"Råka" tappa några spikar som av en "händelse" riktas att tryckas in i däcken

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Va ju tydligen en Merca men det är samma med dom. ;)
Tills XC60 blev en "statusbil" sa jag alltid:

Alla som kör en tysk bil är inte idioter. Men alla idioter kör en tysk bil.:thinking:

I Sthlm börjar BMW/Audi/Merca dock utkonkureras av vita passater och XC60s.

Vad gäller yrkestrafik så vet vi ju alla att det är Gula taxibilar (020) som är farligast i trafiken

• Gilla
protorion och 1 till
  • Laddar…
På senare delen av 80-talet bodde jag vid ett mindre handelscentrum. På lyktstolpen mitt framför min hyrda parkering satt en skylt att parkeringarna var förhyrda. Nu var just min parkeringsplats den enklaste och smidigaste för de som hade ärenden dit.

I början var det normala att det oftast stod någon annans bil just på min plats när jag kom hem från jobbet.

Jag började helt sonika att fotografera felparkerarna och göra polisanmälan för olaga intrång. Vid ett tillfälle ringde tom. en felparkerare upp mej och bad mej dra tillbaka anmälan.

Ungefär följande samtal följde.
Jag nekade till att dra tillbaka anmälan. -- Fan vad taskig du är.
Så du tycker inte att du var taskig mot mej? Förresten är du läskunnig? -- Jo.
Ser du dåligt? -- Näe.
DÅSÅ!! DÅ SKULLE DU HA LÄST SKYLTEN MITT FRAMFÖR PARKERINGSPLATSEN! -- Fan vad du är taskig, nu få ju barnen inga julklappar...
Det är inte mitt fel att du parkerade på MIN plats! Så skyll dej själv!

Efter kanske tiotalet polisanmälda felparkerare, gick tydligen ryktet att det var en ond djävul som hade den parkeringsplatsen och det slutade stå bilar där.

• Gilla
  • Haha
mejeriet och 9 till
  • Laddar…
Lite OT men men..

På jobbet så får ingen parkera framför porten till verkstan då vi måste in och ut med grejer flera gånger om dan.

Den enda som parkerade där var chefen..

Skrev en egen p-bot med betalningen en platta bärs.. :D

Vi fick vår öl och chefen bättrade sig (y)

• Gilla
  • Haha
Fairlane och 20 till
  • Laddar…
När jag bodde på Gärdet i Stockholm hade jag en privat parkering som en kille fick för sig att använda utan lov. Jag kollade vem som ägde bilen och ringde ägaren som hade lånat ut bilen till en av sina anställda. Jag fick den anställdes nummer och ringde honom. Han var en dryg jävel som bara skulle käka klart och ta en dusch innan han tänkte komma ner och flytta bilen från min parkering. Då parkerade jag min bil bakom hans bil så att han inte kunde komma ut. Sen gick jag på fest. Efter någon timme ringde den stöddig killen och sa att jag måste flytta min bil omedelbart för att han inte kunde komma ut. Jag ska bara festa färdigt först sa jag och la på luren. Han försökte ringa flera gånger men jag svarade inte. Efter någon timme svarade jag varpå killen var i upplösningstillstånd eftersom han hade lovat sin chef att han skulle lämnat tillbaka bilen för länge sedan. Synd att du betedde dig så illa, sa jag. Bilen flyttar jag I morgon.
Chefen ringde senare och bad så mycket om ursäkt för sin anställde och sa att han funderade på om han skulle sparka honom dagen efter.
Jag vet inte hur det gick men han parkerade aldrig där igen :)

• Gilla
mejeriet och 16 till
  • Laddar…
harry73
Y Yehaw skrev:
Man åker väl på ansvaret ändå?
Om han inte sitter i bilen har han inte strikt ansvar, så inte helt säkert.

S Sir Duke skrev:
Som flera är inne på: Försök anlita något parkeringsbolag. Brukar gå att få nollavtal det vill säga ni betalar inget för bevakningen mot att kontrollavgifterna tillfaller p-bolaget. Om ni bor i tätort finns det säkert något bolag som jobbar i närheten. Man kan nog ringa och tipsa dem när det står en bil i vägen. Hörde för en del år sedan talas om att en medlem i borättsföreningen fick en bunt böteslappar som hen lappade med. Men jag tror inte det lever upp till lagens krav på utbildning för parkeringsvakt.
Av ren nyfikenhet, vad ställs för krav?
Om jag skulle vilja starta ett eget parkeringsbolag, låt säga just för att kunna hantera en sådan här fråga åt föreningen. Vad skulle jag behöva göra/gå för kurser/utbildningar?

F
tveksamt tveksamt skrev:
Om jag skulle vilja starta ett eget parkeringsbolag, låt säga just för att kunna hantera en sådan här fråga åt föreningen. Vad skulle jag behöva göra/gå för kurser/utbildningar?
Du behöver väl i princip ha ett bolag som hanterar det. Mer än så är det väl inte. Gå kurs... skärp dig :) men se till att skylta rätt, kunna lagen och bara lappa bilar dyrare än din egen.

T Thomas' skrev:
Vi har haft problem med folk som ställer sig på vår parkeringsplats. Då vi tröttnat på detta så har vi parkerat vår bil bakom denna person, så dom ej kommer ut. Lagt en lapp på rutan "ring detta nummer när du vill komma ut". När dom ringt upp så har vi frågat varför i helvete dom parkerat på vår parkering, det var sista gången den bilen stod där.
Det är ju faktiskt ett icke-fegt och skadefritt sätt till skillnad mot allehanda former av anonyma skadegörelser.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Lusläs LKOP framlänges och baklänges bara och försök uppfylla kraven där. Det är ingen raketforskning på något sätt. Och inte ens de riktiga p-bolagen kan reglerna särskilt bra, så du är i gott sällskap hur du än gör

Det är tragiskt att vi i Sverige har ett så svagt skydd av äganderätten, det borde ju vara självklart att man ska få bogsera bort en bil som blockerar ens utfart!

Mitt tips: Skaffa en garagedomkraft, då kan du lätt lyfta och flytta bilen som står i vägen. Jag förstår självfallet att detta inte är tillåtet, men det är det ju inte att blockera någons garage heller... Och vad skall ägaren göra om dom ertappar dig? Det är ju bara säga typ "stäm mig!", det är ju knappast så att Polisen lägger tid på sådant.

• Gilla
hyggabus och 2 till
  • Laddar…
Hur flyttar man en bil med en garagedomkraft?

• Gilla
lopec
  • Laddar…
Men allvarligt. Hur dum och egoistisk får man vara som bilförare? Borde vara indraget körkort direkt på sånt där!

harry73
A Adam F skrev:
Det är tragiskt att vi i Sverige har ett så svagt skydd av äganderätten, det borde ju vara självklart att man ska få bogsera bort en bil
Hoppas att du ser det motstridiga i det du skriver. Hur kan ett bättre skydd av äganderätten göra att någon får flytta din bil?

• Gilla
  • Haha
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Det är nog snarare så att svensk lagstiftning tenderar att tona ner individen, det är samhället som ska skyddas.

• Gilla
uuu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.