D Derbyboy skrev:
Hej,

Söker man på bänskiva i sten så får man upp en rad återförsäljare med hemsidor på svenska. Sågott som alla har:

1) Lagvalsregeler som hänvisar till estnisk lagstiftning, dvs tvist ska avgöras i estnisk domstol med estiska lagregler

2) Förskottsbetalning ska ske med 100 procent innan leverans.

Känns jävligt osäkert utifrån dessa avtalsvillkor att beställa ngot som ska milimteranpassas och som dessutom kostar i mitt fall närmare 40-50k.

Hur ska man tänka?
Vi har använt oss av Granitop. Kom två killar från Estland och mätte upp. Fick se pris och ritning direkt. Tog en timme kanske? Betalade man direkt med kort fick vi 10% rabatt.

Jag betalade där och då och dom tackade för sig. Två veckor senare dök man upp igen med leverans av hela rasket. En fönsterbräda blev nån cm för kort, ingen big deal egentligen för oss, hela brädan är ca 4m lång. Det var montörerna som såg att den var kort, inte vi. Vi fick brädan oavsett, och ytterligare två veckor senare kom samma killar tillbaks med en ny fönsterbräda som passade perfekt.

Montering gick skitsmidigt och man fogade allt riktigt snyggt och ingick i priset. Även underlimning av diskho ingick.

Den för korta fönsterbrädan blev en grym tröskel ut mot altan efter att jag kapat av den ca 20cm.

Vi är grymt nöjda och har anlitat samma firma igen efteråt. Alltid nöjd.

Första gången sparade ca 40000 på att inte köpa i Sverige. Enkelt val.

Redigerat:
D Derbyboy skrev:
Hej,

Söker man på bänskiva i sten så får man upp en rad återförsäljare med hemsidor på svenska. Sågott som alla har:

1) Lagvalsregeler som hänvisar till estnisk lagstiftning, dvs tvist ska avgöras i estnisk domstol med estiska lagregler

2) Förskottsbetalning ska ske med 100 procent innan leverans.

Känns jävligt osäkert utifrån dessa avtalsvillkor att beställa ngot som ska milimteranpassas och som dessutom kostar i mitt fall närmare 40-50k.

Hur ska man tänka?
Här är en bild på hur det blev förresten. Kom på att jag postat samma bild en annanstans men då gällande golv.

• Kök med trädetaljer och fiskbensparkett, stort fönster med utsikt över tak och himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Hundra tusen kronor billigare? Hur många kvadratmeter stenskiva köpte du egentligen? Var det en väldigt unik och dyr sten?

Enda fallet jag har hört om totalpriser på nästan 100000kr var runt 8-10m kolmårdsmarmor....
Det var nog ifrån någon leverantör som ville skjuta ut sig ifrån jobbet...
Här är den ritning jag gjorde till dem för att påvisa rätt mått efter deras första felmätning.
Håltagningarna för spis och diskho utelämnade jag i bilden.

Ritning av köksbänk med måttangivelser, visar vinkel och längder på olika sektioner, utan håltagningar för spis och diskho.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

D
G Gunnar Gran skrev:
Här är en bild på hur det blev förresten. Kom på att jag postat samma bild en annanstans men då gällande golv.
Sjukt snygga kök som visas upp i den här tråden.

D
A AndersbcD skrev:
Enbart Tec7, det håller! Kanten på hon (jag använde Tapwell) är ju 15-20mm bred, så anläggningsytan blir rätt stor. Tänk även på kanten så du inte placerar hon för nära skåpsidan. Jag monterade hon sist, dvs när bänkskivan låg på skåpstommarna.
Kör du transparent tec7 eller någon som tackar skivan?

D Derbyboy skrev:
Kör du transparent tec7 eller någon som tackar skivan?
Jag valde transparent, fanns ingen kulör som passade ”snowy ibiza”.

D
Ahh ingen som passar snowy alltså, tänkte att det där löser sig.

Men då körde du vit mot väggen (om väggen är vit) eller körde du transparent där också?

Edit: vi ska också köra snowy Ibiza men det kanske framgick

D Derbyboy skrev:
Ahh ingen som passar snowy alltså, tänkte att det där löser sig.

Men då körde du vit mot väggen (om väggen är vit) eller körde du transparent där också?

Edit: vi ska också köra snowy Ibiza men det kanske framgick
😊nä missat att du ska ha snowy ibiza, men grattis! Ja vill minnas vi körde vitt mot vit vägg, men då ”vanlig silikon”. Behövs ingen Tec7 när man bara ska foga.

D
Vi ska ha någon typ av kulör på väggen men det är ju bara foga med en övermålningsbar mjukfog och sen låta väggfärgen gå ner över eventuell mjukfog. Vi pratar ju om 0-2 mm om mätfirman gjorts sitt jobb.

D Derbyboy skrev:
Vi ska ha någon typ av kulör på väggen men det är ju bara foga med en övermålningsbar mjukfog och sen låta väggfärgen gå ner över eventuell mjukfog. Vi pratar ju om 0-2 mm om mätfirman gjorts sitt jobb.
Silikon som du bör ha brukar inte vara övermålningsbar. Jag skulle passa mig för latex vid en diskbänk. Ska du inte ha någon form av stänkskydd som täcket ev glipa mot vägg?

• Gilla
krambriw
  • Laddar…
Vi körde med Nerostein via Ikea. Funkade bra. Det kändes som en viss trygghet att Ikea frontar Nerostein då man får anta att Ikea har mycket att förlora i anseende påom de säljer in en skitleverantör till sina kunder.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Skräckartat Nerostein:
Det är Nerostein som monterar och tillverkar Ikeas bänkskivor. Då gäller svensk lagstiftning……

Har även här mestadels goda erfarenheter av Nerostein, använde dem för ett IKEA kök. Det enda jag har att klaga över var att jag även beställde en skiva för att ha i en fönstersmyg och det gjorde jag utanför själva IKEA beställningen för att det i deras app inte går att göra en liggande liten skiva på ett smidigt sätt. Gjorde upp om den med han som var på plasts för att mäta in allting. Han som var här och mätte menade på att jag skulle få den utan fraktkostnad men när jag väl fick en faktura för den var den med egen frakt och även om jag bråkade om saken så gick det inte att bli av med den kostnaden så en skiva som var 1.2 * 0,2m kostade drygt 3000kr vilket var rätt ordentligt mycket dyrare (mer än dubbelt per kvm tror jag) mot de skivor jag beställde via IKEA.

Det ska väl tilläggas också att splashboardsen hade fel höjd när de kom men killarna som skulle installera dem tog med sig dem tillbaka till deras lokala lager här i Stockholm och då det var ett rakt snitt enbart att få dem till rätt mått kunde det göras samma dag och de kom tillbaka 2h senare och installerade dem utan bekymmer.

De som mäter och installerar är Ester men pratar bra engelska så kommunikation var inte något problem, personen som jag mailat med ange min skiva för fönstersmygen och bokning av tid mm är svensk, de har ett kontor på Lidingö tror jag. Allt arbete på plats och slutresultatet är jag väldigt nöjd med!

D
G Gunnar Gran skrev:
Bland det snyggaste jag sett, golv, skiva och utsikt!

• Gilla
Gunnar Gran
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.