BirgitS
U umk74 skrev:
Säljaren säger att avloppet är kopplat till toaletten. Riktigt hur vet jag inte, det var ingen koppling eller rör synligt.
Menar gissningsvis att avloppsröret från duschen nära toaletten är hopkopplat med avloppsröret från den.
 
  • Gilla
umk74
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Menar gissningsvis att avloppsröret från duschen nära toaletten är hopkopplat med avloppsröret från den.
Men visst hade det varit roligt om duschvattnet användes för att spola i toaletten? 🙂
 
  • Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Jag funderar på att fräscha upp tvättstugan och eventuellt skaffa en nyare duschkabin. Sedan kan man lösa frågan med badrummet lite senare.
 
  • En tvättstuga med äldre vitvaror och en duschkabin med vita draperier.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Bara för att lägga ytterligare en aspekt i det hela så kommer ni att få avslag på ansökning om bostadsanpassningsbidrag i det fall någon av er får en funktionsnedsättning och behöver använda badrummet i kombination med några hjälpmedel.
Det är få som tänker på det men det är inte så ovanligt och den dagen har man en massa andra bekymmer så det sista man vill ta tag i är att bygga om badrum för att kunna bo kvar.
 
A AG A skrev:
Min jämförelse med att sova i tält, var enbart ett svart på @-MH-:s inlägg.
Risken är densamma som att man inte får ha en golvbrunn i exempelvis köket, utan att ha ett tätskikt. För om det finns en brunn, kan folk tro att man får hälla vatten på golvet.
Detsamma gäller här, fast tvärtom. I ett badrum tror folk att man kan hälla vatten på golvet. Men här går det ju alltså inte då golvbrunn saknas. Det behöver inte innebära någon risk, om man vet om det. Men så säger branschreglerna, och händer det något så kommer sannolikt inte försäkringsbolaget ersätta skadan.
Vidare finns det toalett, handfat och dusch. Alltså många rör som kan gå sönder, avlopp som kan bli täta, samt mycket vatten som kan spillas. Det finns alltså många risker med att inte ha golvbrunn.
En golvbrunn skall alltid finnas oavsett om det är fast dusch plats eller duschkabin. Läs BBR !
 
E ekmariek skrev:
En golvbrunn skall alltid finnas oavsett om det är fast dusch plats eller duschkabin. Läs BBR !
I säker vatten framgår att duschkabin kan anslutas till avlopp på annat sätt än golvbrunn (se tidigare i tråden). Jag är själv helt obekant med BBR men lär mig gärna. Har uppfattat det som att BBR mest handlar om tätskiktet och utförandet, jag kan säkert missat något. Var i BBR står att golvbrunn alltid skall finnas? Nyfiken då jag själv byggt utan golvbrunn (läs tidigare i tråden om hur man kan göra).
 
Jag är enormt nyfiken på vad BBR är... 😵🤔

Boverkets ByggRegler åsyftas troligen men när vi pratar våtutrymmen är det ju BBV... Boverkets Byggregler för Våtrum som är aktuellt. 😉

Sen kanske de finns med i BBR också. 🤔
 
Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
A AnnIng skrev:
Bara för att lägga ytterligare en aspekt i det hela så kommer ni att få avslag på ansökning om bostadsanpassningsbidrag i det fall någon av er får en funktionsnedsättning och behöver använda badrummet i kombination med några hjälpmedel.
Det är få som tänker på det men det är inte så ovanligt och den dagen har man en massa andra bekymmer så det sista man vill ta tag i är att bygga om badrum för att kunna bo kvar.
Nej, det finns inte en chans att ens backa in en duschstol i den här toaletten. Det blir aldrig ett handikapp badrum.
 
  • Gilla
AnnIng
  • Laddar…
T Timmertorsten skrev:
I säker vatten framgår att duschkabin kan anslutas till avlopp på annat sätt än golvbrunn (se tidigare i tråden). Jag är själv helt obekant med BBR men lär mig gärna. Har uppfattat det som att BBR mest handlar om tätskiktet och utförandet, jag kan säkert missat något. Var i BBR står att golvbrunn alltid skall finnas? Nyfiken då jag själv byggt utan golvbrunn (läs tidigare i tråden om hur man kan göra).
Tack för respons !
Du kan kolla på webben på " BBR ".
Där finns allt !
BBR är myndigheten som bevakar att gällande lagar å förordningar följs.
BBR betyder Boverkets Regler och Råd.
Säker Vatten tar bara upp vatten- relaterade ämnen. Alltså ingen myndighet. Alltså svarar inte för exvis byggnadskkonstruktioner, ventilation etc
BBR är lätt att ta sig fram till aktuella spörsmål.
Kolla får du se !
Hör gärna av dej om du vill. Själv har jag drygt 60 års konsulterfarenhet inom primärt vvs.
 
E ekmariek skrev:
Tack för respons !
Du kan kolla på webben på " BBR ".
Där finns allt !
BBR är myndigheten som bevakar att gällande lagar å förordningar följs.
BBR betyder Boverkets Regler och Råd.
Säker Vatten tar bara upp vatten- relaterade ämnen. Alltså ingen myndighet. Alltså svarar inte för exvis byggnadskkonstruktioner, ventilation etc
BBR är lätt att ta sig fram till aktuella spörsmål.
Kolla får du se !
Hör gärna av dej om du vill. Själv har jag drygt 60 års konsulterfarenhet inom primärt vvs.
Ganska säker på att du ändå måste ha golvbrunn oavsett hur duschkabin är utförd betr avlopp.
 
E ekmariek skrev:
Ganska säker på att du ändå måste ha golvbrunn oavsett hur duschkabin är utförd betr avlopp.
Tack, grymt bra erfarenhet! Med min begränsade insikt har jag dock inte hittat något rörande just krav på golvbrunn i BBR, kan du hitta just den skrivningen? Däremot så kan man enligt säker vatten använda breddavlopp på duschkabin om man saknar golvbrunn likt jag skrev i tråden tidigare. Vill egentligen bara förstå regelverken så har du konkret input från BBR så uppskattas det.
 
  • Skärmdump av text som förklarar krav på golvbrunnar enligt BBR, speciellt för duschkabin och tvättmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jag är enormt nyfiken på vad BBR är... 😵🤔

Boverkets ByggRegler åsyftas troligen men när vi pratar våtutrymmen är det ju BBV... Boverkets Byggregler för Våtrum som är aktuellt. 😉

Sen kanske de finns med i BBR också. 🤔
Japp !
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
E ekmariek skrev:
Ganska säker på att du ändå måste ha golvbrunn oavsett hur duschkabin är utförd betr avlopp.
Försökt hitta avsnitt i BBR men har bara mobilen som inte vill ladda ner acrobat reader där hela BBR finns.
Däremot har jag frågat AI/copilot som svarar att i våtrum skall det finnas golvbrunn. Själv kabinen räknas inte som fast installation och där finns inga speciella krav. I BBR finns väldigt väl specade krav. Har man bara wc å toa är det inte " våtrum ". Därför icke krav på golvbrunn.
I denna tråd om våtrum, krav mm finns många tyckanden och ideer hur man " bör" kunna göra mm.
Händer en vattenskada går försäkringsbolag efter vad BBR föreskriver. Finns inte utrymme för att hänvisa till egna ideer o.d.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jag är enormt nyfiken på vad BBR är... 😵🤔

Boverkets ByggRegler åsyftas troligen men när vi pratar våtutrymmen är det ju BBV... Boverkets Byggregler för Våtrum som är aktuellt. 😉

Sen kanske de finns med i BBR också. 🤔
BBV är fackriktad info. Dock lyder den under BBR som i sin tur behandlar alla byggfack. Även EL ( betr personskydd typ )
 
E ekmariek skrev:
Försökt hitta avsnitt i BBR men har bara mobilen som inte vill ladda ner acrobat reader där hela BBR finns.
Däremot har jag frågat AI/copilot som svarar att i våtrum skall det finnas golvbrunn. Själv kabinen räknas inte som fast installation och där finns inga speciella krav. I BBR finns väldigt väl specade krav. Har man bara wc å toa är det inte " våtrum ". Därför icke krav på golvbrunn.
I denna tråd om våtrum, krav mm finns många tyckanden och ideer hur man " bör" kunna göra mm.
Händer en vattenskada går försäkringsbolag efter vad BBR föreskriver. Finns inte utrymme för att hänvisa till egna ideer o.d.
Jag förstår att det är kontroversiellt med duschkabin utan golvbrunn. I den här tråden finns säkert brister i annat i TS ”badrum”. Men min fråga handlar enbart om krav på golvbrunn eller inte. Enligt säker vatten, nej där kan jag inte hitta det kravet. Du får gärna presentera konkret vad BBV eller BBR skriver, för annars blir det ju också ett inlägg av flera i kategorin tycker och tänker?
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.