DennisCA skrev:
Precis, sådana håller jag på och bygger, lite som denna snubbe fast inte lika extremt:

[länk]
Snacka om att "hålla låda"...
Jag slipade och lackade front/framsidan på 100 lådor i en gammal köpmansdisk och det räckte mer än väl....

Alex Höglund skrev:
Hej!
Ungefär såhär ser det ut i min lilla verkstad (Bilden tagen precis innan lokalblaskan var på besök för en intervjuv, Det är en aning mer ostädat nu...)
Har planer på en ombyggnad så en tråd om det kommer snart upp!
[bild]
Vad är det för en Feldersåg? Årsmodell?

"Optimalt" djup på en arbetsbänk - 70-75 cm? 60 cm känns för smalt och mer blir det ju nästan sväårt att nå fram till verktygstavlan eller?

Ska den va emot en vägg tycker jag 60cm är passligt av den orsaken, alla mina bänkar är 60cm och det är den vanligaste bredden man ser om man köper har jag märkt.

Alex Höglund skrev:
Hej!
Ungefär såhär ser det ut i min lilla verkstad (Bilden tagen precis innan lokalblaskan var på besök för en intervjuv, Det är en aning mer ostädat nu...)
Har planer på en ombyggnad så en tråd om det kommer snart upp!
[bild]
Hur går det med planerna på ombyggnad?

workshop_perspective.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det går trögt...
Har iaf gjort en skiss på hur jag vill att det ska se ut när det blir klart...
Jag håller ju till i ett vanligt garage och så har jag ett förråd på ca 10 kvm på högra sidan (där jag tänker ställa spånsugen)
Dock så har jag inte hunnit tömma förrådet vilket var planen för sommaren och att jag skulle böja isolera och ta ned väggen nu... Men nu börjar det genast hopa sig med jobb så jag får se när det blir...

Att ha pelarborren i hörnet ser jag som opraktiskt. Om du någon gång ska borra ett hål mitt på en två meter lång bräda måste du börja böka fram åbäket.

• Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Efter som herr Alex inte är så himla frekvent här kan jag svara efter som vi är bästisar.
Verkstan är delvis designad utifrån en stor fast kund som ger massor av jobb.
Och vid dom jobben har han inte behov av att borra hål i två meters bitar. Är det så att han behöver borra i en två eller för den delen längre planka är det bara att dra ut borrmaskinen då den står på¨hjul.

Efter som Alex inte har turen (som undertecknad) att ha större verkstad så får man prioritera och göra det bästa som går av den fina lilla ytan han förfogar över.

Pär H

• Gilla
Alex Höglund
  • Laddar…
Kunde inte ha sagt det bättre själv :)

Här en uppdatering på hur min snickarboa ser ut nuförtiden, lite rörigt då jag håller på med flera projekt
20350651374_7c5f19f597_b.jpg

Fräsbordet har jag flyttat bort från väggen och det får nuförtiden agera som utmatningsbord åt sågen. På så vis sparar jag utrymme. Lådor och sånt för förvar av fräsgrejer ska läggas till nån gång.
20785192410_72a98b907c_b.jpg

Ett arbetsbord till, arbetsytorna behövs verkligen. Inte helt färdigt ännu men jag behöver det. En ny verktygstavla också.
20352181273_da0f7cf108_b.jpg

• Gilla
Daniel_N och 1 till
  • Laddar…
Håller du på att bygga en spånsug?

Jo jag skrev lite om det i "gjort idag" tråden

Börja få lite mer ordning i snickarboden. Fått upp saker på väggarna, och tror jag ställt allt på bästa sätt. Är ju rätt kompakt living när det bara är ca 12kvm..

image.jpg
Skapa konto

Nordöstra delen; svarven och spånsugen

image.jpg
Skapa konto

Sydöstra delen; blivande snickarbänk, såg/fräs

Skivorna på den östra väggen kommer "fyllas" med verktyg, den vid svarven med svarvsaker och den andra med handverktygen..

image.jpg
Skapa konto

Sydvästra delen; dörr och tormek med pelarborr

image.jpg
Skapa konto

Nordvästra delen; bandsåg och rikt/planhyveln

Och i mitten sonens portabla snickarbänk.. :)

Redigerat:
  • Gilla
Kalendern och 7 till
  • Laddar…
Kompakt med ordning, sånt tilltalar mig :) Snyggt jackt!

• Gilla
jackt
  • Laddar…
phl skrev:
Kompakt med ordning, sånt tilltalar mig :) Snyggt jackt!
Det tilltalar mig med. Själv har jag bara lyckats få till kompakt än så länge...

• Gilla
jackt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.