Efter att ha träffat ytterligare en konstruktör kommer jag att mura väggar ungefär som du planerar. Dock muras väggarna på befintligt golv och efteråt gjuts nytt golv på befintligt golv. Det nya golvet fixerar då första skiftet i väggarna. Det kallas kontrefor/strävpelare. Han gav mig även 2 dyrare alternativ vilket var att gjuta ett golv på 20 cm och låta armeringsjärn sticka upp ur plattan intill den spruckna väggen och sedan gjuta en ny vägg utanpå den spruckna väggen som skulle vara ca 30 cm tjock. På så sätt blir det ett platsgjutet L-stöd och man förlorar ingen golvyta. Det tredje alternativet var ett mellanting med ett antal H-balkar som man fäster i golv och tak med bultar så nära den spruckna väggen som möjligt och ca en balk per meter. Sedan gjuter man en undergjutning mellan balken och den spruckna väggen så de ligger an. Avslutningsvis gjuter man ett golv om 20 cm för att hålla balkarna på plats. Oavsett alternativ blir trycket som störst längst ner på väggen. Din plan låter bra men du skulle kanske först gräva ur och gjuta en sockel för varje kontrefor och avsluta med att gjuta ett golv som håller första skiftet på plats. Jag ska uppdatera min egen tråd under våren när jag genomför detta. Inväntar att konstruktören ska dimensionera lösningen åt mig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.