hsd
Jula säljer väl bara, vem tillverkar framgår inte
 
S
H HenrikHuslöse skrev:
Ursäkta, men hur f-n mäter du? Ska jag ha en bjälke 5,15 m vill jag ha den 5,15, inte "5 meter och en knoge"
Förstår inte vad problemet är, 5,15 meter är ju två skånska steg och en halv röv långt.
 
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
S SwiftD skrev:
Förstår inte vad problemet är, 5,15 meter är ju två skånska steg och en halv röv långt.
😆
 
B Barkbit. skrev:
Dom billiga funkar ju till vardags, men det tråkiga är att bromsen brukar ge upp ganska snabbt. Sjukt irriterande när man t.ex. sträcker sig efter penna och vinkelhake och måttrullen smäller till och snurrar iväg ner på golvet.

Som kuriosa, här är Biltemas 7,5 meters (med trasig broms), blev lite fel där vid 1,3 m:🙂
Man betalar ju för kvalitet!
Var det inte Feltema, ellr möjligen Jula, som reade ut 2-meters tumstockar som var nästan 2 meter?
 
P pmd skrev:
Använd laseravståndsmätare.
Ett utmärkt komplement tex när man ska mäta vertikala långa mått, men den är ju hopplös i många andra fall…..
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
hsd
R Risarvaren skrev:
Man betalar ju för kvalitet!
Var det inte Feltema, ellr möjligen Jula, som reade ut 2-meters tumstockar som var nästan 2 meter?
Det är ju ännu värre , de borde ha förstörts i stället
 
MultiMan
Man kan ju fynda NOS-prylar också om man letar lite. Köpte nyligen en inplastad talmeter (grå/grön, innan Hultafors tog över) i sin butikskartong. Kostade 83 kr på en järnhandel i Hjo när det begav sig. Jag fick den för 75 kr, så ut och leta! 😅

Talmeter, märknings- och mätverktyg, blå förpackning, informations text, pris etikett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Etikett för verktyg "Märkmätaren TALMETER" med instruktioner och illustrationer på svenska för mätning och märkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
P
P Pysslarn skrev:
Svårt att avgöra om det är Jula eller aftonbladet som ska ha kritik, för det där var väl ingen nyhet???
Nä, precis. "Skjutmåttet av den här modellen har funnits i butik sedan 2009" står det i Aftonbladetartikeln.
 
P
hsd hsd skrev:
Jula säljer väl bara, vem tillverkar framgår inte
Nån kines, antagligen, men vem som har tillverkat måttet kan ha varierat under de 14 år som Jula har sålt det.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ett utmärkt komplement tex när man ska mäta vertikala långa mått, men den är ju hopplös i många andra fall…..
Ja, och riktigt bökiga när man ska mäta omkretsen!
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Verktygslåda, måttband, skruvar och murarverktyg på ett arbetsbord i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kollade vad jag hade i fickor och verktygslådor. Tror det ska finnas en till svart 3 m någonstans.

De nya är de jag vanligen använder även om de äldre funkar fint de med. Enda nackdelen med 6 m jms 3 m är att den är lite klumpigare.
Jag har såklart några vanliga korta måttband också, mest för att barnen ska ha ngt när de stjälper till 😊
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Blå måttband på ett träbord, bredvid en svart väska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min väldigt okalibrerade Talmeter, men den gör sitt jobb då inget jag mäter hamnar hos någon kund.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Man kan ju fynda NOS-prylar också om man letar lite. Köpte nyligen en inplastad talmeter (grå/grön, innan Hultafors tog över) i sin butikskartong. Kostade 83 kr på en järnhandel i Hjo när det begav sig. Jag fick den för 75 kr, så ut och leta! 😅

[bild][bild]
Räck upp handen ni som använder talmetern lite sporadiskt och brukar såga 10cm fel för att ni läser av fel skala. :)
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M Mach77777 skrev:
Räck upp handen ni som använder talmetern lite sporadiskt och brukar såga 10cm fel för att ni läser av fel skala. :)
Längesedan det hände nu men visst har jag en bit bänkskiva kvar någonstans sedan köket renoverades för 15 år sedan, som är exakt 100mm för kort. 🤷
 
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.