19 748 läst · 109 svar
20k läst
109 svar
Billig vs dyr talmeter
Jag tycker måttband som visar tum är betydligt sämre, av den enkla anledningen att det inte går markera precis rätt från valfri sida, men alla har ju olika preferenserimported_Benno skrev:En sån här är ju inte så förtroendeingivande i jämförelse. Det kan ju diffa någon eller några mm på grund av att haken på måttbandet har dålig precision. En fördel är att den också visar tum. Annars används den mest i nödfall då jag inte orkar hämta ett "riktigt" måttband. Jag läste om han som hade ett billigt(?) måttband som det saknades en meter på och husgrunden blev för kort.
[bild]
Talmeter är något annat.
Japp. Måttband och tumstockar har jag många av eftersom jag förlägger dem hela tiden. Alla måttbanden är 5 eller 8 meter och tumstockarna 2 m. Nu har jag också hittat 3 meter tumstockar på nätet, så lyckan är gjord.Alfredo skrev:
Det finns inga billiga eller dyra talmeter.E ecceman skrev:Korkad fråga kanske, men vad är skillnaden på en 5 meters talmeter för 30 spänn på Jula mot en för 300? Skiljer det såpass i precision att man som lekman bör köpa den dyrare? Eller är det hållbarhet/slitagegräns, rostfria material etc? Nåt annat? (Exkluderat laser funktioner, display etc. Endast vanlig, passiv talmeter)
Det enda jag noterat på de jag har är att vissa glappar där vinkeln i ändan är nitad i själva "måttbandet".
Tipsa gärna om talmeter ni har som ni gillar.
Det finns billiga eller dyra måttband.
Talmeter är ett speciellt måttband som från början uppfanns och tillverkades av en firma, T.A. Ljungberg, därav namnet talmeter.
Den är numera uppköpt av Hultafors, tror jag, och de tillverkar numera något som jag tror de kallar märkmätare.
Troligen för att inte varumärket talmeter skulle bli totalt urvaskat, och bli synonymt med måttband.
Ja vill man vara noga med ordvalet så kan man ta fasta på att Hultafors kallar produkten för märkmätare, eftersom den har en annan funktion än ett klassiskt måttband som ju typiskt saknar ritsfunktionen.T Thomas S Eiselberg skrev:Det finns inga billiga eller dyra talmeter.
Det finns billiga eller dyra måttband.
Talmeter är ett speciellt måttband som från början uppfanns och tillverkades av en firma, T.A. Ljungberg, därav namnet talmeter.
Den är numera uppköpt av Hultafors, tror jag, och de tillverkar numera något som jag tror de kallar märkmätare.
Troligen för att inte varumärket talmeter skulle bli totalt urvaskat, och bli synonymt med måttband.
Njae. Ska vi nu vara noga så kallar de uttryckligen produkten för "Talmeter" men hävdar att den är en "märkmätare". I alla fall här:MathiasS skrev:
https://www.hultafors.se/products/talmeter
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hultafors köpte företaget 2005 och har modifierat originalet.R Risarvaren skrev:
Den blå till höger är original 3 meters. Fanns även en röd 2 meters.
Originalet har ett plant mothåll för att mäta innermått.
Logga in
Skapa konto
Originalet har även diametermått.
Logga in
Skapa konto
Originalet ser plastigare ut, men känns något robustare.
Enda förbättringen Hultafors tillfört är infällning av innermåttsflärpen mha skjutreglage.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 895 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 895 inlägg
Nej, på mina nya (de svarta) finns diameterskalan på baksidan kvar, min nyaste är iof något år gammal så det skulle vara om de tagit bort den nyligen.
För övrigt tycker jag det ”riktiga” originalet är den med plåtknapp och inte de med plastknapp - men jag gillar de nya bästa ur handhavandeperspektiv
/U
Edit: kollade på hultafors hemsida och de verkar enligt bilderna fortfarande ha skalan på baksidan, finns även en variant VP av de nya som har diameterskalan på framsidan, jag tycker det verkar jobbigt att ha den på framsidan, åt de hållet är ju bandet mycket svårare att böja och torde vara svårt att följa en cylindrisk form tight…
För övrigt tycker jag det ”riktiga” originalet är den med plåtknapp och inte de med plastknapp - men jag gillar de nya bästa ur handhavandeperspektiv
/U
Edit: kollade på hultafors hemsida och de verkar enligt bilderna fortfarande ha skalan på baksidan, finns även en variant VP av de nya som har diameterskalan på framsidan, jag tycker det verkar jobbigt att ha den på framsidan, åt de hållet är ju bandet mycket svårare att böja och torde vara svårt att följa en cylindrisk form tight…
Redigerat:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 351 inlägg
Tillkom inte 3-meters lite senare? De som jag har haft en drös av var 2-meters Talmeter i litet smidigt fickformat, men med alla finesser. När jag besökte fabriken som tillverkade plastskalen en gång fick jag en tremeters som present. Jag tyckte den var stor och klumpig och undrade vad man skulle med ett så långt måttband till.
Jag höll ju bara på med mindre ståldetaljer hemma i garaget. Vid husrenovering, som kom senare i livet, skulle minst 6 meters vara bra att ha (golvplankor t.ex är ofta strax över fem meter). Använder Hultafors 5 meter numera. De är bra tills man råkar trampa på skalan. Original Talmeter tålde inte heller att bli trampad på.
Jag höll ju bara på med mindre ståldetaljer hemma i garaget. Vid husrenovering, som kom senare i livet, skulle minst 6 meters vara bra att ha (golvplankor t.ex är ofta strax över fem meter). Använder Hultafors 5 meter numera. De är bra tills man råkar trampa på skalan. Original Talmeter tålde inte heller att bli trampad på.
Ska "glappa" annars ska du inte köpa stålmåttbandet (talmeter är ett märke)E ecceman skrev:Korkad fråga kanske, men vad är skillnaden på en 5 meters talmeter för 30 spänn på Jula mot en för 300? Skiljer det såpass i precision att man som lekman bör köpa den dyrare? Eller är det hållbarhet/slitagegräns, rostfria material etc? Nåt annat? (Exkluderat laser funktioner, display etc. Endast vanlig, passiv talmeter)
Det enda jag noterat på de jag har är att vissa glappar där vinkeln i ändan är nitad i själva "måttbandet".
Tipsa gärna om talmeter ni har som ni gillar.
Nja vettetusan. Kanske är jag lite ovårdsam men måttbandet på mina har blivit himla trögt efter ett år eller två. Trevlig funktion att kunna rista direkt men nån överlägsen kvalitet är det då inte. Har två Hulta 3 meters.....MathiasS skrev: