pris på varan med debit korten då banken tar en mindre risk. Inom EU anser jag att debitkortet jag använder (Revolut) har fler fördelar än nackdelar vid handel med utlandet.S sjoelund skrev:Ta ett kreditkort med låg kredit då. Man får ju aldrig pengarna tillbaka om något går fel med ett debitkort. Kreditkort är mycket säkrare speciellt när man handlar online och inte får varan direkt i hand (men även om man får varan direkt i hand och den visar sig vara defekt och säljaren vägrar åtgärda problemet)
Notera också att många unga inte kan få kreditkort, för dem är ju debit den enda lösningen.
Med det sagt så skulle jag aldrig köpa exempelvis en resa på ett debitkort, kreditkortens reseförsäkringar kan vara mycket värdefulla. Runt 2500 kr per person har vi fått ut ett par gånger. Men man måste samtidigt ha en mycket större kredit än man använder, eller så måste man betala av alla skulder innan avresa, detta för att kunna köpa alla saker man behöver ifall exempelvis bagaget kommer bort. Jag har pga väder fastnat på olika flygplatser i världen vid ett flertal tillfällen och numera så får man en rejäl ersättning från både flygbolag (tack EU) och kreditkortsbolag när man drabbas.
Med CarPay har jag pengar på deras sparkonto så jag kan föra över om det behövs. Då klarar jag mig med liten kredit även då jag köper dyrare saker någon månad. Men visst, en del rena kreditkort kan vara jobbiga att använda som enda kort...pacman42 skrev:
(Jag har Revolut också, men det används ganska sällan då väldigt många av de jag handlar hos online blockerat dem)
Jag har aldrig råkat ut för att Revolut är blockerat. Jag har det dock kopplat till PayPal (i första hand) vid näthandel. Fler inblandade i transaktionen, men fler som tar ansvar också. Jag använder Revolut hela tiden för små privata transaktioner utomlands, jobbets transaktioner sker på deras kort som dock har en otrevlig egenskap att ibland inte vilja fungera när man skall betala för saker under svensk natt. Det förekommer fortfarande mjukvaruuppgraderingar i servrarna på nätterna hos vissa banker. Jag kunde häromsistens inte betala för parkeringen på flygplatsen med kortet heller.S sjoelund skrev:Med CarPay har jag pengar på deras sparkonto så jag kan föra över om det behövs. Då klarar jag mig med liten kredit även då jag köper dyrare saker någon månad. Men visst, en del rena kreditkort kan vara jobbiga att använda som enda kort...
(Jag har Revolut också, men det används ganska sällan då väldigt många av de jag handlar hos online blockerat dem)
Det finns orsaker till att jag har fem olika kredit/debit-kort i plånboken: Ett för jobbet, ett för Sverige, ett för privata köp online och utomlands, ett reservkort från banken (används typ en gång per år) samt matkortet från jobbet också. Jag har dessutom ett par kort från butikskedjor då man vid köp på kedjorna med deras kort får stora rabatter. Gäller främst inom byggvaror och elektronik. Sedan har vi laddkorten till elbilarna också...
Renoverare
· Stockholm
· 18 468 inlägg
Det är ju bara en tidsfråga. Det är ingen slump att landet med världens bästa infrastruktur för internet också ligger i framkant med digitaliseringen.RoTe skrev:
Att de andra ligger efter beror bara på att de inte har internetuppkopplingar som är stabila nog.