58 414 läst · 126 svar
58k läst
126 svar
Bilar hindrar utfart från mitt garage
Fel. Det gäller inte fordonet utan den parkerande. Jag lånade min brors bil när han inte hade körkort ett tag. Besökte honom ofta och ställde mig på hans parkering för besökande. Plötsligt fick han en polisanmälan på sig. Vi kontaktade åklagaren och förklarade hur det var. Fick efter ett par dagar brevsvar - ”Gärningen ej brott”. Däremot utgår den som ansvarar för kontrollen av parkeringen oftast från att det är ägaren (hyresgästen) som parkerat där.TomasJor skrev:
Fast det är ju väldigt konstigt, om bilen står på din bror och din bror står för platsen måste ju nån kolla att det inte är han som kör? Och han kan ju ha lånat ut bilen bara för nån timme eller kanske ha en ny sambo eller inneboende!
Konstigt kanske. Men enligt lagen kan inte den boende sättas åt om det inte bevisligen är han som ställt bilen där. Nu underlättade det ju för åklagaren att vi bägge två förklarade saken. Åklagaren förklarade brevledes till oss båda att det i fall som dessa inte är strikt ägaransvar som gäller. Alltså ingen ”felparkering”. Jag får väl också erkänna att det var över tjugo år sedan så lagen kan ju ha ändrats.K Kirre2 skrev:
Säkert...
Självklart så kan rätten döma annat om omständigheterna är sådana men det jag skrev gäller generellt.B Bror Krantz skrev:Fel. Det gäller inte fordonet utan den parkerande. Jag lånade min brors bil när han inte hade körkort ett tag. Besökte honom ofta och ställde mig på hans parkering för besökande. Plötsligt fick han en polisanmälan på sig. Vi kontaktade åklagaren och förklarade hur det var. Fick efter ett par dagar brevsvar - ”Gärningen ej brott”. Däremot utgår den som ansvarar för kontrollen av parkeringen oftast från att det är ägaren (hyresgästen) som parkerat där.
I fall som det jag och min bror var med om gäller inte ägaransvar som vid felparkeringar. Detta är istället ett annat brott. Kommer ej ihåg exakt men har för mig att det var egenmäktigt förfarande eller liknande. I alla fall var det brukaransvar som gällde. Som vid fortkörning. Dock kan det nog inte jämföras med fallet i tråden. Där är det ju ingen parkeringsplats så där måste ju det vara felparkering. Så jag ger dig rätt där. Bara dumt av mig att blanda in ett annat fall.TomasJor skrev:
Jag var ju den som först förde på tal att gästparkering inte var för boendeB Bror Krantz skrev:I fall som det jag och min bror var med om gäller inte ägaransvar som vid felparkeringar. Detta är istället ett annat brott. Kommer ej ihåg exakt men har för mig att det var egenmäktigt förfarande eller liknande. I alla fall var det brukaransvar som gällde. Som vid fortkörning. Dock kan det nog inte jämföras med fallet i tråden. Där är det ju ingen parkeringsplats så där måste ju det vara felparkering. Så jag ger dig rätt där. Bara dumt av mig att blanda in ett annat fall.
Sök på besöksparkering regler och klicka på valfri länk så ser du att kontrollavgift kan utfärdas, jag kommer INTE att gräva i lagboken. Case closed från min sida.
Jag blev polisanmäld för egenmäktigt förfarande efter att ha flyttat en bil med domkraft, som stod framför våra dörrar till vår verkstad, som låg nere i ett parkeringsgarage. Jag flyttade ut bilen till en yta i garaget där det var parkeringsförbud och ringde hyresvärden, som fort tog sig dit och satte en p-bot på bilen.
Efter förhör på telefon la polisen ner fallet.
Efter förhör på telefon la polisen ner fallet.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 559 inlägg
Det gäller väl förvisso även om det kostar att stå där...
Är det gratis att parkera tre eller 24 timmar tror jag färre ställer sig så illa som i TS exempel. Men är det högt tryck på gästplatserna kan förstås ett taxesystem göra nytta. Men oavsett finns det ingen enstaka åtgärd som löser alla problem.
Är det gratis att parkera tre eller 24 timmar tror jag färre ställer sig så illa som i TS exempel. Men är det högt tryck på gästplatserna kan förstås ett taxesystem göra nytta. Men oavsett finns det ingen enstaka åtgärd som löser alla problem.
har hört talas om akut däcktrycksminskning kan vara en lösningB banjoatte skrev:Hej
Vi har ett problem. Vår garageutfart blockeras ibland av bilister som ska in i ett ärende på området. Garageutfarten ligger framför infartsbommen till området. Det finns en besöksparkering 50 meter därifrån men en del bilister är drabbade av ”latmasken” typ Jag skulle ju bara. Parkering ( sköts av samfälligheten) får bara ske på avgiftsbelagd besöksparkering.
Efter tre incidenter denna månaden börjar man tröttna. I princip har vi ju inte full tillgång till garaget ( som vi betalar för) . I värsta fall måste vi betala för att stå på på besöksparkeringen.
Kan man begära speciellt skyltning typ ” blockera ej utfart” eller ska man begära att få ett garage på en icke utsatt plats?
Sedan finns det j synpunkten vad räddningstjänsten säger om bilar som kan blockera infarten till området.
Synpunkter och tips emottages tacksamt.
[bild]
Alla förslag här om att göra saker så bilen inte går att flytta verkar väl vara precis tvärt emot vad TS är ute efter?
Detta är ju inte ett okänt fenomen, verkar vara utbrett även på platser där straff kan utmätas. Den som först kommer på en effektiv metod för att freda sig mot ofoget att kunna parkera in garageportar, utfarter, bilar mm kommer göra sig en förmögenhet.
Detta är ju inte ett okänt fenomen, verkar vara utbrett även på platser där straff kan utmätas. Den som först kommer på en effektiv metod för att freda sig mot ofoget att kunna parkera in garageportar, utfarter, bilar mm kommer göra sig en förmögenhet.
Inte alltid det hjälper.Excel skrev:
Bodde själv i lägenhet förut och det var bommar, varningar etc.
Fanns även parkeringsvakter då jag höll på få böter när jag flyttade in dvs hade enbart bilen därför parkerad nära lägenheten inom bommarna och var ej ivägen eller något.
Sedan ser jag flera gånger oftast fina bilar, (rikt folk gör väl som dom vill). Detta hände konstant och jag ringde vaktbolaget som bara beklagade att dom var för långt borta för att komma och lappa...
Dvs helt bortkastade pengar ha det vaktbolaget