Jaha, sitter nu med projekt 230V spottar i underspikning (japp biltemas) :rofl:
Som jag förstår gäller ip65 för den spotten endast "nerifrån".
Eftersom jag har en kondensduk som har avrinning i utrymmet övanför underspikningsn i takfoten undrar jag vad den samlade experisen tror om följande:
Skyddsbox för varje spot typ:
https://www.elbutik.se/product.html...MIvq_89Mja7gIVZUiRBR1JRANIEAQYBiABEgKZKfD_BwE
Dessa monteras "uppifrån" ovanpå varje hål för spotten innan sista brädan monteras och de förbinds med vp-rör. Inga glipor mellan brädorna.

Men kabel mellan "dosorna" är nästa fråga:thinking:
Kan ju använda i princip valfri kabel/tråd i rören som skarvas vidare med wago och en mjuk kabel till spot, men får svårt att fästa fast något, så vet inte vad det tjänar till.

Någon som har några kommentarer?

A
Bäst att inte fråga om det,bara gör! :)

• Gilla
David-O
  • Laddar…
David-O David-O skrev:
Någon som har några kommentarer?
Ja, jag skulle rekommendera att du läser hela denna tråd först. Spottar i takfot har en rad speciella krav. Du kommer undan de flesta faror genom att använda spottar för klenspänning.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, jag skulle rekommendera att du läser hela denna tråd först. Spottar i takfot har en rad speciella krav. Du kommer undan de flesta faror genom att använda spottar för klenspänning.
Jag är lite nyfiken på varför klenspänning skulle utgöra en mindre fara i det aktuella användningsområdet?
- Spotarnas hus är tillverkat i plast
- Ingen obehörig (och knappt någon annan) kan nå spotarnas ovansida
- Utrymmet är väl ventilerat och inget anliggande brännbart material material på ovansidan
- Skulle det tränga in fukt vid kopplingsplinten eller om kabeln skulle bli skadad tex av gnagare är strömstyrkan betydligt högre med klenspänning jämfört med 230v

En intressant diskussion rent hypotetiskt..

Jag skulle skrivit klenspänning och LED då halogen i praktiken är helt ute idag. LED (för konstant ström) innebär så låga strömmar att risken för brand i princip är obefintlig. Därför kan man använda valfri flexibel sladd som kanske är enklare att ansluta till en downlight. Det faller visserligen fortfarande inom elinstallationsreglerna men den låga strömmen gör det behörighetsfritt. Det största problemet med 230 V är att hitta en godkänd installationskabel som är flexibel, tål kyla och kan anslutas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.