42 613 läst · 64 svar
43k läst
64 svar
Biltemas Spotlights för Takfot?
Jag har aldrig köpt en armatur och inte fått en "instruktion" med armaturen där tillverkarens krav står angivet. Men naturligtvis får man göra vad man vill med armaturen tex. ha den som bokstöd. Men då tar man på sig ansvaret för att armaturen fungerar med det "nya" användningsområde.
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Är också intresserad av Biltemas spots. Bra pris. Frågan är bara vilken potta man ska ha ovanför?
Pottan behövs endast för att hålla undan tex isolering så att det inte blir för hett. har man ingen isolering eller nått annat som kan ta eld behövs ingen potta. Att armaturen har hög IPklass spelar ingen roll för även en armatur med IP65 kan bli het om den tex omsluts av isolering.
Biltemas variant klarar bara att fästas i material vars tjocklek ligger inom 5-15 mm enligt deras anvisningar. Oftast är ju takfotsbrädan 21-22 mm tjock, kan kanske bli lite problem där......
Jag blev mycket nöjd med mina spotlights från Biltema. De var lätta att koppla in samt dra vidare till nästa, krävdes inga transformatorer och hade perfekt ljus. Eftersom de inte var vinklingsbara fick jag anpassa takfoten så det blev vågrätt där jag monterade dem, vilket blev hur bra som helst trots allt extra arbete.
Vilken tjocklek har/hade du på brädan som du satte armaturen i? inga problem med att armaturen "bar" klarar tjockleken 3-15 mm på infästningsmaterialet? Har du någon närbild på hur du anpassade takfoten till armaturen där det lutar? Är lite svårt att se på din bild.
En uppdatering: Jag kör numera just dom tidigare nämnda Spotarna från Biltema och det har funkat väldigt bra i snart 2 år! 230volt och dubbla terminaler gör en smidig installation! Inte en enda Spot av totalt 24st har bråkat!A Andreas-Lkpg skrev:Jag håller på och utvärderar olika alternativ för att montera Spotlights i Takfoten runt huset.
Det krävs runt 20 st, så priset är en givetvis en viktig parameter.
Tidigare har jag varit inne på (VP16-anslutning, plint, GU10-sockel):[länk]
Nyligen dök det upp ett annat intressant alternativ på Biltema (230v, 5watt, 36 grader, 2700k, dubbelplint):
[länk]
5st för 299:- är ju väldigt överkomligt och jag köpte hem en för att testa lite och intrycket är faktiskt riktigt bra.
Någon annan som har testat Biltemas alternativ eller har tips/synpunkter?
När man får 5st för 329:- kan man även ha ett reservlager!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Brädorna var från 16-20mm. Jag fixar en bättre bild när jag kommer hemR roli skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 375 inlägg
Vilken kabel har ni använt för att ansluta biltemaspottarna?