Renoverare
· Stockholm
· 18 436 inlägg
Jag har aldrig haft problem i Frankrike, lika enkelt där som här. Iaf för mig. Har Skandiabankenwildeside skrev:Sverige är inte mycket bättre.
Du kan inte växla sek i många länder eftersom dom svenska bankerna inte köper tillbaks pengarna.
Vi hade fyra olika kort med oss på resa i Europa det va många affärer som inte något av korten accepterades som betalnings metod framför allt Frankrike, Holland och Belgien.
Medlem
· Blekinge
· 10 590 inlägg
Jag rekommenderar starkt användning av kontanter, men det vi ni ju. Inga problem, wherever you are. Förutom i Sverige där många butiker inte tar emot pengar.
Betalkort ??wildeside skrev:Sverige är inte mycket bättre.
Du kan inte växla sek i många länder eftersom dom svenska bankerna inte köper tillbaks pengarna.
Vi hade fyra olika kort med oss på resa i Europa det va många affärer som inte något av korten accepterades som betalnings metod framför allt Frankrike, Holland och Belgien.
Utomlands använder man kreditkort, då är valutan inget problem och man blir inte av med några pengar om kortet blir stulet.
Renodlat kreditkort om nån inte vet det, betalkort med kredit är inte samma sak.
Själv bara varit på Cypern, Portugal och Kanarieholmarna senaste åren, där har blipp funkat till 100% med SEB Mastercard.
I Storbritannien är det som sagt tvärkört med SEB Mastercard credit med blipp. Har även provat Gpay utan framgång. Lite synd då alla verkar blippa när man går ned i tuben. Själv måste man böka med att köpa enkelbiljetter i automat vart man än ska åka.Isakare skrev:Betalkort ??
Utomlands använder man kreditkort, då är valutan inget problem och man blir inte av med några pengar om kortet blir stulet.
Renodlat kreditkort om nån inte vet det, betalkort med kredit är inte samma sak.
Själv bara varit på Cypern, Portugal och Kanarieholmarna senaste åren, där har blipp funkat till 100% med SEB Mastercard.
Köp ett Oyster card. Då kan du blippa, men kostar lite för kortet (£7?). Pengarna du har kvar kan du få ut i kontanter (max £10) men du får inte längre tillbaka kostnaden för kortetM Markarbetaren skrev: