P Petter Forsen skrev:
Det finns många frågetecken som är obesvarade.
Är golvet vatten säkrat, om hur långt upp på väggen och hur hög är tröskeln.
Kan ev vatten stanna kvar i rummet eller sprider det sig vidare.
Ventilationen i rummet? Fukten i luften måste ut annars sprider det sig in i konstruktionen (en del av tätskiktets uppgift).

Räkna inte med någon ersättning på försärsäkringen om/när en fuktskada sker.
Ang. försäkringen så är den inte vatten värd, ursäkta ordvitsen, ändå för så fort byggnormerna ändras vilket de gör lite nu och då gäller inte försäkringen längre för ditt fackmannamässigt byggda badrum. Det finns hur många fall som helst som visar detta. Försäkringsbolaget tittar på nu gällande norm vid en vattenskada när de bedömer ersättningen.
 
O [old rusty] skrev:
Och alla vet att toalett och handfat inte kan läcka, det är därför det inte behövs golvbrunn då.
Eller är inte världen svart-vit utan kanske går att göra rimlighetsbedömningar?

Nästa uppdatering av säker vatten är att nybyggen ska ha "garderobe" istället ([länk]) för det ger ännu lägre sannolikhet för vattenskada.
Vart vill du komma? Vill du lätta på reglerna så att kraven på golvbrunn tas bort? Visst är det så att rören på en liten toalett också kan börja läcka. Men det är ju på precis samma sätt som i ett kök. Orsaken till att man inte krävt tätskikt och golvbrunn där, beror i första hand på att det inte räknas som våtrum ur den bemärkelse. Vidare har man väl inte heller sett tillräckligt många vattenskador i kök och små toaletter, att det kräver golvbrunn. Dock håller det på att ändras. Numera rekomenderas faktiskt tätskikt på golv, samt golvbrunn på toaletter och i kök.
 
  • Gilla
frhar
  • Laddar…
BirgitS
E ekmariek skrev:
Enl. BBR skall rummet ha golvbrunn och golv som är utfört av certifierad hantverkare. Att väggar övrigt är dåligt utfförda är bara en åsikt av besiktningsman å finns inget i BBR som hindrar aktuella utförande.
Nej, BBR ställer inte krav på att bara certifierade hantverkare ska göra något. BBR ställer krav på resultatet.
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
A AG A skrev:
Vart vill du komma? Vill du lätta på reglerna så att kraven på golvbrunn tas bort? Visst är det så att rören på en liten toalett också kan börja läcka. Men det är ju på precis samma sätt som i ett kök. Orsaken till att man inte krävt tätskikt och golvbrunn där, beror i första hand på att det inte räknas som våtrum ur den bemärkelse. Vidare har man väl inte heller sett tillräckligt många vattenskador i kök och små toaletter, att det kräver golvbrunn. Dock håller det på att ändras. Numera rekomenderas faktiskt tätskikt på golv, samt golvbrunn på toaletter och i kök.
Jag ifrågasätter att det ses som katastrof att det saknas golvbrunn när det står en duschkabin i samma rum. I mina ögon ökar inte risken jämfört med det du redan har inne på en toalett.
Nästan tvärt emot t.om.
Dels verkar inte reglerna vara så strikta eftersom det ev. är ok om det finns bräddavlopp (hittar dock inte det undantaget, så det är hörsägen).

Tätskikt på golv ska givetvis finnas, och som du säger så är det krav både på wc och snart kök.
 
U umk74 skrev:
Hej.
Tack för alla svar
Så här är det: huset jag pratar om med egenhändigt renoverade badrummet kom ut på annons i måndags. Bilden på badrummet är ifrån annonsen. Besiktningsprotokollet fick jag ett par dagar innan.
I protokollet där man skriver vad som gjorts i huset står följande om badrummet:
2020 Äldre toalettutrymme på övre plan renoveras och byggs ut till lite större toalett med duschkabin. På golvet läggs det in
vattenburen golvvärme och klinker. Arbetet utfördes i egen regi.

Jag får jobba med det här att vara tydlig.
Nästa vecka är det visning, då får jag se hur man löst det med vattnets avtransport.
Ok. Då har ägaren iaf grejat under golvet. Då är det väl iaf troligt att ägaren också har en golvbrunn under duschkabinen som då är ansluten till avlopp.

Någon måste väl kunna svara på var vattnet tar vägen när man spolar i duschkabinen.
 
Man vet ju vad man köper iaf. Man betalar också för vad man tycker det är värt!

Sen vad man själv vill göra åt det i slutänden, är ju upp till en själv :)

Så ärligt talat skulle det inte störa mig, dock kanske jag skulle tänka att personen som "gjort" rummet.. hade behövt tänka lite längre...(dessutom hade jag haft det i åtanke vid andra synliga "renoveringar" där i hushållet)
 
D daVinci skrev:
Ok. Då har ägaren iaf grejat under golvet. Då är det väl iaf troligt att ägaren också har en golvbrunn under duschkabinen som då är ansluten till avlopp.

Någon måste väl kunna svara på var vattnet tar vägen när man spolar i duschkabinen.
Duschkabin behöver ett avlopp (rör).. inte nödvändigtvis en golvbrunn :)
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
Tänkte samma sak, och gissade att det finns någon form av anslutning mellan duschkabin och avlopp (som inte är i form av en golvbrunn).
Hoppas att TS vet.
Standard i flera länder att avlopp från dusch/badkar är anslutet mot ett rör som kommer upp ur golvet. Inget fall, ingen golvbrunn, barar ett rör.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
hsd
U umk74 skrev:
Hej.
Tack för alla svar
Så här är det: huset jag pratar om med egenhändigt renoverade badrummet kom ut på annons i måndags. Bilden på badrummet är ifrån annonsen. Besiktningsprotokollet fick jag ett par dagar innan.
I protokollet där man skriver vad som gjorts i huset står följande om badrummet:
2020 Äldre toalettutrymme på övre plan renoveras och byggs ut till lite större toalett med duschkabin. På golvet läggs det in
vattenburen golvvärme och klinker. Arbetet utfördes i egen regi.

Jag får jobba med det här att vara tydlig.
Nästa vecka är det visning, då får jag se hur man löst det med vattnets avtransport.
Fastna inte på kabinen, viktigt är att kolla
övrigt om det är hemmagjort
 
O [old rusty] skrev:
Jag ifrågasätter att det ses som katastrof att det saknas golvbrunn när det står en duschkabin i samma rum. I mina ögon ökar inte risken jämfört med det du redan har inne på en toalett.
Nästan tvärt emot t.om.
Dels verkar inte reglerna vara så strikta eftersom det ev. är ok om det finns bräddavlopp (hittar dock inte det undantaget, så det är hörsägen).

Tätskikt på golv ska givetvis finnas, och som du säger så är det krav både på wc och snart kök.
 
  • Skärmdump av information om när golvvbrunnar krävs, inklusive i badkar, duschplatser och under tvättmaskiner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Älska
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
Har inte läst alla inlägg, så kanske redan har nämnts, men det ser ut som att det redan är en fuktskada på överdelen av fönsterkarmen. Finns det fläkt installerad? Gör om, gör rätt och anpassa ditt maxbud efter det. Med tanke på alla sneda vinklar och fula lösningar skulle jag oroa mig för vad annat i huset nuvarande ägare har pulat med på fritiden…
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det där var väl lite hårt: Värdet är väl som på vilken gästtoa som helst. Däremot verkar det ju inte vara ett badrum och om man använder tex dusch där så är det "på egen risk" s.a.s.
Eftersom det är undermåligt utfört enligt besiktningen är det stor risk för vattenskada med följdskador som kostar mer än renovering av dusch/toa. Skada kan uppkomma från läckande installationer även om uttrymet inte används. Därför anser jag att värdet av är 0 kr.
O [old rusty] skrev:
Och alla vet att toalett och handfat inte kan läcka, det är därför det inte behövs golvbrunn då.
Eller är inte världen svart-vit utan kanske går att göra rimlighetsbedömningar?

Nästa uppdatering av säker vatten är att nybyggen ska ha "garderobe" istället ([länk]) för det ger ännu lägre sannolikhet för vattenskada.
Tyvärr har jag personligen erfarenhet från läckande toalettstol av äldre modell som orsakade en omfattande vattenskada i hallen utanför toa/dusch och 2 rum i källarvåningen.
Nivåregleringen i cisternen hade (av ålder?) en liten spricka som sprutade vatten upp mot cisternlocket och vidare på utsidan av cisternen och ned på golvet. Vattenskadan var ett faktum.
Upptäcktes när familjen återkomm hem efter några veckors bortavaro.
Den enda golvbrunen var installerad i duschhörnan, som var försedd med skjutdörr och tätad list mot golvet.
Resultat stor vattenskada men duschhörnan med golvbrunn var helt torr.
Låter som en skröna eller Lindemans "när stora hotellet brann ner" Nu efter många år kan jag och familjen skratta lite åt händelsen. Borde kanske skrivas ned för framtida memoarer.
Maximal otur men verklig händelse. Kopplingar utanför toalettstolen kan alltid läcka. Personligen kommer jag alltid att se till att golvbrunn fins I utrymmen med vatteninstallationer, oavsett krav från myndigheter.
 
  • Gilla
Manganbangan och 2 till
  • Laddar…
Jag kan ana varför det är byggt som det är byggt.

Om det inte finns något annat badrum uppfyller eller lätt kan fås att uppfylla tillgänglighetskraven så får man inte bygga ett nytt som inte lätt kan ändras för att uppfylla det vid renovering, för nytt badrum kräver vad jag vet bygglov.

Så lösningen att göra en de-luxe-toalett och möblera med en duschkabin kan vara ett sätt att tänja reglerna, och göra om det till ett riktigt badrum blir då ett problem.

Problemet med en duschkabin är att det alltid kommer lite vatten utanför när man använder den.

Så finns inte något riktigt badrum så har man lite att fundera på, som om det går att bygga ett sådant någon annanstans.
 
Jag skulle gissa på att duschvattnet rinner ner i ett vanligt avloppsrör vilket är mindre bra. Så länge allting rinner som det ska är ju allt fun and games men om slangen hoppar eller om säljaren dragit vatten och kopplat själv och vattenläcka uppstår är det kört. Vet man ens om det finns tätskikt på golvet? Att Fibo-skivorna är felmonterade spelar ju mindre roll när duschkabinen finns.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Och är det på nåt annat sätt nån annanstans är det antingen för att de är dumma i huvet eller att de har "helt annan luftfuktighet" och sånt...
Eller så har de betydligt fler vattenskador...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.