4 255 läst · 36 svar
4k läst
36 svar
Bestick till Swedish Grace?
De finns kvar. Namnen kan vara olika på Svenska och Norska.Z Zilenser skrev:
De har utförsäljning nu på en del bestick då det byter förpackning.
https://hardangerbestikk.se/?gad=1&gclid=EAIaIQobChMI79vG18vegAMVEbwYCh1khgg5EAAYASAAEgIW3fD_BwE
De finns kvar. Namnen kan vara olika på Svenska och Norska.Z Zilenser skrev:
De har utförsäljning nu på en del bestick då det byter förpackning.
https://hardangerbestikk.se/?gad=1&gclid=EAIaIQobChMI79vG18vegAMVEbwYCh1khgg5EAAYASAAEgIW3fD_BwE
https://hardangerbestikk.no/
Det tillverkas inga bestick i Sverige. Så fråga varje tillverkare var de tillverkas.M mellansorken skrev:
Vet du var man kan känna och se på besticken?H HEM2121 skrev:
När jag kollade in Renessanse på din länk så dyker bilder upp på de med två olika design på gafflarna.
Märkligt, någon av de lär ju vara fel...
Jag använder och har alltid använt silver i kökslådan. Visserligen kan man köra silvret i maskin men finns det inte separata bestickhållare där de placeras en och en kommer silvret att repas. Det är inte kul men jag använder 100årigt repigt silver så jag bryr mig inte så mycket. Har också "finsilver" som jag inte kör i maskin och då bara när jag har gäster. Ni som köper nytt avråder jag från diskmaskin. Dessutom ger vissa maskindiskmedel gulaktig hinna. Om man ska köra silver i maskin måste det putsas mycket oftare än handdiskning.Huddingebo skrev:
När mitt kökssilver är nyputsat handdiskar jag en period - tills jag tröttnar.
Visst kan man lämna in repiga bestick för uppolering men det är extremt dyrt. Jag har köpt en hel del matsilver på auktion och då kollar jag naturligtvis slitaget. Pantbanken säljer till mycket hyfsade priser och då ofta modernare modeller. Tänk på att matsilver från 50talet är mycket tyngre än samma modell i nyare tappning.
Redigerat:
Mycket fina!U Ulrika M.M skrev:
Står tyvärr att man inte går maskindiska de med annat i rostfritt.
Extremt opraktiskt hemma hos oss.
Hur gör ni? Funkar det ändå utan att de blir fula?
Det fanns rostfritt även då 🤣.
Men det var vanligare att just knivskaften då var i ben. Dessa knivar är numera ganska fula. Man ska vara uppmärksam, då man köper bestick second hand, att just knivarnas infäste med rostfritt inte håller bra och inte får ligga i vatten/diskmaskin. Först på 50-talet (?) tillverkas knivblad där fogen inte släpper.
Men det var vanligare att just knivskaften då var i ben. Dessa knivar är numera ganska fula. Man ska vara uppmärksam, då man köper bestick second hand, att just knivarnas infäste med rostfritt inte håller bra och inte får ligga i vatten/diskmaskin. Först på 50-talet (?) tillverkas knivblad där fogen inte släpper.
Redigerat:
Lite googlande: rostfritt uppfanns 1912 i Sheffield. Tidigare var knivbladen i järn just för att, som @jonaserik skriver, silver är för mjukt.
Ja, der är riktigt. Jag är väl en nörd när det gäller gammalt silver ...
Ja, der är riktigt. Jag är väl en nörd när det gäller gammalt silver ...
Jo, de blir trista efter ett tag men med silverputs blir de fina igen. Vi har andra vardagsbestick som komplement men på sistone har silverbesticken fått hänga med ner både i kökslådor o diskmaskin. Med anledning av denna tråd fick jag nu eld i baken att börja putsa ett gäng (som verkligen borde putsats för längesen) - nu ska de läggas i sina etui igen o komma fram vid festligare tillfällen😊🥂Huddingebo skrev:
Före:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder