S SueCia skrev:
Det kan jag hålla med om, då premieras man om man är duktig.
Problem uppstår väl om man inte kan åtgärda felet alls. Då skulle det inte något betalt. I andra branscher brukar man hantera den problematiken med en mindre avgift som (delvis) täcker firmans kostnad för att åka ut men är så pass låg att beställaren accepterar den. Och så får man räkna med att åka på ett visst antal sådana jobb per år, och ta höjd för det i sin prissättning.
 
Kilrain Kilrain skrev:
Vi hade ju det här med offert i en annan tråd nyligen. Vette tusan varifrån det här tänket att ”offert” är nån sorts magiskt ord som betyder ”gratis” kommer.

Många firmor i olika branscher lämnar gratis offerter, men anledningen till det är att det lönar sig för dem i längden. Men det finns mig veterligen inget som säger att man kan förvänta sig att en firma ska göra hembesök gratis. Och man behöver inte heller säga att man tar betalt, det är underförstått när man beställer en tjänst att man betalar för den. Om man vill ha en gratis offert ligger snarare bördan på beställaren att fråga om det kostar eller inte.

Fast i just detta fallet kvittar det ju. TS skriver ju själv att det skulle göras felsökning.



Och inte ens offertmagiker tror väl att felsökning ska vara gratis?
Jag håller med angående felsökning.I det här fallet låter det som att han gjorde ett hembesök för felsökning och efter det en offert för att åtgärda felet. Felsökningen att inkl. hembesöker är fullt rimlig att betala för. Sen står det väl fritt att kontakta en annan firma för att be om en offert för åtgärder om första offerten inte var till belåtenhet.

När offerten föregås av en större utredning så tycker jag att det inte är konstigt att man får betala för den, men då anser jag att dokumentationen ingår som en leverans och egentligen är det man betalar för, inte offerten i sig. Den dokumentationen kan man sedan använda sig av för att själv veta vad som ska göras, alternativt använda som underlag för andra offerter. Offertarbete är i min värld inte något som debiteras. Det faller under marknadsbearbetning.
 
  • Gilla
Andreas781002
  • Laddar…
G Gadd skrev:
När elektrikern var här informerade jag honom problemen, Han kollade termostaten, klippte av två trådar för att undvika max golvvärme - ca 5 min. Han bytte en säkring som var uppenbar för ett uttag - ca 2 min. När han sedan skulle gå sa jag att ytterbelysningen inte funkade. Då skruvade han ned den och sa att den behöver bytas - ca 5 min.
Idag kom fakturan.[bild] [bild] Vidare så visar jag en bild på sms-konversation med hans bifogad "offert".' Något om framkörningsavgift sa han inget varken i telefon, sms eller vid besök.
Det känns inte så konstigt att du får betala för det första besöket då det på din beskrivning låter som att han utförde arbete och inte bara kollade för att ge en offert. Däremot är framkörningavgiften helt orimligt hög, på gränsen till ocker. Speciellt då det inte kommunicerats i förväg.

Dessutom verkar fakturan innehålla flera felaktigheter om jag inte ser fel. Referenser är blandade och förfallodatum stämmer inte överens med betalningsvillkor
 
S
E EB2 skrev:
Problem uppstår väl om man inte kan åtgärda felet alls. Då skulle det inte något betalt. I andra branscher brukar man hantera den problematiken med en mindre avgift som (delvis) täcker firmans kostnad för att åka ut men är så pass låg att beställaren accepterar den. Och så får man räkna med att åka på ett visst antal sådana jobb per år, och ta höjd för det i sin prissättning.
Det är rimligt att debitera en "reparationsförsöksavgift". Så fungerar många branscher.

Reparationskostnad - 2500kr (inkluderar felsökning och åtgärd)
Reparationsförsöksavgift - 1000kr (inkluderar felsökning som inte leder till en åtgärd)

Siffrorna är fiktiva, beroende på vad man lagar skiljer det förstås markant.
 
  • Gilla
EB2
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Eller så kunde hantverkaren redan när kunden ringer haspla ur sig att det är en felsökning och att det kommer kosta...
Ja precis och likaså på ICA och COOP. Tänk om de kunde haspla ur sig att "det här kommer att kosta", innan de scannat in alla varor. Det ju jättekonstigt när företag vill ha betalt för varor och tjänster.

Ärligt talat! Varför ringde TS elektrikern? Vad trodde TS att elektrikern höll på med när han kollade alla termostater?
Felsökning är en tjänst, och tjänster kostar pengar.
 
  • Gilla
Andreas781002
  • Laddar…
F
Fast i andra branscher så är det brukligt att väldigt tydligt informera att felsökning, reparationsförsök och eller undersökning kommer kosta X kronor INNAN man drar igång.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
A AG A skrev:
Ja precis och likaså på ICA och COOP. Tänk om de kunde haspla ur sig att "det här kommer att kosta", innan de scannat in alla varor. Det ju jättekonstigt när företag vill ha betalt för varor och tjänster.

Ärligt talat! Varför ringde TS elektrikern? Vad trodde TS att elektrikern höll på med när han kollade alla termostater?
Felsökning är en tjänst, och tjänster kostar pengar.
Offerter är normalt sett gratis, om kunden beställt en offert och hantverkaren vill göra en felsökning som denne vill ha betalt för så får den haspla ur sig det innan.

Jag vet att ICA vill ha betalt och om jag vill kan jag räkna genom mina varor innan jag går till kassan, och om jag sedan inte har råd med alla varor, eller helt enkelt ångrar mig kan jag gå från butiken utan varor och utan att betala. Dålig liknelse, den dagen butiken tar betalt för att jag går in och tittar, då kanske den stämmer bättre.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Det är rimligt att debitera en "reparationsförsöksavgift". Så fungerar många branscher.

Reparationskostnad - 2500kr (inkluderar felsökning och åtgärd)
Reparationsförsöksavgift - 1000kr (inkluderar felsökning som inte leder till en åtgärd)

Siffrorna är fiktiva, beroende på vad man lagar skiljer det förstås markant.
Låter som en väl genomtänkt debiteringsmodell. Den borde fler använda sig av.
 
A AG A skrev:
Ja precis och likaså på ICA och COOP. Tänk om de kunde haspla ur sig att "det här kommer att kosta", innan de scannat in alla varor. Det ju jättekonstigt när företag vill ha betalt för varor och tjänster.
Din liknelse motsäger ju vad du försöker argumentera för. Priset framgår väl väldigt tydligt i matvarubutiken… Det hade däremot varit en bra liknelse om det inte fanns några prislappar utan man fick reda på priset i kassan, men så är det ju inte.
 
Redigerat:
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
A AG A skrev:
Ja precis och likaså på ICA och COOP. Tänk om de kunde haspla ur sig att "det här kommer att kosta", innan de scannat in alla varor. Det ju jättekonstigt när företag vill ha betalt för varor och tjänster.

Ärligt talat! Varför ringde TS elektrikern? Vad trodde TS att elektrikern höll på med när han kollade alla termostater?
Felsökning är en tjänst, och tjänster kostar pengar.
Han ringde för att få en offert. Det är väl inget konstigt med det. Sen var väl elektrikern tvungen att kolla lite innan han kunde avgöra hur offerten skulle skrivas.

Om ICA skulle bete sig som elektrikern så är det ifall de skulle ta betalt för att du frågade någon i personalen vad något kostar.
 
Lösningen på att slippa oväntade kostnader är att alltid fråga "och vad kostar det här?" inte förvänta dig att få det serverat. Om du frågar efter priset innan så vet du ju om du tycker att det är värt det och kan kolla med andra om det är rimligt. Då köper du inte grisen i säcken utan kan efter inspektion av grisen köpa eller avstå. Inget är gratis och om det är det för dig så är det någon annan som betalar.
 
L lisen61 skrev:
Lösningen på att slippa oväntade kostnader är att alltid fråga "och vad kostar det här?" inte förvänta dig att få det serverat. Om du frågar efter priset innan så vet du ju om du tycker att det är värt det och kan kolla med andra om det är rimligt. Då köper du inte grisen i säcken utan kan efter inspektion av grisen köpa eller avstå. Inget är gratis och om det är det för dig så är det någon annan som betalar.

Det är ju därför man ber om en offert.
 
  • Gilla
MickeRavioli och 2 till
  • Laddar…
L lisen61 skrev:
Lösningen på att slippa oväntade kostnader är att alltid fråga "och vad kostar det här?" inte förvänta dig att få det serverat. Om du frågar efter priset innan så vet du ju om du tycker att det är värt det och kan kolla med andra om det är rimligt. Då köper du inte grisen i säcken utan kan efter inspektion av grisen köpa eller avstå. Inget är gratis och om det är det för dig så är det någon annan som betalar.
I förhållandet mellan en näringsidkare och en konsument, är det mycket bättre och rimligare att näringsidkaren upplyser om vad som kostar och hur mycket.
 
  • Gilla
Mekplatsen
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Det är ju därför man ber om en offert.
Men att alltid tänka att det är gratis att en hantverkare tar bilen och kommer hem till mig gör ju att jag kan komma i ett läge där den som kommer inte tänker så. Då har ju personen redan lagt tid och annat på att komma och då riskerar man ju att bli tvungen att lägga tid och energi på att tvista och det brukar ta mer än det ger.
 
L Lilak skrev:
I förhållandet mellan en näringsidkare och en konsument, är det mycket bättre och rimligare att näringsidkaren upplyser om vad som kostar och hur mycket.
Ja så kan man ju tycka men om den andra tycker något annat så står man där med tvisten som jag tänker att man slipper om man istället frågar vad den andra tycker i förväg. Men man kan såklart hålla tummarna för att den andra tycker som jag och om det sen inte visar sig att det är så så kan man lägga massor med tid och energi på konflikten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.