209 538 läst · 442 svar
210k läst
442 svar
Bilder på din snickarbo
Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
"Optimalt" djup på en arbetsbänk - 70-75 cm? 60 cm känns för smalt och mer blir det ju nästan sväårt att nå fram till verktygstavlan eller?
Medlem
· Södermanland
· 23 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går trögt...
Har iaf gjort en skiss på hur jag vill att det ska se ut när det blir klart...
Jag håller ju till i ett vanligt garage och så har jag ett förråd på ca 10 kvm på högra sidan (där jag tänker ställa spånsugen)
Dock så har jag inte hunnit tömma förrådet vilket var planen för sommaren och att jag skulle böja isolera och ta ned väggen nu... Men nu börjar det genast hopa sig med jobb så jag får se när det blir...
Efter som herr Alex inte är så himla frekvent här kan jag svara efter som vi är bästisar.
Verkstan är delvis designad utifrån en stor fast kund som ger massor av jobb.
Och vid dom jobben har han inte behov av att borra hål i två meters bitar. Är det så att han behöver borra i en två eller för den delen längre planka är det bara att dra ut borrmaskinen då den står på¨hjul.
Efter som Alex inte har turen (som undertecknad) att ha större verkstad så får man prioritera och göra det bästa som går av den fina lilla ytan han förfogar över.
Pär H
Verkstan är delvis designad utifrån en stor fast kund som ger massor av jobb.
Och vid dom jobben har han inte behov av att borra hål i två meters bitar. Är det så att han behöver borra i en två eller för den delen längre planka är det bara att dra ut borrmaskinen då den står på¨hjul.
Efter som Alex inte har turen (som undertecknad) att ha större verkstad så får man prioritera och göra det bästa som går av den fina lilla ytan han förfogar över.
Pär H
Medlem
· Södermanland
· 23 inlägg
Kunde inte ha sagt det bättre själv
Här en uppdatering på hur min snickarboa ser ut nuförtiden, lite rörigt då jag håller på med flera projekt
Fräsbordet har jag flyttat bort från väggen och det får nuförtiden agera som utmatningsbord åt sågen. På så vis sparar jag utrymme. Lådor och sånt för förvar av fräsgrejer ska läggas till nån gång.
Ett arbetsbord till, arbetsytorna behövs verkligen. Inte helt färdigt ännu men jag behöver det. En ny verktygstavla också.
Fräsbordet har jag flyttat bort från väggen och det får nuförtiden agera som utmatningsbord åt sågen. På så vis sparar jag utrymme. Lådor och sånt för förvar av fräsgrejer ska läggas till nån gång.
Ett arbetsbord till, arbetsytorna behövs verkligen. Inte helt färdigt ännu men jag behöver det. En ny verktygstavla också.
Börja få lite mer ordning i snickarboden. Fått upp saker på väggarna, och tror jag ställt allt på bästa sätt. Är ju rätt kompakt living när det bara är ca 12kvm..
Nordöstra delen; svarven och spånsugen
Sydöstra delen; blivande snickarbänk, såg/fräs
Skivorna på den östra väggen kommer "fyllas" med verktyg, den vid svarven med svarvsaker och den andra med handverktygen..
Sydvästra delen; dörr och tormek med pelarborr
Nordvästra delen; bandsåg och rikt/planhyveln
Och i mitten sonens portabla snickarbänk..
Logga in
Skapa konto
Nordöstra delen; svarven och spånsugen
Logga in
Skapa konto
Sydöstra delen; blivande snickarbänk, såg/fräs
Skivorna på den östra väggen kommer "fyllas" med verktyg, den vid svarven med svarvsaker och den andra med handverktygen..
Logga in
Skapa konto
Sydvästra delen; dörr och tormek med pelarborr
Logga in
Skapa konto
Nordvästra delen; bandsåg och rikt/planhyveln
Och i mitten sonens portabla snickarbänk..
Redigerat: