19 748 läst · 109 svar
20k läst
109 svar
Billig vs dyr talmeter
Billiga måttband är för korta, 3 eller 5 meter. Varför gör man måttbanden 5 meter när virke är 5.4 meter och rör och limträ är 6 meter? Koko. Måttband borde göras i 6-meterslängder.
Verktygstokig
· gotland
· 454 inlägg
Det ser man ju enkelt med ögonmått eller vill du måtta extra har de flesta ca 10cm från pekfinger spets till knogen böjt i 45 grader, alltid med.H HenrikHuslöse skrev:
Man ska alltid använda samma tumstock eller talmeter när man mäter och kapar. Annars är risken stor för att det blir felT Oscar 165 skrev:
Då spelar det ingen roll ifall en meter på mätverktyget är 1000 mm eller 1010 mm 😎
Var exempel och svar på att leta problem som inte finns. Vill du ha 6 meter eller längre köper man det så klart, vill jag ha 3 eller 5 meter köper jag det. Vad är problemet.🤣H HenrikHuslöse skrev:
Jag skulle bara käpa en äkta talmeter,E ecceman skrev:Korkad fråga kanske, men vad är skillnaden på en 5 meters talmeter för 30 spänn på Jula mot en för 300? Skiljer det såpass i precision att man som lekman bör köpa den dyrare? Eller är det hållbarhet/slitagegräns, rostfria material etc? Nåt annat? (Exkluderat laser funktioner, display etc. Endast vanlig, passiv talmeter)
Det enda jag noterat på de jag har är att vissa glappar där vinkeln i ändan är nitad i själva "måttbandet".
Tipsa gärna om talmeter ni har som ni gillar.
Så lönge dwn har kvar alla funktioner som den har haft sp anser jag att 300 är ok
Jag har en Stanley Powerlock 3m med silverfärgat skal som varit med länge och som är en favorit. Skalet är exakt 50 mm, vilket gör att det går att mäta innermått utan problem.E ecceman skrev:Korkad fråga kanske, men vad är skillnaden på en 5 meters talmeter för 30 spänn på Jula mot en för 300? Skiljer det såpass i precision att man som lekman bör köpa den dyrare? Eller är det hållbarhet/slitagegräns, rostfria material etc? Nåt annat? (Exkluderat laser funktioner, display etc. Endast vanlig, passiv talmeter)
Det enda jag noterat på de jag har är att vissa glappar där vinkeln i ändan är nitad i själva "måttbandet".
Tipsa gärna om talmeter ni har som ni gillar.
För er som gillar att mäta (alla i tråden, gissar jag) är denna forumtråd på ett annat forum en guldgruva av kunskap om mätning.
https://www.flashback.org/t2452571
https://www.flashback.org/t2452571