Men om du accepterat offerten, så skulle det ff vara 1500 i framkörning?
Dvs att han bjöd på en ?

Planeringsmässigt, kan en felsökning ta allt mellan 5min och 4h för en servicetekniker.
Kompetens kostar också pengar...
Så det var nog mer än 1h planerbart arbete som försvann på annat jobb.

Försvarar ingen av parterna, men titta lite på hur rimligt det är.
 
  • Gilla
lillatorpet93
  • Laddar…
Jag anlitade en annan linköpingselektriker för ett jobb i somras och jag bor i samma område som TS. För mig var framkörningsavgiften/bilavgiften 260 kr. Bara som jämförelse.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Lite märkliga svar från en del som har svarat. Undrar hur många som skulle tycka det är ok att jobba gratis.

En del skriver att det tar bara x antal minuter att byta en termostat och några armaturer men det går åt tid att planera in jobbet, beställa material, skriva faktura och så måste han ta höjd för eventuella problem eller anser ni hantverkaren ska bjuda på den tiden?
Och sen att hänga ut en hantverkare som inte gjort något fel är helt fel
 
  • Gilla
  • Arg
Gazz och 9 till
  • Laddar…
Hur kan ni säga att han hänger ut honom. Offerten han har lämnat är ju inte sekretessbelagd från hans sida. Som någon ovan säger. Tycker han att det är rimligt att ta typ 2000 och komma ut och fixa en grej för att han hoppas att få ett jobb av det sen också.

Tar man betalt för en offert så svarar man i samtalet såhär och helst skriftligt innan man kommer:
”jag tar 2000 (minst) för en offert bara så du vet. ”

Fattar inte hur någon kan försvara ett sånt ställningstagande. I n f o r m e r à innan så är saker och ting i konstigheter.

Det här tjatet om kompetens hit o ditt och framkörningsavgift osv.

hade jag varit branschen hade jag sattkrav på att ALLTID tagit nettopris plus 20-25% påslag på material och sen en timpenning på faktiskt tid. Om man vill betala för en super kompetent person betalar man säg 800kr har man en ny person betalar man 500? Hur svårt ska de vara.

vill man försöka tjäna extra så lämnar man fast pris för då betalar kunden för risktilläget och du har chans att erbjuda din kompetens på ett bra sätt.

otroligt att det här ska vara så förvirrande för branschen.
 
  • Gilla
  • Älska
Mekplatsen och 10 till
  • Laddar…
@
G Greger_08 skrev:
1 rimligt
2 dyrt
3 tar max 1h om det flyter på men börjar det krångla kan tiden dra iväg nu vet jag inte hur lampan ser ut men 3h låter mycket..

Tog mig 15 min som glad amatör att byta termostat..
.... Ja?.... Men du är ju amatör :crysmile::rofl:
 
  • Gilla
Styrtekniker
  • Laddar…
V VetarN skrev:
Hur kan ni säga att han hänger ut honom. Offerten han har lämnat är ju inte sekretessbelagd från hans sida. Som någon ovan säger. Tycker han att det är rimligt att ta typ 2000 och komma ut och fixa en grej för att han hoppas att få ett jobb av det sen också.

Tar man betalt för en offert så svarar man i samtalet såhär och helst skriftligt innan man kommer:
”jag tar 2000 (minst) för en offert bara så du vet. ”

Fattar inte hur någon kan försvara ett sånt ställningstagande. I n f o r m e r à innan så är saker och ting i konstigheter.

Det här tjatet om kompetens hit o ditt och framkörningsavgift osv.

hade jag varit branschen hade jag sattkrav på att ALLTID tagit nettopris plus 20-25% påslag på material och sen en timpenning på faktiskt tid. Om man vill betala för en super kompetent person betalar man säg 800kr har man en ny person betalar man 500? Hur svårt ska de vara.

vill man försöka tjäna extra så lämnar man fast pris för då betalar kunden för risktilläget och du har chans att erbjuda din kompetens på ett bra sätt.

otroligt att det här ska vara så förvirrande för branschen.
Men nu var det ju ingen offert elektrikern ville ha betalt för.
 
  • Gilla
smgustaf och 2 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Men nu var det ju ingen offert elektrikern ville ha betalt för.
Näe han vill ta 1500spänn i framkörningsavgift. Det är väl ingen som gnällt på timdebiteringen?
 
  • Gilla
LURIGLANA
  • Laddar…
Inser väl alla att det är helt orimligt att ta betalt för en offert. Ponera till exempel att elektrikern säger; ”det här var så komplicerat att jag tar 1500 kr/h och gör 100% påslag på material. OK, du tackar alltså nej. Varsågod att betala 2000 kr för offerten.”
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
G Gadd skrev:
Idag kom fakturan.
som blandar ihop "vår referens" med "er referens" och skriver "betalningsvillkor 10 dagar" samtidigt som fakturan senast ska betalas om 42 dagar. Hoppas han har bättre ordning när han kopplar... :)
 
  • Gilla
  • Haha
smn och 2 till
  • Laddar…
Elfirman har gjort mer än att offerera. Dels felsökt, tydligen utfört en provisorisk reparation, monterat ned en lampa osv.

Det är inget orimligt att ta betalt för det. En minimum debitering på en timme (eller mer), är inget onormalt. Framkörningsavgift på 200 kr, är normalt bara ersättning för den rena bilkostnaden. Tiden att köra går som timdebitering.

Den slutliga fakturan tycker jag är rimlig, kanske tom. billig. Tråkigt med försöket att få 1500 i framkörningsavgift. Utan att det fanns något avtal om detta.
 
  • Gilla
tomas.egnerfors och 4 till
  • Laddar…
S
Det roliga i det här är att om elektrikern hade felsökt i 2 timmar och kommit fram till samma sak hade TS tyckt det var mer OK :D

Servicetekniker får helt enkelt börja knalla runt och klämma på lite saker på random för att få tiden att gå, så kunden tycker man får valuta för pengarna. En servicetekniker som är kompetent och gör samma jobbb på 5 minuter ska självklart bara ha lön för 5 minuter :D
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
Gazz och 5 till
  • Laddar…
Eller så kunde hantverkaren redan när kunden ringer haspla ur sig att det är en felsökning och att det kommer kosta...
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Det var en person på kundservice hos en större vitvarufirma här i Linköping som lämnade förslag via telefon om den här elektrikern! När jag efteråt ringde upp samma kundservice (men troligen med annan person) sa han att framkörningsavgift 1600 kr tar dom för sina elektrolux-montörer! Hur man informerar i förväg frågade jag inte.
 
S SueCia skrev:
Du har fått en faktura för en felsökning som förvisso är hög men inget scam. Och du hänger ut bolaget och elektrikern med både namn och telefonnummer?

Känns det rimligt tycker du? :O
Han hänger ut för dom som tycker det är oskäligt, och ger tydlig reklam för de som tycker det är rimligt.
Arbetskostnad för felsökning klart skäligt. 1500 i bilkostnad utan att nämna att han har landets högsta bilkostnad, värt att konsument upplysa om, enligt min mening.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Det roliga i det här är att om elektrikern hade felsökt i 2 timmar och kommit fram till samma sak hade TS tyckt det var mer OK :D

Servicetekniker får helt enkelt börja knalla runt och klämma på lite saker på random för att få tiden att gå, så kunden tycker man får valuta för pengarna. En servicetekniker som är kompetent och gör samma jobbb på 5 minuter ska självklart bara ha lön för 5 minuter :D
Återigen, hantverkare verkar vara en av de mest efterblivna yrkesgrupperna när det gäller prissättning. Hur svårt kan det vara att vara upfront med vilka kostnader som tillkommer?

Jag kan inte komma på någon annan bransch där sånt där hade varit okej.

Ps. Det här inlägget har en post-avgift på 1500 spänn. Borde du fan fattat.
 
  • Gilla
GlennB och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.