Vad ska man göra om de börjar ta betalt för att svara på ifall de tar betalt för en offert. Inse hur löjligt det är att ta betalt för att ge en prisuppgift.
Ungefär lika sjukt som att ta fakturaavgift. Kunden ska alltså betala för att få betala.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
E EB2 skrev:
Jag skulle aldrig komma på tanken att fråga om en offert kostar något.
L lbgu skrev:
Vad ska man göra om de börjar ta betalt för att svara på ifall de tar betalt för en offert. Inse hur löjligt det är att ta betalt för att ge en prisuppgift.
Ungefär lika sjukt som att ta fakturaavgift. Kunden ska alltså betala för att få betala.
Använda konsumentmakten och låta bli att handla av dem som tar betalt för offerter och fakturor
 
”Hej, jag funderar på att byta fasad. Kan ni komma och lämna en offert?”

Då förväntar jag mig att få en offert utan kostnad.

”Hej, min värmepump har lagt av. Kan ni komma och kolla vad som är fel och lämna offert på åtgärd?”

Då förväntar jag mig att behöva betala.

I båda fallen säger man ordet ”offert”, men i det ena fallet är det rimligt att förvänta sig att betala. Men vissa tycks mena att så fort man säger ordet ”offert” så ska det vara gratis. Och det är vansinne IMO.
 
  • Gilla
ptlf och 6 till
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
”Hej, min värmepump har lagt av. Kan ni komma och kolla vad som är fel och lämna offert på åtgärd?”

Då förväntar jag mig att behöva betala.
Fast i det fallet så ber du dem att komma och kolla vad som är fel, så där är det ju inte riktigt samma sak som att bara be om en offert.
Du hade kunnat säga ”Hej, min värmepump har lagt av. Kan ni lämna offert på att laga den?”
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Fast i det fallet så ber du dem att komma och kolla vad som är fel, så där är det ju inte riktigt samma sak som att bara be om en offert.
Du hade kunnat säga ”Hej, min värmepump har lagt av. Kan ni lämna offert på att laga den?”
Och då blir svaret:

"Självklart. Vad är det för fel på den? Vilket system pratar vi om, och vilken del ska vi byta/åtgärda?"

Då får man ju en offert över telefon, utan problem.

Men om kunden säger:

"Öh, vet ej, det måste ni avgöra."

Då måste man ju vara beredd att betala för hembesöket.

Oavsett om man säger "offert" eller inte när man beställer jobbet.
 
  • Gilla
Bengt Henrik
  • Laddar…
M mrmlz skrev:
Återigen, hantverkare verkar vara en av de mest efterblivna yrkesgrupperna när det gäller prissättning. Hur svårt kan det vara att vara upfront med vilka kostnader som tillkommer?

Jag kan inte komma på någon annan bransch där sånt där hade varit okej.

Ps. Det här inlägget har en post-avgift på 1500 spänn. Borde du fan fattat.
Om vi är så inihelvete efterblivna så kan du ju sköta allt själv för du är ju så jävla icke-efterbliven att du kan säkert allt om både snickare, rörmokare, målare och elektrikerns jobb. Idiot.
 
  • Gilla
Gadd och 1 till
  • Laddar…
A Mewlr skrev:
Om vi är så inihelvete efterblivna så kan du ju sköta allt själv för du är ju så jävla icke-efterbliven att du kan säkert allt om både snickare, rörmokare, målare och elektrikerns jobb. Idiot.
Starkt inlägg i debatten!

Självklart kan jag allt själv, förutom att göra fina svetsfogar.

Det jag framförallt behärskar är tydlighet vid offerter och transparanta prissättningar , vilket var vad inlägget handlade om och inte yrkesskickligheten. :)
 
  • Gilla
Mellis#1
  • Laddar…
Ska börja med framkörningsavgift på frugans fakturor (städare) och sedan lägga på 400% på materialet..

Vi ska ändå lägga ner så det gör inget om kunderna försvinner :rofl:
 
M mrmlz skrev:
Starkt inlägg i debatten!

Självklart kan jag allt själv, förutom att göra fina svetsfogar.

Det jag framförallt behärskar är tydlighet vid offerter och transparanta prissättningar , vilket var vad inlägget handlade om och inte yrkesskickligheten. :)
Haha. Hoppas då att ditt hus brinner upp när du har hobbyelat. Du verkar som en riktig jävla idiot.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Nu tar väl dom flesta betalt per påbörjad timme - så att du bad om hjälp med utebelysningen var ju rimligt (om det tar 5 eller 15 min splear ju ingen roll då du får betala för 1h iaf).
1500 i framkörningsavgift lät rätt dyrt, men jag vet iofs inte om det tar "timmar" att ta sig ut till er ?
Ja vart kommer detta idiotiska system att ta betalt för påbörjad timme ifrån. Helt horribelt.
Offeretne om termostatbyte lät lite dyrt dock...
 
A Mewlr skrev:
Haha. Hoppas då att ditt hus brinner upp när du har hobbyelat. Du verkar som en riktig jävla idiot.
Du verkar vara en bra representant för ditt skrå.

Rätt fittig attityd att hoppas på att folks hus ska brinna upp, men det är väl med en sån moralisk kompass som fakturabeteendena kan motiveras?
 
M mrmlz skrev:
Du verkar vara en bra representant för ditt skrå.

Rätt fittig attityd att hoppas på att folks hus ska brinna upp, men det är väl med en sån moralisk kompass som fakturabeteendena kan motiveras?
För det första får en person utan elutbildning INTE koppla el själv. För det andra är ett en jävligt fittig attityd att säga att alla människor som jobbar som hantverkare är efterblivna. Jävla psykfall.
 
A Mewlr skrev:
För det första får en person utan elutbildning INTE koppla el själv. För det andra är ett en jävligt fittig attityd att säga att alla människor som jobbar som hantverkare är efterblivna. Jävla psykfall.

Haha jävlar :) var fan har jag kopplat el själv och vafan har det med fakturaspecar att göra? Och oavsett är det rimligt "straff" att brinna inne för? Psykfall...

Gud, läsförståelse på en nivå som man brukar passera vid mellanstadiet. Öva på ord, meningar och kontext.
 
M mrmlz skrev:
Haha jävlar :) var fan har jag kopplat el själv och vafan har det med fakturaspecar att göra? Och oavsett är det rimligt "straff" att brinna inne för? Psykfall...

Gud, läsförståelse på en nivå som man brukar passera vid mellanstadiet. Öva på ord, meningar och kontext.
Du skrev att du gör allt själv.
Jag skrev INTE att du skulle brinna inne. Kanske är det du som ska öva lite läsförståelse lilla gubben?
 
A Mewlr skrev:
Du skrev att du gör allt själv.
Jag skrev INTE att du skulle brinna inne. Kanske är det du som ska öva lite läsförståelse lilla gubben?
M mrmlz skrev:
Starkt inlägg i debatten!

Självklart kan jag allt själv, förutom att göra fina svetsfogar.

Det jag framförallt behärskar är tydlighet vid offerter och transparanta prissättningar , vilket var vad inlägget handlade om och inte yrkesskickligheten. :)
Jag skrev att jag kan allt själv. Det är väl inte samma sak som att göra allt själv? Just elektrikern jag anlitat har jag faktiskt varit väldigt nöjd med. Bra kommunikation, rimliga materialpriser men han hade gott kunnat höja timkostnaden en aning!

Ah okej du hoppas familjen är bortrest när huset brinner upp? Jamen dåså då blev det ju mycket mindre psykfallsvarning på den önskan.

Lilla gubben? Sexistisk också men det får man väl förmoda går hand i hand med din bristande kognitiva och moraliska förmåga.
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_546 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.