M mrmlz skrev:
Återigen, hantverkare verkar vara en av de mest efterblivna yrkesgrupperna när det gäller prissättning. Hur svårt kan det vara att vara upfront med vilka kostnader som tillkommer?

Jag kan inte komma på någon annan bransch där sånt där hade varit okej.

Ps. Det här inlägget har en post-avgift på 1500 spänn. Borde du fan fattat.
Det verkar just vad gäller hantverkare finnas konventioner för prissättning som är helt ologiska och omöjliga att känna till som nybliven upphandlare av dylika tjänster.

Ett annat exempel är den här; ”vi tar 700 kr/h. Arbetet beräknas ta 3h”. När fakturan kommer är den på 4200 kr. ”Vi behövde ju skicka 2 man för att det skulle ta 3h. Det borde du ha förstått.”
 
  • Gilla
krzysgro och 5 till
  • Laddar…
S
M mrmlz skrev:
Återigen, hantverkare verkar vara en av de mest efterblivna yrkesgrupperna när det gäller prissättning. Hur svårt kan det vara att vara upfront med vilka kostnader som tillkommer?

Jag kan inte komma på någon annan bransch där sånt där hade varit okej.

Ps. Det här inlägget har en post-avgift på 1500 spänn. Borde du fan fattat.
Vem säger att jag inte fattade det?

Jag vidhåller att om elektrikern felsökt 2 timmar och gjort samma slutsats och sen fakturerat 2500kr hade TS varit OK med det.

Ingenstans har jag påstått att 1500kr i framkörningsavgift är OK.
 
S SueCia skrev:
Det roliga i det här är att om elektrikern hade felsökt i 2 timmar och kommit fram till samma sak hade TS tyckt det var mer OK :D

Servicetekniker får helt enkelt börja knalla runt och klämma på lite saker på random för att få tiden att gå, så kunden tycker man får valuta för pengarna. En servicetekniker som är kompetent och gör samma jobbb på 5 minuter ska självklart bara ha lön för 5 minuter :D
Fast det är väl därför man debiterar per påbörjad timme? Vilket är fullt rimligt enligt mig.
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig
  • Laddar…
S
E EB2 skrev:
Fast det är väl därför man debiterar per påbörjad timme? Vilket är fullt rimligt enligt mig.
På en installatör, absolut. Men som servicetekniker nej. Du kan få en dålig servicetekniker som tar 4 timmar att felsöka och åtgärda ett fel som en bra servicetekniker tar 10 minuter att fixa. Den duktiga serviceteknikerna ska givetvis kunna debitera därefter.

Det roliga är att folk som ifrågasätter detta ofta sitter som "utvecklare" och där är det en självklarhet att debitera olika utefter kompetens.
 
S SueCia skrev:
På en installatör, absolut. Men som servicetekniker nej. Du kan få en dålig servicetekniker som tar 4 timmar att felsöka och åtgärda ett fel som en bra servicetekniker tar 10 minuter att fixa. Den duktiga serviceteknikerna ska givetvis kunna debitera därefter.

Det roliga är att folk som ifrågasätter detta ofta sitter som "utvecklare" och där är det en självklarhet att debitera olika utefter kompetens.
På den typ av arbeten servicetekniker utför är väl ändå fast pris mest lämpligt? Man betalar ju för att få problemet åtgärdat oberoende av hur lång tid det tar.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
S
E EB2 skrev:
På den typ av arbeten servicetekniker utför är väl ändå fast pris mest lämpligt? Man betalar ju för att få problemet åtgärdat oberoende av hur lång tid det tar.
Det kan jag hålla med om, då premieras man om man är duktig.
 
  • Gilla
mrmlz
  • Laddar…
G Gadd skrev:
Det var ett fel på vår termostat till golvvärmen och jag kontaktade en ]

Som huvudregel får man inte betalt förrän man avtalat om det. En offert följs typiskt sett av beställning (anbudet) och bekräftelse (accepten som binder parterna till avtalet). En offert är alltså något som föregår ett avtal och som man därför som huvudregel inte kan ta betalt för. Viss felsökning kan ingå i jobbet med offerten. Andra regler kan dock gälla på grund av sedvänja i branschen.
 
  • Gilla
ÉlPon
  • Laddar…
A AG A skrev:
Du är väl inte född igår?
Du borde rimligtvis känna till att elektriker/rörmokare alltid tar betalt för servicebil/framkörningsavgift. Nu råkade den vara hög, dock långt ifrån "ocker".
Vidare visste du inte vad felet var. Alltså har elektrikern gjort ett jobb, genom att söka rätt på felet. Det är liksom ingen diskussion om att han har rätt till betalt för det.
Jag tyckte först synd om dig när jag läste din trådstart. Men fy fan vad dåligt du skött detta. Börja hota om bestridan och hänga ut firman offentligt?
Om man kan sänka från 1500kr till 200kr så är det nog frågan om det inte är ocker.

Det enda som var rimligt var timpriset, resten är saltat så blodtrycket slår i taket.
 
  • Gilla
Tord Gustavsson
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Vem säger att jag inte fattade det?

Jag vidhåller att om elektrikern felsökt 2 timmar och gjort samma slutsats och sen fakturerat 2500kr hade TS varit OK med det.

Ingenstans har jag påstått att 1500kr i framkörningsavgift är OK.
Ah okej då feltolkade jag dig!

Nu vet jag inte om 2500kr för två timmars jobb är helt ok heller, 1250kr/h är ju rätt saftigt. Men hade han sagt 1500 spänn mindebitering oavsett och han löser problemet på en kvart så hade nog rätt få klagat. Eller man hade inte fått massa medhåll på Byggahus iallafall.
 
Kilrain Kilrain skrev:
Vi hade ju det här med offert i en annan tråd nyligen. Vette tusan varifrån det här tänket att ”offert” är nån sorts magiskt ord som betyder ”gratis” kommer.

Många firmor i olika branscher lämnar gratis offerter, men anledningen till det är att det lönar sig för dem i längden. Men det finns mig veterligen inget som säger att man kan förvänta sig att en firma ska göra hembesök gratis. Och man behöver inte heller säga att man tar betalt, det är underförstått när man beställer en tjänst att man betalar för den. Om man vill ha en gratis offert ligger snarare bördan på beställaren att fråga om det kostar eller inte.

Fast i just detta fallet kvittar det ju. TS skriver ju själv att det skulle göras felsökning.



Och inte ens offertmagiker tror väl att felsökning ska vara gratis?
Nästa gång du kommer till Elgiganten o ska köpa Tv så får du räkna med att betala för rådgivning och prisuppgift
 
  • Gilla
krzysgro
  • Laddar…
Det verkar som om du inte alls tänker på att den där stunden som elektrikern var hos dig innehöll mycket mer än att han bara var där. Den stunden fick du tillgång till all den kunskap som han skaffat sig med utbildning och erfarenhet. Du verkar ju ha fått veta vad som behöver göras och det är det du får betala för. Om jag hade varit elektrikern så hade jag inte kommit tillbaka för att göra jobbet och troligen berättat för några kollegor också om kunden som vill att man jobbar gratis. Nästa gång du tar hem en hantverkare fråga innan vad det kostar att felsöka, kan de inte säja det vänd dig till någon annan
 
  • Gilla
eliasson93
  • Laddar…
L lisen61 skrev:
Det verkar som om du inte alls tänker på att den där stunden som elektrikern var hos dig innehöll mycket mer än att han bara var där. Den stunden fick du tillgång till all den kunskap som han skaffat sig med utbildning och erfarenhet. Du verkar ju ha fått veta vad som behöver göras och det är det du får betala för. Om jag hade varit elektrikern så hade jag inte kommit tillbaka för att göra jobbet och troligen berättat för några kollegor också om kunden som vill att man jobbar gratis. Nästa gång du tar hem en hantverkare fråga innan vad det kostar att felsöka, kan de inte säja det vänd dig till någon annan

TS bad elektrikern om en offert. Om inte elektrikern i förväg säger att han ska ha betalt för offerten så finns det ingen anledning att betala för den. Det normala i Sverige är att man inte betalar för en offert. Så att hålla tyst om att man tar betalt för offert och sedan kräva pengar för det anser åtminstone jag är en form av bedrägeri.
 
  • Gilla
Tord Gustavsson och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
TS bad elektrikern om en offert. Om inte elektrikern i förväg säger att han ska ha betalt för offerten så finns det ingen anledning att betala för den. Det normala i Sverige är att man inte betalar för en offert. Så att hålla tyst om att man tar betalt för offert och sedan kräva pengar för det anser åtminstone jag är en form av bedrägeri.
Men det låter ju som han var där för att felsöka inte lämna offert för ett jobb. Jag har aldrig varit med om att en hantverkare kommer hem för att titta på något jag har problem med utan att jag har fått betala för det till skillnad från de gångerna jag funderat på att typ bygga om något och då kontaktat hantverkare för att diskutera det och få pris. Jag kan inte utifrån det som beskrivits i det här fallet se det som annat än felsökning och det kostar
 
  • Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
L lisen61 skrev:
Men det låter ju som han var där för att felsöka inte lämna offert för ett jobb. Jag har aldrig varit med om att en hantverkare kommer hem för att titta på något jag har problem med utan att jag har fått betala för det till skillnad från de gångerna jag funderat på att typ bygga om något och då kontaktat hantverkare för att diskutera det och få pris. Jag kan inte utifrån det som beskrivits i det här fallet se det som annat än felsökning och det kostar
Om du läser TS första inlägg så framkommer det att han bett om en offert. För att ge en offert så är det väl rimligt att elektrikern åker ut och kollar vad som behöver göras. Hur ska han annars kunna erbjuda en seriös offert ifall han inte har en aning om vad som är fel.
 
  • Gilla
Trollebo15
  • Laddar…
Jag kan förvisso tänka mig vissa fall där det är berättigat att ta betalt för en offert, exempelvis om den inkluderar ett förslag till lösning. FTX-installation är väl ett bra exempel, där firman behöver besöka, rita upp och planera för att kunna beräkna kostnaden. Men då ska man förstås informera om det i förväg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.