18 191 läst · 126 svar
18k läst
126 svar
Beställa bänkskiva mot förskottsbetalning och med estnisk lagstiftning?
Hej, jag beställde bänkskivor i marmor ( finns många material att välja emellan) från stenskivor.se och upplevda såväl kundtjänst, leverans och montering som otroligt bra. Sparade rejält med slantar och är väldigt nöjd. Så det kan vara ett tips?D Derbyboy skrev:Hej,
Söker man på bänskiva i sten så får man upp en rad återförsäljare med hemsidor på svenska. Sågott som alla har:
1) Lagvalsregeler som hänvisar till estnisk lagstiftning, dvs tvist ska avgöras i estnisk domstol med estiska lagregler
2) Förskottsbetalning ska ske med 100 procent innan leverans.
Känns jävligt osäkert utifrån dessa avtalsvillkor att beställa ngot som ska milimteranpassas och som dessutom kostar i mitt fall närmare 40-50k.
Hur ska man tänka?
Bor du nära Stockholm så finns en suverän stenfirma på norra sidan som heter Bror Törner.
De har hållit på med sten i över 100år.
Jag köpte av de och blev otroligt nöjd!
Jag fick även vara med och välja ut från vilket råmaterial skivorna skulle sågas ut ur.
Vänner har också köpt av de.
Jag skulle aldrig köpa grisen i säcken och köpa något osett från utlandet.
Jag fick även vara med och välja ut från vilket råmaterial skivorna skulle sågas ut ur.
Hmmmm...Kennygubben skrev:
"Det är inte heller tillåtet att hylla, tipsa om ett företag, en produkt eller tjänst förrän man har gjort 50 inlägg i forumet alternativt har varit medlem mer än ett år. Denna regel har vi för att undvika dold reklam."
Tack, ska kolla upp.Huddingebo skrev:
Bor du nära Stockholm så finns en suverän stenfirma på norra sidan som heter Bror Törner.
Kom på en grej, hur många tvister i estländsk domstol har bolaget haft? Alltså hur vanligt är det sol du oroar dig för?
En annan sak är att är det natursten så ska du se stenen först oavsett var den kommer ifrån. Är det granitkeramik eller liknande så är det ju en produkt som tillverkas någon annan stans och då mindre viktigt. Tex vi har ceasarstone granitkeramik.
En annan sak är att är det natursten så ska du se stenen först oavsett var den kommer ifrån. Är det granitkeramik eller liknande så är det ju en produkt som tillverkas någon annan stans och då mindre viktigt. Tex vi har ceasarstone granitkeramik.
Har också beställt och fått levererat/monterat köksskivor från Granitop. Bra resultat. Seriös firma
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 576 inlägg
Man tänker att lag går före avtal. Sådana villkor gäller inte genom 3 § konsumenttjänstlagen och 1 kap. 10 § konsumentköplagen (vilken av de lagarna som är aktuell kan vara olika beroende på andel tjänst och vara).D Derbyboy skrev:
Så visst, man hamnar med en motpart som kommer försöka hävda att estnisk lag ska tillämpas, vilket försvårar en eventuell tvist i någon mån, men de har fel, och saknar möjlighet att drivs igenom ett sådant avtalsvillkor i ett konsumentavtal.
Punkterna 5.4 och 5.5 som du visar här kan alltså bortses från, då de är i strid med svensk rätt.D Derbyboy skrev:
Om man ändå väljer att avstå ett sådant köp för att man inte vill ha med företag som jobbar så att göra så är det en sak, men om man tror att man genom att acceptera avtalet på riktigt accepterat de villkoren för att man inte kan påverka saken, så nej. Så är det inte.
Edit: Notera att ovanstående bara gäller om du handlar som privatperson. Bygger du på något vis genom en firma och det är den som skriver avtal med estländarna är avtalsfriheten betydligt större.
Som kontrast till det får jag väl säga att vi hade en bra upplevelse av dem. Två bänkskivor plus fönsterbräda. En kille som kom och mätte. Två killar som kom och monterade. Bilder på råskivan innan beställning. Betala efter leverans.M Martin Ahlström skrev:
Blev pricken över i, i vår köksrenovering. En av få som kunde leverera den stensorten till vårt område och i den storleken.