32 067 läst · 186 svar
32k läst
186 svar
Belåna till 50% för investera på börsen
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 314 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 314 inlägg
Låna till investeringar är väl precis det man ska låna till. Det är låna till konsumtion som är förkastligt. Helst ska det väl dock vara en riktig investering i t ex utbildning, maskiner, bördig jordbruksmark etc snarare än uppblåsta indexfonder.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Helt riktigt! Att låna till något som äts upp eller förbrukas på annat sätt är förkastligt.Magnus E K skrev:
Vad man sedan ska investera i är upp till var mans kunskap. Ska man expandera så görs det till nästan 100% genom belåning, oavsätt om det är det egna företaget eller den egna ekonomin genom placeringar.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Ordens betydelse och deras respektive gränser håller nog mer och mer på att suddas ut idag. För mig innebär en investering ett agerande med syfte att framkalla avkastning. En spekulation är för mig inte en aktiv handling utan mera prat om eventualiteter, kanske.H heimlaga skrev:
Om jag köper en aktie, en lägenhet, eller något annat för att denna ska ge mig en framtida avkastning så är det en investering. Däremot om jag säger ”jag funderar på att köpa en lägenhet där borta som dom bygger för att direkt sälja den i hopp om en vinst”. Då spekulerar jag och detta kanske kan räknas in i bergreppet spekulation. Jag har inte googlat ordet spekulation, men om man jämför med engelskans ”spectator” som är en åskådare så kanske spekulation mer kan ses som just en åskådning, en spekulation.
Tyvärr ingår väl ett rätt stort mått spekulation även vid köp av många bostäder idag. Många bostäder är alldeles för dyra att köpa ifall de skulle gå ner 20% eller så. Folk räknar dock med att de inte kommer att sjunka i pris, utan troligen öka. Därför är det ändå OK att köpa dyrt.
J
Jerald Stuartson
Husägare
· Stockholm
· 544 inlägg
Jerald Stuartson
Husägare
- Stockholm
- 544 inlägg
Jag hoppas du inte belånade huset i höstas med tanke på den senaste börsutvecklingen.J Jeppenedved skrev:Tjena!
Har nyligen fått huset värderat och hamnat på en belåningsgrad på 47%. Nu går jag i tankarna på att belåna huset till 50% och placera dem lånade pengar på börsen i indexfonder i 10-12 år. Historiskt (vilket såklart inte är någon garanti) avkastar börsen 7-8% i snitt per år och till en ränta på ca 1,2% är det en matematisk no brainer. Men matematiken tar inte hänsyn till risken. Är jag naiv, klok, djärv eller fullständigt galen i mitt tänk?
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 537 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 537 inlägg
J
Jerald Stuartson
Husägare
· Stockholm
· 544 inlägg
Jerald Stuartson
Husägare
- Stockholm
- 544 inlägg
Som tråden visar, allt är en fråga om vilken horisont man har på sitt sparande. Har inte läst alla tidigare inlägg men om det inte nämnts så kan jag varmt rekommendera en stund tillsammans med materialet på ”Rika Tillsammans”. Det fick oss som har en horisont på ca 10 år att öka belåningen från ca 25 till 50% och investera rubbet i en USD-fond (kolla gärna kronkurs vs. dollar sista ca 10 åren) med en historik av att faktiskt överträffa index och vi sover inte det minsta oroligt på natten då vi har matematiken (statistiken) med oss. Men, visst man kan ha otur när man behöver ta ut sina slantar, och vi kan alltid sälja huset nä pensionen närmar sig om det behövs.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 537 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 537 inlägg
Ja det är ju fundamentalt. Å andra sidan får man utgå från att TS inte hade investerat allt vid samma tillfälle. I så fall är väl det ett tillräckligt bevis för att TS bör vända sig någon annanstans än till börsen.J Jerald Stuartson skrev:
Jepp, har fått mycket nyttig info och lärdom därifrån.S SSHH skrev:Som tråden visar, allt är en fråga om vilken horisont man har på sitt sparande. Har inte läst alla tidigare inlägg men om det inte nämnts så kan jag varmt rekommendera en stund tillsammans med materialet på ”Rika Tillsammans”. Det fick oss som har en horisont på ca 10 år att öka belåningen från ca 25 till 50% och investera rubbet i en USD-fond (kolla gärna kronkurs vs. dollar sista ca 10 åren) med en historik av att faktiskt överträffa index och vi sover inte det minsta oroligt på natten då vi har matematiken (statistiken) med oss. Men, visst man kan ha otur när man behöver ta ut sina slantar, och vi kan alltid sälja huset nä pensionen närmar sig om det behövs.