Magnus E K
useless useless skrev:
Hur flyttar man en bil med en garagedomkraft?
En garagedomkraft och fyra skateboards borde funka. Fast det blir rätt så tidskrävande, särskilt om man vill behålla skateboardarna.

Under samma tidsperiod som jag skrev om tidigare råkade även en kompis på ett annat bostadsområde ut för "parkeringsstöld". Han kollade med polisen om han fick parkera in tjuven, och svaret han fick var riktigt lysande.
Att ställa sin egen bil bakom och på så sätt parkera in tjuven var inte helt lagligt. Däremot om han kontaktade parkeringsgrannarna och bad dom placera sina bilar så tätt inpå varje sida att tjuven inte kom in i sin bil, var helt lagligt. :rofl:
Sagt och gjort. Tjuven fick stå en hel helg med inparkerad bil - Han gjorde inte om det.
Nu vet jag inte om samma lagar och regler gäller fortfarande, så det kan vara ide att kolla upp innan ni parkerar in någon.

• Gilla
  • Haha
mejeriet och 5 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det ju bara att hissa upp två hjul och rulla iväg! Fast beror ju lite på vilka hjul handbromsen tar och om den är fram- eller bakhjulsdriven. Vi flyttar bilar med garagedomkraft i garaget, men då är varken handbromsen eller växel i!

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
En garagedomkraft och fyra skateboards borde funka. Fast det blir rätt så tidskrävande, särskilt om man vill behålla skateboardarna.
Håller verkligen skateboards för den vikten? Sedan blir det väl svårt att styra?

Anna_H Anna_H skrev:
Då blir den snabbt full av avställda fordon, släpkärror och annat.
Varför skulle den bli det? Det är väl fortfarande en besöksparkering. Alltså ingen långtidsparkering.

Magnus E K
Anders Björk Anders Björk skrev:
Håller verkligen skateboards för den vikten? Sedan blir det väl svårt att styra?
Ingen aning, men det finns ju personer som väger mer än en fjärdedels bil. Ja, styra blir svårt men behövs inte för ändamålet att få undan bilen så den inte är i vägen (för TS, kanske blir ivägen för någon annan istället).

Eller två garagedomkrafter! Enkelt och snabbt! Fast underlaget måste ju vara bra förstås.

En gammal kompis hade liknande problem för många år sedan, slutet på 90 talet...
Han sätte upp ett rätt så stort laminerat papper/skylt/kontrakt på porten, som syndes tydligt.

Minns inte exakt vad det stod på skylten, men var nåt liknande "Genom att parkera framför denna garageport så godkänner man att (hans namn) får plocka delar från fordonet och behålla dessa som ersättning för förlorad inkomst pga blockerad garageport/bil"

Skylten bör inte nån ha missat, om de inte var helt blinda dvs :p
Men ingen brydde sig, fast när han tröttnade rejält på alla felparkerare så blev de till slut av med lite extraljus osv som kunde tas bort utan nån större påverkan.(Men gav tillbaka sakerna efteråt)
Folk slutade parkera framför hans port och ställde sig längre bort o blockade andras portar istället efter det.
Det blev lite livat ett tag och han fick en del hot och har för mig nån även polisanmälde honom för stöld, men tror det blev nerlagt.

Dock inget att rekommendera :)

Finns det inga p-vakter, så är nog det bästa att ta reda på ägaren och ringa den, så bilen blir flyttad

Vi har samma problem i vår samfällighet, alltid samma sorts människor. Finns en anledning till att begreppe "white flight" används.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Alla ser väl att det är den nya prototypen/modellen på BMW 2022;)

H HerrOso skrev:
Vi hade stora problem med obehöriga som parkerade på mitt bostadsrättsområde (privata parkeringar på våra egna fastigheter). Vi tog kontakt med ett parkeringsbolag. Vi fick betala för några skyltar (krav på vissa typer av skyltar för att bolaget ska få bötfälla), där utöver kostar det oss ingenting. Bolaget tar som ovan nämnt intäkterna från böterna. De betalade oss även en symbolisk summa för nyttjanderätten.

Det tog kanske 1-2 veckor, sen hade "fulparkerarna" försvunnit. Nu dyker det upp lite av och till, men inte alls i den jobbiga omfattningen som det var innan. Om jag minns rätt kostade skyltarna någon/några tusenlappar. Helt klart värt det tyckte vi i föreningen.
Vi använde en variant av detta i en förening där vi själva fick möjlighet att sätta böter. Det var väldigt smidigt och precis som ni så kunde vi stävja fulparkerarna på någon vecka eller två.

Kanske TS kunde snacka med föreningen/hyresvärd och lösa med ett liknande arrangemang. Jag tänker mig att om TS själv kan lappa bilarna som står i vägen så lär sig folk att det blir dyrt att stå där.

• Gilla
Excel och 1 till
  • Laddar…
G GurraGrus skrev:
Lufta däcken :)
Riktigt dumt råd. Om man nu prompt måste ge sig in på skadegörelse så bör man nog välja nåt som som inte framkallar trafikfara.

useless useless skrev:
Lyfter i bakaxeln eller framvagnen beroende på om växel/handbroms är i, men brukar gå bra att rycka/släpa bort dem även om 2 hjul är låsta.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Eller två garagedomkrafter! Enkelt och snabbt! Fast underlaget måste ju vara bra förstås.
Eller tre. För balansens skull. :)

• Gilla
Kirre2
  • Laddar…
Sätt upp en skylt, "Varning för bajsande fiskmåsar" , blanda ihop en bunke pannkakssmet och ladda :ok: Gör sig nog gott på en mörk bil.

• Haha
  • Gilla
Rickard Ohlin och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.