A Mewlr skrev:
För det första får en person utan elutbildning INTE koppla el själv.
Det stämmer inte. För en normal elektriker utan egen auktorisation finns inga formella utbildningskrav utan det är upp till elfirman att tillse att de anställda har erforderlig kompetens.
 
  • Gilla
Mellis#1 och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det stämmer inte. För en normal elektriker utan egen auktorisation finns inga formella utbildningskrav utan det är upp till elfirman att tillse att de anställda har erforderlig kompetens.
Haha, men är du på riktigt? Absolut så har inte de flesta egen auktorisation. Men du FÅR inte leka elektriker utan utbildning. Ingen chef skulle låta en lekman utan kunskap få jobba hens auktorisation. Man måste ha ECY-certifikat för att ens få jobba som elektriker. (undantag lärlingar som får det efter avslutad lärlingstiden.)
Finns att läsa mycket på elsäkerhetsverket.
"Egentligen är termen otillåten i ringaste laget, det är i själva verket (med vissa undantag som vi ska se) olagligt att utföra elarbeten i hemmet på egen hand och kan till och med ge fängelsestraff."

Du behöver inte manspaina mig när du uppenbarligen inte kan nått.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det stämmer inte. För en normal elektriker utan egen auktorisation finns inga formella utbildningskrav utan det är upp till elfirman att tillse att de anställda har erforderlig kompetens.
Okej, du pratar om en person som är anställd av en elfirma. Jag snackar om en vanlig jävla Svensson. Men det finns fortfarande inte en enda seriös elfirma som skulle anställa en person som elektriker utan elutbildning eller Ecy-cerifikat.
 
Som sagt var, det krävs inga formella krav för att jobba som elektriker, det är installatörens som väljer vem denne vill anställa. Även om jag betvivlar att någon seriös elföretagare skulle anställa någon som inte kan visa att denne har dom nödvändiga färdigheterna. Det kan man ju ha fått på lite olika sätt.
Så jag tror nog att du Mewil inte ska skratta för högt.
Ps
Ett ECY certifikat väger inte speciellt tungt, det är ju bara en miniminivå för dom som gått "yrkeskolan".
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_546 och 3 till
  • Laddar…
A Mewlr skrev:
Man måste ha ECY-certifikat för att ens få jobba som elektriker.
Nej det är heller inte korrekt. ECY skriver till och med själva på sin egen webbplats att det inte är något krav:

Skärmdump som visar information om ECY-certifikat eller Auktorisation för elektriker från Elsäkerhetsverket.

A Mewlr skrev:
Du behöver inte manspaina mig när du uppenbarligen inte kan nått.
Vad är manspaina och varför är du oförskämd?
 
  • Gilla
Uffe A och 5 till
  • Laddar…
B B T Eriksson skrev:
...Ja vart kommer detta idiotiska system att ta betalt för påbörjad timme ifrån. Helt horribelt....
Frågan är vad man annars skulle göra ?
Det är ju inte rimligt att skriva ned varje sekund/minut ?
Vill man ha "kvartsdebitering" så skulle man kunna göra det, men i slutändan blir det rätt mycket administration om man skall hålla reda på vad man gör varje kvart.

Men det är väl det som är lite grejjen med framkörningsavgift vs timdebitering också, kan jag tycka.
Om det tar säg 15 min att köra, 10 min att kolla, yttreligare 10 min att kolla lampan, och sen 15 min till kontoret igen så är ju en timme rätt rimligt ? Sen tillkommer lite admin, bokföring osv, så säg att man för 45 min på plats tar betalt för 2h, men ingen "framkörningsavgift" osv, det är väl ett rimligt sätt ?
Eller så tar man betlat för 15 min men har då en "minimi" (eller framkörningsavgift), motsvarande ca 1h jobb ?
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Frågan är vad man annars skulle göra ?
Det är ju inte rimligt att skriva ned varje sekund/minut ?
Tja, hur gör anställda. Min arbetsgivare skulle nog inte uppskatta ifall jag skrev upp 8 timmar när jag varit på jobbet i 7 timmar och 1 minut. Jag har även jobbat på platser med stämpelur, de gick väl på tiondels timmar har jag för mig. Men just hantverkare ska ha svårt för detta.
Skulle tro att de flesta gör noteringar i någon app på mobilen, så det borde inte vara några problem att få exakt tid.
Att man har en minimidebitering kan jag förstå, men utför man ett jobb som tar 3 timmar och 1 minut och kräver betalt för 4 så är det rent bedrägeri, finns inget vettigt motiv för det, annat än girighet.

Tänk om man frågade snickaren om hur lång tid han jobbat när han går. Han svarar 7 timmar och 10 minuter, men jag debiterar 8.
Då skulle man svara. Ok, jag har ett gäng 3-metersstockar bakom huset. Som snickare kan du ju såga rakt och snyggt, så då passar det ju bra ifall du fyller upp till 8 timmar genom att såga dem i 30 cm bitar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.