Japan är ännu mer digitaliserat än Sverige, men där används fortfarande kontanter på mindre orter.Nyfniken skrev:
https://www.forex.se/valuta/resmal/...UQFnoECA4QBQ&usg=AOvVaw2Ye5Rytx7u8lccNl3-CwOm
Renoverare
· Stockholm
· 18 436 inlägg
Ja ännu en gång är Sverige BÄST I VÄRLDEN. Det är fan helt otroligt att man bor i världens BÄSTA land. Måste nypa mig i armen varje dag för att tro att det är sant!Nyfniken skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 436 inlägg
Inte bara mindre resmål. Skulle säga att kontanter används mer än kort i hela landet. Kort används mer utav turister. Mina japanska vänner betalar alltid med cash när man är på restaurang och andra mindre utgifter.pacman42 skrev:
Idag äntligen! Av nån väldigt underlig anledning så funkar Gpay kopplat till Visa debit. Tunnelbanan, Sainsbury mm. Otroligt smidigt att slippa fippla med kortet och köpa biljetter på tuben, bara dutta med telefonen på inpasseringen.
Samma för mig här i Skottland/England, de första dagarna fungerade det inte och den krävde kort i maskinen och kod varje gång.M Markarbetaren skrev:
Nu efter några dagar så fungerar både GPay och blipp (även utan kod för mindre inköp)...
Kanske banken vill ha någon dag på sig för att värma upp blippen för utländskt användande...
Ja synnerligen märkligt! Man får väl vara glad så länge det fungerar när det väl rullat igång.anders07 skrev:Samma för mig här i Skottland/England, de första dagarna fungerade det inte och den krävde kort i maskinen och kod varje gång.
Nu efter några dagar så fungerar både GPay och blipp (även utan kod för mindre inköp)...
Kanske banken vill ha någon dag på sig för att värma upp blippen för utländskt användande...
Framförallt är Sverige en utpräglad ingenjörskultur. Det är en egenskap hos svenskarna vars betydelse inte kan underskattas (men oftast gör det). Andra länder som också är långt framme teknologiskt är inte lika dominerade av ingenjörstänkandet som jag ser det iaf. Så det uppstår lätt en slags naiv klockarkärlek till alla nya tekniska lösningar, som vi alla förväntas tindra med ögonen och klappa våra små händer åt och omedelbart anamma med hull och hår och utan eftertanke. Kombinerar man det med en enkelspårighet i samhällstyckandet och en rent ut sagt arrogans mot andra — särskilt andra länder — som tycker annorlunda, får man snart problem, som hade gått att förutse.RoTe skrev:
Eller som på ett stort och synnerligen samhällsviktigt, för att inte säga samhällskritiskt företag som jag jobbade på när man just datoriserat viktiga delar av verksamheten av på 90-talet. Jag visades runt bland och i systemen, och ställde sedan den uppenbara frågan: ”Men vad händer om systemen går ner?” (Betänk att detta var på den tiden de verkligen gjorde det, och ofta.)
”Ja”, sade min ciceron, ”det finns ju en hjälpmanual online…”
”Jamen”, sade jag, ”om datorerna ligger nere så kommer man ju inte åt dem?”
”Ja… det har vi inte tänkt på”, sade han i ett generat gapskratt.
Idag gör vi samma misstag med kontanterna. Trots allt är sedlar och mynt ännu enligt lag giltiga betalningsmedel, och bankerna borde läggas upp i tur och ordning över finansmarknadsministerns knä, med neddragna brallor, och få sig en rejäl omgång smisk för ofoget att på egen hand ha avskaffat dem.
Spot on. Räcker med att det blir lite kris som med Coop för några år sen så fågel det inte ens att handla men svenskarna lär sig inget av misstagen. Kort i all ära men utan ett betalmedel som fungerar även vid strömavbrott eller utan uppkoppling så blir det snabbt jobbigt viss minsta driftstörning, för att inte tala om eventuella större kriser. Själv använder jag kontanter så ofta jag kan.ricebridge skrev:Framförallt är Sverige en utpräglad ingenjörskultur. Det är en egenskap hos svenskarna vars betydelse inte kan underskattas (men oftast gör det). Andra länder som också är långt framme teknologiskt är inte lika dominerade av ingenjörstänkandet som jag ser det iaf. Så det uppstår lätt en slags naiv klockarkärlek till alla nya tekniska lösningar, som vi alla förväntas tindra med ögonen och klappa våra små händer åt och omedelbart anamma med hull och hår och utan eftertanke. Kombinerar man det med en enkelspårighet i samhällstyckandet och en rent ut sagt arrogans mot andra — särskilt andra länder — som tycker annorlunda, får man snart problem, som hade gått att förutse.
Eller som på ett stort och synnerligen samhällsviktigt, för att inte säga samhällskritiskt företag som jag jobbade på när man just datoriserat viktiga delar av verksamheten av på 90-talet. Jag visades runt bland och i systemen, och ställde sedan den uppenbara frågan: ”Men vad händer om systemen går ner?” (Betänk att detta var på den tiden de verkligen gjorde det, och ofta.)
”Ja”, sade min ciceron, ”det finns ju en hjälpmanual online…”
”Jamen”, sade jag, ”om datorerna ligger nere så kommer man ju inte åt dem?”
”Ja… det har vi inte tänkt på”, sade han i ett generat gapskratt.
Idag gör vi samma misstag med kontanterna. Trots allt är sedlar och mynt ännu enligt lag giltiga betalningsmedel, och bankerna borde läggas upp i tur och ordning över finansmarknadsministerns knä, med neddragna brallor, och få sig en rejäl omgång smisk för ofoget att på egen hand ha avskaffat dem.