16 430 läst · 126 svar
16k läst
126 svar
Beställa bänkskiva mot förskottsbetalning och med estnisk lagstiftning?
Nej, kvartskompositen är snarare den som kräver minst underhåll o tåligast jämfört med natursten Därför också dyrare.ClasseClas skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 624 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 624 inlägg
Kvartskomposit är ju känslig för pH-värden som är mycket sura eller basiska, och plötsliga temperaturförändringar kan orsaka sprickor. Se här: https://stenskivor.se/blogg/montering-och-skotsel/komposit-talighet-och-skotsel/F Fogde skrev:
Medan vi inte har brytt oss det minsta om vilka ämnen som hamnar på vår granitskiva (Labrador) och vi har utan problem ställt heta ugnsformar och plåtar direkt på den under mer än 10 år.
När jag kollar på stenskivor.se verkar priset för komposit variera väldigt mycket från och vissa är klart lägre än vad granit verka kosta i snitt.
Fast den där länken säger att kvarskomposit inte är känslig för PH-värden. För oss är det största orsaken till att vi valde kvartskomposit och ett antal år så är det också vår erfarenhet. Vi behöver aldrig oroa oss för några fläckar och ser det inte som ett stort problem att vi inte kan ställa heta formar/plåtar/kastruller mm direkt på skivan.BirgitS skrev:Kvartskomposit är ju känslig för pH-värden som är mycket sura eller basiska, och plötsliga temperaturförändringar kan orsaka sprickor. Se här: [länk]
Medan vi inte har brytt oss det minsta om vilka ämnen som hamnar på vår granitskiva (Labrador) och vi har utan problem ställt heta ugnsformar och plåtar direkt på den under mer än 10 år.
När jag kollar på stenskivor.se verkar priset för komposit variera väldigt mycket från och vissa är klart lägre än vad granit verka kosta i snitt.
- Kompositen skiljer sig från natursten när det gäller vilka livsmedel som kan orsaka skador. Du kan spilla vin, juice, kaffe, te, läsk mm utan att det kommer att ge frätskador (som på marmor) eftersom ytan är inte lika porös som natursten. Vätska kan alltså inte tränga igenom ytan. Eftersom vätska inte kan trängas in i materialet är potientialen för baktieriell reproduktion avsevärt mindre.
Jag köpte från Kitchens.se (Paul & Badran Group AB) efter att ha tagit in fyra eller fem offerter och kunde inte varit mer nöjd. Visserligen förskottsbetalning och ingen aning om hur villkoren såg ut, men allt sköttes klanderfritt.
Kan också meddela att det är en kvartskompositskiva som utstått otaliga rödvinsfläckar, citroner och slarvigt hanterade stekpannor utan en skråma
Kan också meddela att det är en kvartskompositskiva som utstått otaliga rödvinsfläckar, citroner och slarvigt hanterade stekpannor utan en skråma
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 624 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 624 inlägg
NåjaK Krille4 skrev:Fast den där länken säger att kvarskomposit inte är känslig för PH-värden. För oss är det största orsaken till att vi valde kvartskomposit och ett antal år så är det också vår erfarenhet. Vi behöver aldrig oroa oss för några fläckar och ser det inte som ett stort problem att vi inte kan ställa heta formar/plåtar/kastruller mm direkt på skivan.
- Kompositen skiljer sig från natursten när det gäller vilka livsmedel som kan orsaka skador. Du kan spilla vin, juice, kaffe, te, läsk mm utan att det kommer att ge frätskador (som på marmor) eftersom ytan är inte lika porös som natursten. Vätska kan alltså inte tränga igenom ytan. Eftersom vätska inte kan trängas in i materialet är potientialen för baktieriell reproduktion avsevärt mindre.
bör ju rimligen betyda just att ytan är känslig för låga och höga pH-värden. Drycker har ju inte särskilt lågt pH-värde.
Man kan inte klumpa ihop all natursten, utan jag skrev granit. Det är en himmelsvid skillnad mellan marmor och tät granit.
Jag tycker det är jätteskönt att direkt kunna ställa upp det som kommer från ugnen utan att behöva tänka på att jag ska plocka fram underlägg först.
Hundra tusen kronor billigare? Hur många kvadratmeter stenskiva köpte du egentligen? Var det en väldigt unik och dyr sten?M moken skrev:Jag körde Stoneks likväl, men upplevelsen var ganska "gungig".
"Säljaren" kunde aldrig förmå att skicka en offert på det jag bad om, oavsett hur många ggr jag påpekade fel i offerten. Priset kunde skilja för samma moment mellan olika offerter likväl.
Men i något mail svarade han att offerten var på det jag ville även om det stod fel i den så jaja tänkte jag jag kör väl på det.
Mätkillen som kom med sin penna var trevlig och snabb, dagen efter fick jag ritningen och fick samtidigt hjärnblödning och hjärtinfarkt då den var helt fel.
De vägrade först tro på mig när jag berättade att det var fel, och även fast jag själv mätte upp allt och gjorde en ritning till dem som påvisade hur måtten skulle vara ville de inte tro på mig.
Tillslut kom mätkillen tillbaka och mätte om,och visst hade det blivit ett fel i första mätningen, så ny ritning kom som såg bra ut.
När sen leverans skedde inser jag när de bär in sista delen att den inte stämmer med vad jag beställt.
Jag ville ha diskhon nedsänkt i skivan ifrån ovansidan, men dom har bara gjort ett hål för att limma hon så den ligger ovanpå stenskivan med kanten runt.
Och det är i det här skedet som då "säljaren" jag haft kontakt med säger att stenen visst är rätt, det är ju enligt "offerten". Att jag skickar tillbaka bilder där han själv skriver att offerten trots att den är fel har med alla mina önskemål det skiter han i.
Eftersom jag rivit hela köket inför att få nya bänkskivan och vi är fem pers i familjen kändes det inte som det var läge att bråka, och stå utan kök i gud vet hur länge så jag går med på att de monterar "felaktigt".
Absolut fin sten, fint bearbetad, fint installerat och limmat med silicon med rätt färg, men jag kan inte rekommendera Stoneks utifrån min totala erfarenhet.
Just det, slutbetalning skulle ske senast 3 dagar efter installation tror jag det var så det var inte gott om tid att verkligen kontrollera slutresultat, särskilt eftersom dom sa att ingen fick peta på bänkskivan de första 24 timmarna.
Vet inte hur upplevelsen skulle varit med andra firmor, Stoneks var ju en av de billigare enligt offerter, de var faktiskt ca 100,000kr billigare än den dyraste 😮
Enda fallet jag har hört om totalpriser på nästan 100000kr var runt 8-10m kolmårdsmarmor....
Nerostein är ju samarbetspartner till Ikea, det är där jag hamnade nu när jag beställde mitt kök. Klart förvånande att de då försöker få igenom det avtalet på estniska! Där har jag betalat bänkskivorna till Ikea (100% förskott!) och sen tillkommer mätning och installation direkt till Nerostein
Bror Törner har jag också haft att göra med nyligen när jag behövde marmor till en hylla i badrummet. Otroligt kunniga och proffsiga, och det blev inte så dyrt i sluträndan... Hade det inte varit för att det blev väldigt smidigt att köra allt genom samma leverantör så hade jag kollat med dem!
Bror Törner har jag också haft att göra med nyligen när jag behövde marmor till en hylla i badrummet. Otroligt kunniga och proffsiga, och det blev inte så dyrt i sluträndan... Hade det inte varit för att det blev väldigt smidigt att köra allt genom samma leverantör så hade jag kollat med dem!
Vin, juice, kaffe och läsk har alla PH värden lägre än 5 så jag antar att rekommendationen rör just att inte använda "starka" rengöringsmedel. Har flertalet tillfällen testat alla ovanstående och har inte någon som helst fläck ännu.BirgitS skrev:Nåja
bör ju rimligen betyda just att ytan är känslig för låga och höga pH-värden. Drycker har ju inte särskilt lågt pH-värde.
Man kan inte klumpa ihop all natursten, utan jag skrev granit. Det är en himmelsvid skillnad mellan marmor och tät granit.
Jag tycker det är jätteskönt att direkt kunna ställa upp det som kommer från ugnen utan att behöva tänka på att jag ska plocka fram underlägg först.
Att det är stort skillnad på marmor och granit har jag inte ifrågasatt 🙂
/Krille
Pressad citron har enligt Pluggakuten ett pH på 2,9. Jag skulle inte vilja ha en bänkskiva i ett kök som har problem med spill från en citron.BirgitS skrev:
Tror fortfarande du missuppfattat.BirgitS skrev:Nåja
Kvartskomposit är tåligare än granit som är porösare å känsligare ju ljusare den är. Fråga vilken handlare som helst.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 624 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 624 inlägg
Få brukar väl dricka pressad citron. Det var inte heller med i den texten som citerades.Alfredo skrev:
Granitskivan här har många gånger utsatts för pressad citron, några gånger för 24% ättika t.ex. utan några som helst synliga fläckar. Jag vidhåller därför att rätt sorts granit är bättre än kompositskiva. Båda tycks tåla mycket när det gäller pH, även om det inte låter så på skötselanvisningen, men granit tål tydligen värme bättre eftersom det är 100 % sten och inte 93 % sten plus 7 % mer känsliga ämnen.
När vi inför en kommande köksrenovering är ute i butikerna och pratar med säljarna om vilken bänkskiva som är mest tåligt så blir svaret ständigt mörk granit.
Tillägg: Keramik brukar också komma upp som mycket tåligt.
Redigerat:
Nej men pressad citron är tämligen vanligt förekommande i många kök och därför anser jag det är viktigt att man är medveten om hur pass motståndskraftig en bänkskiva är mot den vätskan.BirgitS skrev:
OK.BirgitS skrev:
Mycket möjligt. Jag har ingen åsikt här utan ville bara belysa riskerna med en rätt sur vanligt förekommande vätska, när vi nu pratade om bänkskivors eventuella känslighet för sura vätskor.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 624 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 624 inlägg
Jag håller med, enligt den skötselanvisning för kompositskivor som jag länkade till så skulle man snabbt spä ut om det kom något som har under 5 pH på skivan.Alfredo skrev: