U umk74 skrev:
Hej.
Tack för alla svar
SÄ hÀr Àr det: huset jag pratar om med egenhÀndigt renoverade badrummet kom ut pÄ annons i mÄndags. Bilden pÄ badrummet Àr ifrÄn annonsen. Besiktningsprotokollet fick jag ett par dagar innan.
I protokollet dÀr man skriver vad som gjorts i huset stÄr följande om badrummet:
2020 Äldre toalettutrymme pĂ„ övre plan renoveras och byggs ut till lite större toalett med duschkabin. PĂ„ golvet lĂ€ggs det in
vattenburen golvvÀrme och klinker. Arbetet utfördes i egen regi.

Jag fÄr jobba med det hÀr att vara tydlig.
NÀsta vecka Àr det visning, dÄ fÄr jag se hur man löst det med vattnets avtransport.
Jag ser fram emot en uppdatering! 😊👍🙏
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
U umk74 skrev:
Hej.
I ett hus jag Àr intresserad av har sÀljaren byggt ut och renoverat en toalett och gjort det till ett badrum 2020.

Huset sÀljs som besiktat och besiktningsmannen Àr inte nÄdig nÀr han beskriver det:

Golvbrunn finns inte i utrymmet.
I denna typ av utrymme bör en golvbrunn finnas. Avsaknaden utgör en
ökad risk för fuktskador i omkringliggande konstruktioner.
Utrymmet Àr ej fackmÀssigt utfört med flera felaktigheter och brister
gÀllande Fiboskivor pÄ vÀggar, otÀtheter, sviktande skivor och glipande
lÀttmetallskenor/lister mm.
Utrymmet har en förhöjd risk för för fuktskador.
Befintlig duschkabin innebÀr en viss sÀkerhet mot fuktskador.
Utrymmet bör anvÀndas med försiktighet

För mig lÄter det som att det bara Àr att tillkalla en, sÀkert ganska dyr, badrumsmontör som fÄr göra om och göra rÀtt.

Har jag rÀtt?
SnĂ€ll, sĂ€g att jag har fel. 😅
Installera en brunn under duschkabinen, den har vÀl ett avlopp?
 
Denna dusch fungerar som alla andra duschar i vÀrlden utanför Sverige, nÀmligen med ett rör som kopplas till ett avloppsrör i golvet. Bara konfliktrÀdda svenska som hetsar angÄende golvbrunn och blir hysteriska nÀr klÀmringensmanschetten sitter inte riktigt.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
nissenhj och 5 till
  • Laddar…
T
T TobiasStockholm skrev:
HÄller med dig i stort men fibovÀggar Àr vÀl just vattentÀta?
Japp, helt rÀtt att skivorna Àr tÀtat. Men för att det ska funka förutsÀtter det rÀtt montage. Vilket man kan se pÄ bilderna och frÄn besiktningsmannens utlÄtande att sÄ inte Àr fallet. DÄ KAN det ge större problem Àn om det bara hade varit "vanlig vÀgg", att saker blir fuktskadade dÄ det inte kan andas ordentligt. Blir lite "plastpÄseeffekten", tÀtt Ät bÄda hÄll (om det nu sitter gammalt tÀtskikt bakom eller ÄngspÀrr) . Kommer det dÄ in fukt (vatten/vattenÄnga/fukt frÄn luften) finns risken att det stannar dÀr lÀngre Àn önskat och skapar problem.
 
hansulainen hansulainen skrev:
Denna dusch fungerar som alla andra duschar i vÀrlden utanför Sverige, nÀmligen med ett rör som kopplas till ett avloppsrör i golvet. Bara konfliktrÀdda svenska som hetsar angÄende golvbrunn och blir hysteriska nÀr klÀmringensmanschetten sitter inte riktigt.
kom ihÄg att vi i sverige Àr bÀst pÄ sÄnt hÀr i alla lÀgen. Det Àr alla andra som gör fel......
 
  • Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
U umk74 skrev:
Hej.
I ett hus jag Àr intresserad av har sÀljaren byggt ut och renoverat en toalett och gjort det till ett badrum 2020.

Huset sÀljs som besiktat och besiktningsmannen Àr inte nÄdig nÀr han beskriver det:

Golvbrunn finns inte i utrymmet.
I denna typ av utrymme bör en golvbrunn finnas. Avsaknaden utgör en
ökad risk för fuktskador i omkringliggande konstruktioner.
Utrymmet Àr ej fackmÀssigt utfört med flera felaktigheter och brister
gÀllande Fiboskivor pÄ vÀggar, otÀtheter, sviktande skivor och glipande
lÀttmetallskenor/lister mm.
Utrymmet har en förhöjd risk för för fuktskador.
Befintlig duschkabin innebÀr en viss sÀkerhet mot fuktskador.
Utrymmet bör anvÀndas med försiktighet

För mig lÄter det som att det bara Àr att tillkalla en, sÀkert ganska dyr, badrumsmontör som fÄr göra om och göra rÀtt.

Har jag rÀtt?
SnĂ€ll, sĂ€g att jag har fel. 😅
Helt rÀtt av dig att kalkylera med totalrenovering av toaletten. Som du beskriver Àr nuvarande vÀrde pÄ toaletten 0 kr. Bara anvÀndbart till förvaring?
En framtida vattenskads kostar betydligt mer att sanera Àn att göra rÀtt frÄn början.
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Är golvet vattentĂ€tt sĂ„ Ă€r risken inte sĂ„ stor om man duschar i en duschkabin med ett tĂ€tt avlopp. Hela diskussionen handlar om hur stora riskerna Ă€r och om (och i sĂ„ fall hur lĂ€nge) TS Ă€r villig att ta dessa.
đŸ€” hmmmm....
VattentÀtt golv utan golvbrunn Àr en risk om det uppstÄr en vattenlÀcka i installation av blandare mm.
Det blir snabbt "högvatten" pÄ golvet, vattnet rinner över dörrtröskeln till intilliggande rum eller in vÀggkonstruktionen.
Golvbrunn i vÄtutrymmen Àr sjÀlvklart val.
 
B Bernt Ö97 skrev:
Helt rÀtt av dig att kalkylera med totalrenovering av toaletten. Som du beskriver Àr nuvarande vÀrde pÄ toaletten 0 kr. Bara anvÀndbart till förvaring?
En framtida vattenskads kostar betydligt mer att sanera Àn att göra rÀtt frÄn början.
Det dÀr var vÀl lite hÄrt: VÀrdet Àr vÀl som pÄ vilken gÀsttoa som helst. DÀremot verkar det ju inte vara ett badrum och om man anvÀnder tex dusch dÀr sÄ Àr det "pÄ egen risk" s.a.s.
 
  • Gilla
Lennart 57 och 1 till
  • Laddar…
K
U umk74 skrev:
Hej.
Tack för alla svar
SÄ hÀr Àr det: huset jag pratar om med egenhÀndigt renoverade badrummet kom ut pÄ annons i mÄndags. Bilden pÄ badrummet Àr ifrÄn annonsen. Besiktningsprotokollet fick jag ett par dagar innan.
I protokollet dÀr man skriver vad som gjorts i huset stÄr följande om badrummet:
2020 Äldre toalettutrymme pĂ„ övre plan renoveras och byggs ut till lite större toalett med duschkabin. PĂ„ golvet lĂ€ggs det in
vattenburen golvvÀrme och klinker. Arbetet utfördes i egen regi.

Jag fÄr jobba med det hÀr att vara tydlig.
NÀsta vecka Àr det visning, dÄ fÄr jag se hur man löst det med vattnets avtransport.
Man bör nog Àven försöka ta reda pÄ hur det Àr stÀllt med tÀtskikt, Àven om man duschar i ett instÀngt utrymme.

LĂ„ter som en lite för ivrig hemmafixare.. FĂ„r mig att undra vad med som ”fixats” i huset.
 
RoTe
B Bernt Ö97 skrev:
đŸ€” hmmmm....
VattentÀtt golv utan golvbrunn Àr en risk om det uppstÄr en vattenlÀcka i installation av blandare mm.
Det blir snabbt "högvatten" pÄ golvet, vattnet rinner över dörrtröskeln till intilliggande rum eller in vÀggkonstruktionen.
Golvbrunn i vÄtutrymmen Àr sjÀlvklart val.
PÄminner mig om nÀr jag som ungdom duschade i duschkabinen hos morsan, som hade problem med avloppet. Golvbrunnen svÀmmade snabbt över utan att jag mÀrkte detta pga jag stod i duschkabinen och lÄt oss sÀga att det blev vÀldigt fort blött... SÄ vad hjÀlper golvbrunn nÀr det blir stopp i den? I just detta fall hade det varit betydligt bÀttre om vattnet hade stigit i sjÀlva duschkabinen istÀllet, dÄ hade jag mÀrkt det.
 
  • Gilla
nissenhj och 7 till
  • Laddar…
hansulainen hansulainen skrev:
Denna dusch fungerar som alla andra duschar i vÀrlden utanför Sverige, nÀmligen med ett rör som kopplas till ett avloppsrör i golvet. Bara konfliktrÀdda svenska som hetsar angÄende golvbrunn och blir hysteriska nÀr klÀmringensmanschetten sitter inte riktigt.
GrundinstÀllningen pÄ Byggahus Àr att Sverige Àr #1 och att regler hÀr levereras pÄ stentavlor direkt frÄn himlen.

Och Àr det pÄ nÄt annat sÀtt nÄn annanstans Àr det antingen för att de Àr dumma i huvet eller att de har "helt annan luftfuktighet" och sÄnt....
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
nissenhj och 6 till
  • Laddar…
Se till att duschkabinen inte svÀmmar över nÀr du duschar sÄ Àr det inga problem..
Montera en flÀkt kanske för att fÄ ut fuktig luft alt kör med öppet fönster..
 
B Bernt Ö97 skrev:
đŸ€” hmmmm....
VattentÀtt golv utan golvbrunn Àr en risk om det uppstÄr en vattenlÀcka i installation av blandare mm.
Det blir snabbt "högvatten" pÄ golvet, vattnet rinner över dörrtröskeln till intilliggande rum eller in vÀggkonstruktionen.
Golvbrunn i vÄtutrymmen Àr sjÀlvklart val.
Och alla vet att toalett och handfat inte kan lÀcka, det Àr dÀrför det inte behövs golvbrunn dÄ.
Eller Àr inte vÀrlden svart-vit utan kanske gÄr att göra rimlighetsbedömningar?

NÀsta uppdatering av sÀker vatten Àr att nybyggen ska ha "garderobe" istÀllet (https://en.wikipedia.org/wiki/Garderobe) för det ger Ànnu lÀgre sannolikhet för vattenskada.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
U umk74 skrev:
Jag skickade en frÄga till mÀklaren.
Det finns en duschkabin i tvÀttstugan pÄ första vÄningen dÀr ocksÄ förrÄd, toalett och rum för tidigare affÀrsverksamhet finns.
PÄ andra vÄningen finns kök, vardagsrum och sovrum.
Jag skulle ta det som ett tecken pÄ att besikta mera ingÄende. Folk som fuskar/inte vet bÀttre gör det pÄ mÄnga stÀllen Àr min erfarenhet.
 
O [old rusty] skrev:
Och alla vet att toalett och handfat inte kan lÀcka, det Àr dÀrför det inte behövs golvbrunn dÄ.
Eller Àr inte vÀrlden svart-vit utan kanske gÄr att göra rimlighetsbedömningar?

NÀsta uppdatering av sÀker vatten Àr att nybyggen ska ha "garderobe" istÀllet ([lÀnk]) för det ger Ànnu lÀgre sannolikhet för vattenskada.
SÄ Àven i köket, för det Àr dÀr jag har haft vattenlÀckage:
- första gÄngen var det en bÀnkdiskmaskin jag hade i en lÀgenhet som vars nivÄgivare slutade att fungera. Jag satt vid datorn i rummet bredvid, men det var rejÀlt blött innan jag upptÀckte det ÀndÄ. Jag insÄg att nÄgot var fel nÀr jag hörde vatten landa i pölen pÄ golvet i köket. Men det krÀvs rÀtt mycket vatten innan man fÄr ljudet av vatten som landar i djupt vatten. Den bÀnkmaskinen fungerar dock fortfarande 25 Är senare och anvÀnds av en kompis för att rengöra bildelar med avfettningsmedel.
- senast eftersom lÀrlingen som VVS-firman anvÀnde sig av inte fick tÀtt nÀr de monterade blandaren i ena diskhon, sÄ jag gjorde om och gjorde rÀtt. Sedan upptÀckte jag en smyglÀcka Àven i den andra blandaren i den andra hon, sÄ jag fick göra om den ocksÄ.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.