43 400 läst · 64 svar
43k läst
64 svar
Biltemas Spotlights för Takfot?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 721 inlägg
Men har du inte 230 V-spottar?
Du behöver nog kolla upp om elektrikern som kopplade in dom har rätt auktorisation:Hankythetank skrev:
https://e-tjanster.elsakerhetsverket.se/foretag/kolla-elforetaget
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 721 inlägg
Takfot betraktar jag som utomhus. Även om det skulle vara torrt så är det kallt. De flesta kablar behöver en flexibel installationskabel. Jag känner inte till någon som är klockrent godkänd i denna miljö, alltså då vi pratar belysning som matas med 230 V.
Bar FK är fel. Flexslang är diskutabel.
TP90 är fel.
"ledkabel" är fel.
Det blir mycket enklare med klenspänning, och ännu enklare utan detta påfund med takfotsbelysning....
Bar FK är fel. Flexslang är diskutabel.
TP90 är fel.
"ledkabel" är fel.
Det blir mycket enklare med klenspänning, och ännu enklare utan detta påfund med takfotsbelysning....
Den ligger i en flexslang. Har kontrollerat den för att den kändes lite klen, men inga konstigheter. Det blir ju å andra sidan inte någon direkt belastning att tala om med 6st 5w led-spotar och kylning av kabeln lär vara tillräcklig under den mörka tiden på dygnet då de är igång.T Tsdoesds skrev:
FK i slang är, som Bo var inne på, gränsfall. Det hänger väl på hur bra man får slangen att ansluta till armaturen och hur nära man kan fästa slangen. Men rent krasst blir det nog svårt att utföra en sån montering från utsidan.
Undrar om de håller lika kass som Biltemas LED för inomhusbruk.
Deras filament LED håller inte i närheten av vad det står på paketen.
Deras filament LED håller inte i närheten av vad det står på paketen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 721 inlägg
Inte vad jag känner till. Gummikabel kommer nog närmast. Den behöver vara flexibel och tåla kyla. Man kan möjligen sträcka sig till att installera vid plusgrader och inte röra (byta nån armatur) i minusgrader.Handyman 1 skrev: