Det var ett fel på vår termostat till golvvärmen och jag kontaktade en elektriker från orten.

Han skulle komma för att kolla felet och ge en offert. Mötet skulle bli kl 10.00, men han dök upp först kl 10.30.

Elektrikern konstaterade snabbt att felet var termostaten som måste bytas. Samtidigt gjorde han en koll på bl a en utelampa och föreslog byte av den. Killen var här 30 min och körde därefter.

Någon timme senare fick jag offertförslaget och mina frågor är nu:
  1. Elektrikern vill ha betalt för besöket: 1 arbetstimme 688 kr.
  2. 1 st framkörningsavgift 1500 kr - antagligen för besöket och nästa besök.
  3. Byte av termostat- och taklampa –3 arbetstimmar.
  4. Total kostnad för allt inkl kostnad för nytt kretskort till termostat och taklampa: 7875 kr
Hur ser ni på ovanstående punkter?
 
  • Wow
  • Haha
  • Gilla
Fogde och 9 till
  • Laddar…
1 rimligt
2 dyrt
3 tar max 1h om det flyter på men börjar det krångla kan tiden dra iväg nu vet jag inte hur lampan ser ut men 3h låter mycket..

Tog mig 15 min som glad amatör att byta termostat..
 
  • Gilla
Elfströmsgardn och 5 till
  • Laddar…
Ja, du verkar ha koll! Framkörningsavgiften ser jag även som extrem, speciellt när den inte specificerats.
När jag kollar sådana här termostater med samma märke tar de flesta butiker ca 1000 kr. Elektrikern vill ha 1650 + moms= 2062 kr. Alltså dubbelt!
 
  • Gilla
MarcusGve och 3 till
  • Laddar…
G Gadd skrev:
Han skulle komma för att kolla felet och ge en offert. Mötet skulle bli kl 10.00, men han dök upp först kl 10.30.
Har han inte uppgett att han ska ta betalt för offerten så skulle jag vägra att betala för det första besöket. Så om bilavgiften inkluderar det ska den givetvis halveras.

Personligen skulle jag inte vilja anlita en person som i efterhand försöker debitera mig på offerten så jag hade tackat nej och nu när jag vet vad felet är antingen fixat det själv eller tagit dit en annan hantverkare.
Den första hantverkaren har så att säga straffat ut sig med sitt fulspel.
 
  • Gilla
Hellwiz och 19 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Har han inte uppgett att han ska ta betalt för offerten så skulle jag vägra att betala för det första besöket. Så om bilavgiften inkluderar det ska den givetvis halveras.

Personligen skulle jag inte vilja anlita en person som i efterhand försöker debitera mig på offerten så jag hade tackat nej och nu när jag vet vad felet är antingen fixat det själv eller tagit dit en annan hantverkare.
Den första hantverkaren har så att säga straffat ut sig med sitt fulspel.
Vi hade ju det här med offert i en annan tråd nyligen. Vette tusan varifrån det här tänket att ”offert” är nån sorts magiskt ord som betyder ”gratis” kommer.

Många firmor i olika branscher lämnar gratis offerter, men anledningen till det är att det lönar sig för dem i längden. Men det finns mig veterligen inget som säger att man kan förvänta sig att en firma ska göra hembesök gratis. Och man behöver inte heller säga att man tar betalt, det är underförstått när man beställer en tjänst att man betalar för den. Om man vill ha en gratis offert ligger snarare bördan på beställaren att fråga om det kostar eller inte.

Fast i just detta fallet kvittar det ju. TS skriver ju själv att det skulle göras felsökning.

Han skulle komma för att kolla felet och ge en offert
Och inte ens offertmagiker tror väl att felsökning ska vara gratis?
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig och 12 till
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Vi hade ju det här med offert i en annan tråd nyligen. Vette tusan varifrån det här tänket att ”offert” är nån sorts magiskt ord som betyder ”gratis” kommer.
Det kommer sig antagligen av att det historiskt set varit det vanliga att offerter inte kostar pengar. Så om hantverkaren inte säger att offerten kostar något så kan man givetvis förvänta sig det. Själv har jag ett antal gånger haft hantverkare som i första steget kommit ut för att kolla vad som behöver göras (typ felsökning), i inget fall har jag debiterats för detta Då det ofta varit rätt små jobb så hade det märkts ifall de gjort det. I vissa fall har det inte ens blivit något jobb då felet var ett annat, inte ens då har jag fått någon faktura.

Hade en rörmokare som kom ut då jag just flyttat in då det var översvämning kring avloppets pumpbrunnen. Efter en hel del rotande kom han fram till att det berodde på en kortslutning och att jag borde ringa en elektriker. Var inte ens tal om att ta betalt för det. Så alla hantverkare tänker inte som du.

De flesta firmor lägger ju pengar på marknadsföring. , att besöka en kund för att få honom att anlita ens tjänster kan väl ses som en del av marknadsföringen.

Kilrain Kilrain skrev:
Fast i just detta fallet kvittar det ju. TS skriver ju själv att det skulle göras felsökning.
Säger man att man ska komma ut och kolla felet och ge en offert så tolkar inte jag det som att jag beställt en dedikerad felsökning. Det är väl rätt naturligt att han vill komma ut och kolla vad som behöver göras och säger han inte att han ska ta betalt för det så är det fel att i efterhand kräva betalt för det.
Med ditt sätt att resonera kan ju ICA-handlaren kräva betalt av om jag frågar vad något kostar i butiken. Ännu roligare blir det när det kommer fram att han minimidebiterar 1 timme.
 
  • Gilla
Lajmen och 10 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Det kommer sig antagligen av att det historiskt set varit det vanliga att offerter inte kostar pengar. Så om hantverkaren inte säger att offerten kostar något så kan man givetvis förvänta sig det. Själv har jag ett antal gånger haft hantverkare som i första steget kommit ut för att kolla vad som behöver göras (typ felsökning), i inget fall har jag debiterats för detta Då det ofta varit rätt små jobb så hade det märkts ifall de gjort det. I vissa fall har det inte ens blivit något jobb då felet var ett annat, inte ens då har jag fått någon faktura.

Hade en rörmokare som kom ut då jag just flyttat in då det var översvämning kring avloppets pumpbrunnen. Efter en hel del rotande kom han fram till att det berodde på en kortslutning och att jag borde ringa en elektriker. Var inte ens tal om att ta betalt för det. Så alla hantverkare tänker inte som du.

De flesta firmor lägger ju pengar på marknadsföring. , att besöka en kund för att få honom att anlita ens tjänster kan väl ses som en del av marknadsföringen.



Säger man att man ska komma ut och kolla felet och ge en offert så tolkar inte jag det som att jag beställt en dedikerad felsökning. Det är väl rätt naturligt att han vill komma ut och kolla vad som behöver göras och säger han inte att han ska ta betalt för det så är det fel att i efterhand kräva betalt för det.
Med ditt sätt att resonera kan ju ICA-handlaren kräva betalt av om jag frågar vad något kostar i butiken. Ännu roligare blir det när det kommer fram att han minimidebiterar 1 timme.
Sorry, mitt fel. Jag missade att det inte var en ”dedikerad” felsökning.

Men tack för ett bra tips, jag ska se till att bestrida vår elräkning eftersom vår leverantör inte skrev det magiska ordet ”dedikerad” på fakturan.

Men om vi återvänder till verkligheten så jobbar jag ofta gratis, och har även fått jobb utförda gratis.

Men om nån kund skulle förvänta sig att få jobb gratis så skulle jag tacka nej, eller ta maxpris.
 
  • Gilla
Daggew och 4 till
  • Laddar…
Intressanta kommentarer. Jag skrev till elektrikern, efter att ha läst era inlägg, följande sms:
"Det är inte självklart att skicka faktura för ditt besök. Jag vill undersöka detta - och återkommer".
Någon timme senare skriver han att han har skickat faktura på jobbet!
Vi får nu se vad den innehåller.
 
  • Gilla
Anders Käck
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Hade en rörmokare som kom ut då jag just flyttat in då det var översvämning kring avloppets pumpbrunnen. Efter en hel del rotande kom han fram till att det berodde på en kortslutning och att jag borde ringa en elektriker. Var inte ens tal om att ta betalt för det. Så alla hantverkare tänker inte som du.
Rörmokaren jag hade här i våras berättade om sin gamla chef, som skarvade en meter kopparrör som hade blivit dåligt hos en kund. Han lödde röret och gick bevisligen på lite väl hårt med brännaren, då det efter att han åkt började brinna inne i trossbotten med katastrofala skador som följd.

Nästa vecka skickade han faktura till kunden för röret och arbetet..
 
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
LURIGLANA och 4 till
  • Laddar…
Nu låter det som elektrikern gjorde lite mer vid besöket än att skaffa underlag till offerten. Det låter som det handlade om felsökning. Och då är en debitering rimlig. Men frågan är ju hur "beställningen" gjordes eller uppfattades.

Däremot så är både framkörningsavgiften och den uppskattade tiden för själva arbetet orimliga. Med brasklappen att vi inte vet så mycket om lampan som skall bytas. Det finns säkert lampor som tar flera timmar att byta, men som normalfall låter det högt.
 
  • Gilla
dvolny_85 och 3 till
  • Laddar…
När elektrikern var här informerade jag honom problemen, Han kollade termostaten, klippte av två trådar för att undvika max golvvärme - ca 5 min. Han bytte en säkring som var uppenbar för ett uttag - ca 2 min. När han sedan skulle gå sa jag att ytterbelysningen inte funkade. Då skruvade han ned den och sa att den behöver bytas - ca 5 min.
Idag kom fakturan. Faktura från Linköpings EL & Värmeteknik med raderna för framkörningsavgift och arbetskostnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En skärmdump av en SMS-konversation och en bild på en offert från en elektriker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vidare så visar jag en bild på sms-konversation med hans bifogad "offert".' Något om framkörningsavgift sa han inget varken i telefon, sms eller vid besök.
 
Ja, efter att jag bestridit fakturan ringde jag elektrikern och sa att framkörningsavgiften är helt orimlig (enligt er) och refererade till konsumentköplagen. Han hade ju inte sagt något om denna avgift vid vårt inledande samtal. Vidare nämnde han något att ta fakturan direkt till kronofogden, vilket jag tyckte han skulle göra. Samtalet avslutades.
Efter någon timme kom ett sms och en annan faktura där han hade ändrat framkörningsavgiften till 200 kr! Det är möjligt att han insett läget (som sagts ovan) och nöjer sig med en mindre intäkt?
 
  • Gilla
GlennB och 4 till
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Och inte ens offertmagiker tror väl att felsökning ska vara gratis?
Felsökning är inte gratis. men ber man om en offert så är grundförutsättningen att man får offerten gratis så länge inget annat blivit sagt i förväg.
Och menar sig hantverkaren behöva felsöka för att ge offert får denne såklart ange det -i förväg

och läste kanske inte allt innan jag skrev.

Hade jag varit du så hade jag nog betalt hans sista offert + 200 kr i framkörningsavgift. Då bör problemet med den elektrikerna vara ur världen och så har man lärt sig något till nästa elektrikerkontakt. Rimligt eller ej vet jag inte - men låter som ett ok pris eftersom han ändå gjort något hos dig.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mekplatsen och 8 till
  • Laddar…
G Gadd skrev:
När elektrikern var här informerade jag honom problemen, Han kollade termostaten, klippte av två trådar för att undvika max golvvärme - ca 5 min. Han bytte en säkring som var uppenbar för ett uttag - ca 2 min. När han sedan skulle gå sa jag att ytterbelysningen inte funkade. Då skruvade han ned den och sa att den behöver bytas - ca 5 min.
Idag kom fakturan.[bild] [bild] Vidare så visar jag en bild på sms-konversation med hans bifogad "offert".' Något om framkörningsavgift sa han inget varken i telefon, sms eller vid besök.
Nu tar väl dom flesta betalt per påbörjad timme - så att du bad om hjälp med utebelysningen var ju rimligt (om det tar 5 eller 15 min splear ju ingen roll då du får betala för 1h iaf).
1500 i framkörningsavgift lät rätt dyrt, men jag vet iofs inte om det tar "timmar" att ta sig ut till er ?

Offeretne om termostatbyte lät lite dyrt dock...
 
  • Gilla
Murdoch
  • Laddar…
S
Du har fått en faktura för en felsökning som förvisso är hög men inget scam. Och du hänger ut bolaget och elektrikern med både namn och telefonnummer?

Känns det rimligt tycker du? :O
 
  • Gilla
whak och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.