B banjoatte skrev:
Hej

Vi har ett problem. Vår garageutfart blockeras ibland av bilister som ska in i ett ärende på området. Garageutfarten ligger framför infartsbommen till området. Det finns en besöksparkering 50 meter därifrån men en del bilister är drabbade av ”latmasken” typ Jag skulle ju bara. Parkering ( sköts av samfälligheten) får bara ske på avgiftsbelagd besöksparkering.

Efter tre incidenter denna månaden börjar man tröttna. I princip har vi ju inte full tillgång till garaget ( som vi betalar för) . I värsta fall måste vi betala för att stå på på besöksparkeringen.

Kan man begära speciellt skyltning typ ” blockera ej utfart” eller ska man begära att få ett garage på en icke utsatt plats?

Sedan finns det j synpunkten vad räddningstjänsten säger om bilar som kan blockera infarten till området.

Synpunkter och tips emottages tacksamt.

[bild]

Jag har samma problem på en privat parkering, folk bara ställer sig på min plats eller mitt på parkeringen för de ska bara. Jag har ruttnat totalt! Senast någon snott min parkering ställde jag mig bakom hans bil så han inte kunde backa ut. Han var sjukt ilsk när han fick tag på mig. Jag sa ”du har tagit min plats, trots tydlig skyltning och nu försöker du vända på det till att det är jag som gjort fel, galet hur du anser att hela världen ska anpassa sig efter dig men du kan strunta helt och hållet i alla andra”

• Gilla
mejeriet och 15 till
  • Laddar…
Excel
kisumisu kisumisu skrev:
Inte alltid det hjälper.

Bodde själv i lägenhet förut och det var bommar, varningar etc.

Fanns även parkeringsvakter då jag höll på få böter när jag flyttade in dvs hade enbart bilen därför parkerad nära lägenheten inom bommarna och var ej ivägen eller något.

Sedan ser jag flera gånger oftast fina bilar, (rikt folk gör väl som dom vill). Detta hände konstant och jag ringde vaktbolaget som bara beklagade att dom var för långt borta för att komma och lappa... :mad:

Dvs helt bortkastade pengar ha det vaktbolaget :poop:
Läs inlägg #21

kisumisu
Excel Excel skrev:
Läs inlägg #21
Är inte så insatt. Men det jag vet att det bolaget vi hade kostade pengar.

Varför jag vet det är för att det fanns med i årsredovisning.

Men okej det kanske är annorlunda idag för det här var ju över 10 år sedan.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Ingen aning, men det finns ju personer som väger mer än en fjärdedels bil. Ja, styra blir svårt men behövs inte för ändamålet att få undan bilen så den inte är i vägen (för TS, kanske blir ivägen för någon annan istället).
Det är nog inte så vanligt att en person som väger som en fjärdels bil åker skateboard...

• Gilla
MariaT75
  • Laddar…
P Puhnallen skrev:
Är det endast en P-skylt gäller 24 timmar.
På vardagar, längre på helger.

Så här säger Transportstyrelsen.

"Används märket av en markägare enligt lagen (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering anger märket att parkering är tillåten, dock högst 24 timmar i följd vardagar utom vardag före sön- och helgdag, om inte annat framgår av en tillläggstavla."

Jag har själv en gång parkerat in en bil som snodde min hyrda plats. Ringde p-bolaget som kom och lappade bilen. P-vakten upplyste om att man minsann inte fick blockera in felparkerade bilar :rolleyes:.
Kollade upp vem som var dum nog att sno min plats, och det visade sig att bilen tillhörde en bekants bror :)

Annars kanske detta kan ge en hint till felparkeraren

Bil parkerad över två platser med texten "ASSHOLE PARKING" kritad på asfalten runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
carthago och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
L lordi skrev:
Jag har själv en gång parkerat in en bil som snodde min hyrda plats. Ringde p-bolaget som kom och lappade bilen. P-vakten upplyste om att man minsann inte fick blockera in felparkerade bilar :rolleyes:.
Kollade upp vem som var dum nog att sno min plats, och det visade sig att bilen tillhörde en bekants bror :)

Annars kanske detta kan ge en hint till felparkeraren

[bild]
Var ju bra tips.

Kom själv på ett tips där man slipper bli skadeståndsskyldig.

Töm luften från alla däck :devilish:

Sedan en lapp i rutan att fortsätter det här så händer något annat.

kisumisu kisumisu skrev:
Var ju bra tips.

Kom själv på ett tips där man slipper bli skadeståndsskyldig.

Töm luften från alla däck :devilish:

Sedan en lapp i rutan att fortsätter det här så händer något annat.
Men utan luft i alla däck blir det ju svårt att flytta på bilen. Och hur får man tag på luft så man kommer därifrån?
Låter lite korkat, tycker jag.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
K Kirre2 skrev:
Men utan luft i alla däck blir det ju svårt att flytta på bilen. Och hur får man tag på luft så man kommer därifrån?
Låter lite korkat, tycker jag.
Precis, blir svårt komma därifrån dvs det finns tid för vaktbolag att böta :p

Sedan kan man ju alltid handpumpa däcken :sweat:
Alternativt köra en liten kompressor, men även om bilägaren har dessa så skapar det besvär :crysmile:

Så den bilägaren lär nog få en rejäl läxa och åker du dit kan ju ingen börja anklaga dig eller ge böter åt dig om du snällt erbjuder en pump :D

Den enda risken man egentligen tar är att själv åka på stryk, men det är ju en helt annan femma....

Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Så den bilägaren lär nog få en rejäl läxa och åker du dit kan ju ingen börja anklaga dig eller ge böter åt dig om du snällt erbjuder en pump :D

Den enda risken man egentligen tar är att själv åka på stryk, men det är ju en helt annan femma....:D
Vilka dumheter. Tömmer någon olovandes luften ur ett bildäck begår denne ett brott. Om han/hon sen "erbjuder en pump" är irrelevant.

kisumisu
Alfredo Alfredo skrev:
Vilka dumheter. Tömmer någon olovandes luften ur ett bildäck begår denne ett brott. Om han/hon sen "erbjuder en pump" är irrelevant.
Du har ju i alla fall inte förstört något.
Vad ska personen göra begära skadestånd för förlorad tid? :crysmile:

Tänkte mest när det här tipsades om att förstöra bilen. Där kan man faktist åka på dyra böter, knappast hållbart att jo jag råkade buckla bilen :thinking:

Låsa in någon med sin egen bil kan resultera att ni båda får böteslapp till bilarna.
Än värre blockerar vägen för någon annan.

Börjar personen begära skadestånd osv över tömda däck kan man i samma veva ifrågasätta den personens syn på felparkeringen.

Visst är ju inte det här kanske det första man gör men är det nån jävel som inte bryr sig och lyssnar inte...

Väldigt många fall är dessa parkerare lata personer som vill inte gå några extra meter ifrån gästparkeringen och är ego människor som ej förstår innan nåt händer.

Redigerat:
I ikeo skrev:
  • skriv ett gäng lappar med nån text om att dom parkerat olämpligt
  • köp ett par sprayburkar med lim
  • limma fast lapparna på strategiska platser på fram och bakruta.
  • ta fram solstol öppna en öl och titta på när personen ifråga försöker få bort lapparna
INTE skada något!
Då är ni båda på samma nivå!
("Don't argue with an idiot - they drag you down to their level and beat you by experience")
Mitt tidigare förslag med olja på rutorna är bättre...ingen skada, bara besvär..(=straffarbete)

Varför inte göra som jag tipsade om tidigare?
Prata med dom som har bilarna på sidorna av felparkeraren, och be dom att flytta sina bilar tätt inpå felparkeraren, så hen inte kommer in i bilen.
Detta är ett helt lagligt sätt att parkera in fulingen.

Hemmakatten
Tänk på att vi inte uppmanar till olagligheter här på Byggahus. Alla eventuella förslag till olagliga metoder kommer hädan efter att raderas./moderator

Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Jag kan inte förstå hur man orkar lägga så mycket energi på negativa lösningar?

Jag fattar ju att det är irriterande om man bor i en storstad där det är brist på parkeringar, man betalar för en plats, och det är olika bilar som står på ens plats regelbundet. Men det är ju från den "parkerandes synvinkel" en engångsförteelse. Det lär ju knappast vara så att samma person ställer sig fel på samma plats såpass ofta att det skulle vara motiverat att repa bilen?

Räcker det inte med att ringa och säga "hej du står på min plats, vänligen flytta på din bil", så kan man väl säga "ok, men då ringer jag parkeringsbolaget så får de komma och lappa din bil". Räcker inte det är det väl bara att rycka på axlarna och gå vidare i livet?

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.