Jag skulle, utan att ha tänkt igenom detta väldigt noga, ha fokuserat på att få till en stadig sula under de väggar som inte är stabila idag, dvs höger yttervägg och mittstödet mellan portarna. När sulan är klar skulle jag gjuta plattan invändigt utan att direkt förankra denna i sulan/ytterväggen.

EFtersom marken under väggarna inte är stabil idag behöver du ju sannolikt gräva ur lite och få dit lite lämpligt material du kan vibrera med en padda.

Dvs, jag kör på 2345, sedan samma operation under mittstödet och sist #1
 
Jag skulle nog vara försiktig med att gräva bort jorden till höger om garaget innan taket är säkrat med stämp eller liknande. Kan ju vara så att jorden också stöttar väggen lite?
 
Enligt inlägg #10 är det mesta av jorden redan borta......
 
Det stämmer... Har grävt bort en stor del av kullen redan... var rätt försiktig dock =) Lutar nog åt att stämpa upp först o ta bort väggen för att sedan gjuta en rejäl sula....Hur tjock tror ni plattan under väggen behöver vara? ska man ha nån isolering under?....funderar lite på att ersätta mittenväggen med stålbalkar istället så man får ett enda stort utrymme isåfall....när man ändå håller på....
 
Enklast hade ju helt klart varit o mura upp en ny vägg bredvid den gamla men frågan är ju om det håller i längden osv.....svårt detta...
 
Jag skulle sätta dit stämpar, en järnbalk som håller mellanbjälklaget uppe. Riva väggen. formsätta och gjuta golv och kantbalk i ett med hål för stämparna. Sedan formsätta och gjuta en ny vägg, lägga på en syll och kila fast huset.

Ta bort stämparna och gjuta igen hålen. Återfyll jorden.

Det skulle bli 2, 1+4, 3
Det kan även vara möjligt att sätta en balk över hörnet och få stämparna utanför plattan.
Hus är inte sådär fruktansvärt tunga.

Isolering hit och dit det gör man efter användning av utrymmet.

Protte
 
Redigerat:
garage.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hoppas att jag ska komma igång med detta projekt till våren och har börjat planera upp arbetet. Tanken är att först och främst gjuta en ny platta i högra garaget där det idag saknas platta. Efter detta mura upp nya väggar som på bilden inuti befintligt garage. Det blir alltså ett garage för en bil samt två avgränsade förråd. Om det är möjligt även göra en öppning mellan de två garagedelarna som bilden. Efter detta har jag tänkt att gräva runt garaget och lägga in nån typ av platonmatta. Vad tror ni?
 
Gör garagedelen så stor att du kan öppna dörrarna fritt på båda sidor samtidigt......
 
Du behöver ju annars inte stämpa inne i garaget, utan du kan skruva en planka i syllen och stämpa från utsidan. Då kan du gjuta platta med ordentlig kantbalk, och sen mura upp väggen. Glöm inte armering i väggen....
 
MathiasS >> Det skulle varit det ultimata, men som garaget ser ut så är det inte möjligt utan att behöva riva hela mittväggen som består av 36cm betong. Tanken är att försöka rädda befintligt garage och loft på mest effektiva sätt...

Larsa >> Jag har egentligen inte tänkt att stämpa nu överhuvudtaget utan har tänkt att gjuta en ny platta innanför befintliga väggar och bygger nya (som bilden) innanför dom gamla och låter de gamla stå kvar.

Förnuftet säger egentligen riv och bygg nytt men just i detta fallet vill jag gärna rädda loftet...
 
garage2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här kommer en del mått på garaget som det ser ut nu...Takhöjden är ca 2,10m... Vill ha ett bra och användbart garage samtidigt som jag vill ha kvar loftet och inte spendera allt för mycket pengar. Svår ekvation som det ser ut just nu... Rivning av hela bygget går på ca 60 000 enligt offert. Sen nytt garage får man väl räkna med 200 000. Min budget för hela projektet har jag satt till 50 000. Andra förslag och tips tas gärna emot innan jag kör igång...
 
På mitt garage som ligger ungefär som ditt slarvade byggaren med armeringen. Första skiften Leca armerades, men sedan tog latmasken överhand och han tänkte nog att jag aldrig skulle kunna kolla efteråt att han struntat i att armera. Avslöjades dock tämligen enkelt med en metalldetektor, men först då väggen var klar och det var försent.....

Jag har satt en stående U-balk på insidan av väggen. Nu var det lätt i mitt fall, då det gjordes från början innan något som du råkat ut för hände. Men se U-balk(ar) som ett alternativ till uppmurade saker som tar mer värdefullt utrymme på insidan. Men som sagt - du har troligen mer jobb för att säkra under o.s.v. också.
 
@solsimon, har tyvärr inte dragit igång projektet än. Men tanken är att gjuta nytt golv inuti garaget som ett första steg för att förhindra mer förflyttning och sedan ta ett nytt beslut där efter. Men har lite annat på gång som prioriteras före detta. Du kan väl höra av dig om hur det går för dig.
 
akdov skrev:
@solsimon, har tyvärr inte dragit igång projektet än. Men tanken är att gjuta nytt golv inuti garaget som ett första steg för att förhindra mer förflyttning och sedan ta ett nytt beslut där efter. Men har lite annat på gång som prioriteras före detta. Du kan väl höra av dig om hur det går för dig.
Jag har nu haft en konstruktör här och tittat på mitt garage. Jag håller nu på att göra lite kompletterande gjutningar mm på taket för att takfirman ska kunna lägga Derbigum/Icopal om 2-3 veckor. Jag kommer även att åtgärda de armeringsjärn som är synliga på insidan av mitt garagetak. Detta är det mest akuta för min del som jag blev rekommenderad att åtgärda innan vintern orsakar frostsprängning i mitt betongtak.

Konstruktören gav mig rådet att stämpa upp taket gräva ur och mura en ny vägg (först gjuta en sula) där den befintliga väggen med sprickan i är.Men eftersom garaget sitter ihop med min hus har jag inte möjlighet att gräva ur intill ända in. Som alternativ lösning kommer jag istället gjuta en ny platta (10 cm) ovanpå den spruckna befintliga plattan (konstruktören trodde väggen kunde spricka mer om jag grävde ur och tog bort den befintliga plattan först). När sedan golvet är bra kommer jag mura en vägg i Leca (200 eller 250 mm bred) intill den spruckna väggen. och göra en undergjutning mellan översta lagret mursten och taket, då kommer taket att vila på denna nya mur. Sedan kommer jag gräva ur så mycket jag vågar på utsidan och dränera. När detta är klart återstår att putsa fasaden, ytskikt inne i garaget, garageportar, el, vattenutkastare etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.