engs
V Ville_Vessla skrev:
Problemet är väl att dom sågar fel läser vad måttet är, det behövs inte. Ta bara med den till sågen och rista, skit i vad det står på den. Är flärpen utfälld, rista med flärpen, om inte rista med den andra "risten" .
Precis, sällan man är intresserad av exakta måttet i siffror, ivf när något ska kapas. Mät, gå till sågen utan att dra in, rita/ritsa och såga. Om den står på 997 eller 1004mm är struntsamma.

Ska man måtta för att göra lista på material att köpa däremot kanske det är mer intressant. Eller beställa typ fönster med en dm fel mått är väl ganska illa. Men sådana tillfällen tänker man nog efter både en och två ggr.

M Mach77777 skrev:
Nja vettetusan. Kanske är jag lite ovårdsam men måttbandet på mina har blivit himla trögt efter ett år eller två. Trevlig funktion att kunna rista direkt men nån överlägsen kvalitet är det då inte. Har två Hulta 3 meters.....
Frågan var, vad är skillnaden mellan en talmeter och något som kostar 30spänn. Då är kvaliteten överlägsen på Talmetern.

jag har haft samma talmetrar i snart 20 år. Tror jag haft fyra totalt varav en förbrukats och skulle behöva ett nytt band.

hsd
Har förutom talmetet, original, en Stanley 5 m, köpte de för att bandet är bredare och medger att skickar upp bandet utan att det viker sig, men att använda den till innermått är värdelöst i jämförelsen med talmetern

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Dom billiga funkar ju till vardags, men det tråkiga är att bromsen brukar ge upp ganska snabbt. Sjukt irriterande när man t.ex. sträcker sig efter penna och vinkelhake och måttrullen smäller till och snurrar iväg ner på golvet.

Som kuriosa, här är Biltemas 7,5 meters (med trasig broms), blev lite fel där vid 1,3 m:🙂

• Mätverktyg på träyta markerar skada, hand i svart handske, röd ring runt skadat område.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Haha
  • Gilla
Risarvaren och 2 till
  • Laddar…
B Barkbit. skrev:
Som kuriosa, här är Biltemas 7,5 meters (med trasig broms), blev lite fel där vid 1,3 m:🙂
Hur f-n lyckas någon med det??? 🤔

P
Gissning: 1 och 7 kan se ganska lika ut i handskrift om man inte gör ett tvärstreck på sjuan, vilket man vanligen inte gör i (en del) engelskspråkiga länder. Förlagan till skalan kan ha varit handskriven och stan/ets/mall-maskinoperatören var kanske inte helt på alerten, eller kanske okunnig om hur måttband brukar användas.

B Barkbit. skrev:
Dom billiga funkar ju till vardags, men det tråkiga är att bromsen brukar ge upp ganska snabbt. Sjukt irriterande när man t.ex. sträcker sig efter penna och vinkelhake och måttrullen smäller till och snurrar iväg ner på golvet.

Där ser man. Livsfarligt med billiga måttband. :)

MathiasS MathiasS skrev:
1. Den ena är inte en talmeter utan något skräp som kommer gå sönder innan du hunnit byta fillingar två gånger.
2. Den andra kan ta invändiga mått, utvändiga mått, mäta diameter, användas för att ritsa gipsskivor, den kan repareras och den kommer hålla i 20år eller mer.
Exakt. Tyvärr är det klassiska Talmeter företaget uppköpt och Huktafors har nu en sämre och dyrare kopia.
Jag håller hårt i min gamla talmeter. 30 år gammal och som ny. Överlägsen allt annat.

• Gilla
  • Älska
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
hsd
Fyra måttband, olika färger, TALMETER varumärke, online auktion, aktuellt bud 130 kronor.
Skapa konto

(Tradera)

• Gilla
  • Älska
Dilato och 3 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
1. Den ena är inte en talmeter utan något skräp som kommer gå sönder innan du hunnit byta fillingar två gånger.
2. Den andra kan ta invändiga mått, utvändiga mått, mäta diameter, användas för att ritsa gipsskivor, den kan repareras och den kommer hålla i 20år eller mer.
De (dem) byter man när det hänt nått speciellt. Var har jag hört det????

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Va sjutton
Diameterskalan är ju borta på den nya 😠
Inventerade min Talmeter samling. Diameterskalan är på baksidan på båda mina Hultaforsare.
Fyra utdragna mätband ligger på ett arbetsbord. Verktyg för mätning.
Skapa konto

För övrigt så har jag haft den översta sedan 1998 när jag gick min utbildning som grovplåtslagare. Still going strong 25 år senare 💪

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Annars kan jag varmt rekommendera stållinjalen från Biltema (https://www.biltema.se/verktyg/matverktyg/linjaler/stallinjal-2000035029). Enmeters versionen jag köpte så fick man 1.5mm extra, d.v.s. när jag kontrollmätte så var 1000mm enligt stålmåttet egentligen 1001.5mm. Ja menar, 0.15% extra utan extra kostnad!
Som grädde på moset var det dessutom inte klippt helt rakt, så perfekt om man vill dra halvraka linjer eller verifier en o-rak kant 👍

Förresten, om du är i butiken och lånar en av deras andra mätverktyg för att verifier stålskalan, förvänta dig inte något pålitligt resultat, för du kan inte lita på någon av dem 😂

• Haha
  • Gilla
atomlab och 5 till
  • Laddar…
A
B BosseHansson skrev:
[länk]

Klassiker
Kul att skriva skjutmått och visa bilder på allt annat utom just skjutmått, reportern och korrekturläsaren kanske skulle reklameras...

maxmsm skrev:
Kul att skriva skjutmått och visa bilder på allt annat utom just skjutmått, reportern och korrekturläsaren kanske skulle reklameras...
För de med dålig syn har jag kompletterat med den sedvanliga röda ringen. 😉

• Ett mätverktyg bredvid en linjal markerar ett mätproblem, omgivet av röd cirkel och text, tidningslayout med rubrik.
    Skapa konto
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Svårt att avgöra om det är Jula eller aftonbladet som ska ha kritik, för det där var väl ingen nyhet???

//Ronnie

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.