D Dilato skrev:
Ok, till samma rör som stoppet sitter i då?
Nej, förbi stoppet som sitter i silen.
Precis som handfat och diskhoar.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Tyvärr är det nog så att det är antingen läge för att göra en riktig badrumsrenovering eller återgå till att betrakta rummet som en toalett. Man bör ta hänsyn till det när man bestämmer sitt maxbud.
Avstånd mellan toa och tvst finns angivet i BBR.
 
O [old rusty] skrev:
Nej, förbi stoppet som sitter i silen.
Precis som handfat och diskhoar.
Alla stopp jag haft på handfat och diskhoar har varit i vattenlåset och där hjälper det inte att man har bräddavlopp.
Diskhoar har väl inte ens sil..
 
..dessutom finns krav på ventilation av utrymmet. Finns åxå krav i BBR.
 
D Dilato skrev:
Vad är bräddavloppet till för att lösa för problem som inte löses av kabinens ordinarie avlopp?
Finns mer i den här tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/avlopp-till-duschkabin.374320/ (Jag resonerar så här, tänk handfat, är det stopp i silen så är bräddavloppet vägen förbi. Samma med kabinen, stopp en väg så finns en reservväg ut).
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Tyvärr är det nog så att det är antingen läge för att göra en riktig badrumsrenovering eller återgå till att betrakta rummet som en toalett. Man bör ta hänsyn till det när man bestämmer sitt maxbud.
Syns lite dåligt på bilden, är det en byggd dusch eller en duschkabin.
Är det en byggd dusch så kan du sätta in en duschkabin & leda vattnet till en golvbrunn om det nu finns någon förstås
 
T Timmertorsten skrev:
Finns mer i den här tråden [länk] (Jag resonerar så här, tänk handfat, är det stopp i silen så är bräddavloppet vägen förbi. Samma med kabinen, stopp en väg så finns en reservväg ut).
Jag förstår principen men i praktiken är bräddavloppet meningslöst i kabinfallet.

Eller är felfallet som ska lösas att man sätter på vattnet i kabinen och sedan lämnar badrummet och avloppet är så igensatt att det måste brädda över....hur ofta händer det nån tro?

Ibland undrar man om ransonen av förnuft har tagit slut🤓
 
D Dilato skrev:
Jag förstår principen men i praktiken är bräddavloppet meningslöst i kabinfallet.

Eller är felfallet som ska lösas att man sätter på vattnet i kabinen och sedan lämnar badrummet och avloppet är så igensatt att det måste brädda över....hur ofta händer det nån tro?

Ibland undrar man om ransonen av förnuft har tagit slut🤓
Har aldrig haft stopp i vattenlåset, alla stopp är före. Så vi har lite olika vanor tydligen.

En golvbrunn hjälper ju knappast heller när det är stopp i rör eller vattenlås.

Men blir det stopp i "silen" som det är stor risk för i dusch och diskho så hjälper det.

Och eftersom du verkar köra raka rör i köket så låt mig introducera;
https://www.clasohlson.com/se/Sil-for-diskho/p/40-8796
 
  • Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Redigerat:
D Dilato skrev:
Jag förstår principen men i praktiken är bräddavloppet meningslöst i kabinfallet.

Eller är felfallet som ska lösas att man sätter på vattnet i kabinen och sedan lämnar badrummet och avloppet är så igensatt att det måste brädda över....hur ofta händer det nån tro?

Ibland undrar man om ransonen av förnuft har tagit slut🤓
Om man skall följa säker vatten så är det ju så det är skrivet 😉 en quickfix för några hundra och kabinen är by the book utan golvbrunn. Sen gör jag själv bara det här i en dusch vi kommer använda sparsamt, min ordinarie har golvbrunn.
 
Fibon är ju felmonterad. Det ska vara tätt. Viktigast är.väl att kolla hur avloppet är kopplat från duschkabinen
Sedan skulle jag sätta in en fläkt så att det aldrig står fuktig luft i badrummet
Sen skulle jag duscha o vara glad men inte spilla på golvet eller spruta vatten på.väggarna.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Drönaren Drönaren skrev:
mojjen, när du skrivit ett inlägg, så ta och läs igenom det du skrivit.
Mo jga sak srkiav smo ud bil dte ås hrä.
Och det är ju inte så läsvänligt, eller hur?
Eller så hoppar du över mina inlägg, och läser nästa istället, om du har svårt att tolka vad jag menar. Är det något jag avskyr så är det språkpoliser.
 
O [old rusty] skrev:
Och eftersom du jämför avsaknad av golvbrunn med att sova i tält istället för hus, vad är den direkta risken? För vad jag kan läsa är "risken" att någon plockar bort duschkabinen. Något man inte gör om man vet om avvikelsen och som dessutom inte går om det inte finns golvbrunn.. (man kan iaf inte fortsätta duscha i rummet).

Så drar man det till sin spets borde rum med duschkabin inte få ha golvbrunn, för då ökar risken att någon tar bort duschkabinen och därmed ökar risken för vattenskada. :)
Min jämförelse med att sova i tält, var enbart ett svart på @-MH-:s inlägg.
Risken är densamma som att man inte får ha en golvbrunn i exempelvis köket, utan att ha ett tätskikt. För om det finns en brunn, kan folk tro att man får hälla vatten på golvet.
Detsamma gäller här, fast tvärtom. I ett badrum tror folk att man kan hälla vatten på golvet. Men här går det ju alltså inte då golvbrunn saknas. Det behöver inte innebära någon risk, om man vet om det. Men så säger branschreglerna, och händer det något så kommer sannolikt inte försäkringsbolaget ersätta skadan.
Vidare finns det toalett, handfat och dusch. Alltså många rör som kan gå sönder, avlopp som kan bli täta, samt mycket vatten som kan spillas. Det finns alltså många risker med att inte ha golvbrunn.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Man be
A AG A skrev:
Min jämförelse med att sova i tält, var enbart ett svart på @-MH-:s inlägg.
Inte mycket till svar, om man skall vara ärlig.
 
Hej.
Tack för alla svar
Så här är det: huset jag pratar om med egenhändigt renoverade badrummet kom ut på annons i måndags. Bilden på badrummet är ifrån annonsen. Besiktningsprotokollet fick jag ett par dagar innan.
I protokollet där man skriver vad som gjorts i huset står följande om badrummet:
2020 Äldre toalettutrymme på övre plan renoveras och byggs ut till lite större toalett med duschkabin. På golvet läggs det in
vattenburen golvvärme och klinker. Arbetet utfördes i egen regi.

Jag får jobba med det här att vara tydlig.
Nästa vecka är det visning, då får jag se hur man löst det med vattnets avtransport.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.