32 668 läst · 186 svar
33k läst
186 svar
Belåna till 50% för investera på börsen
Börsen är trots det på nästan samma nivå nu som i början av septemberJ Jerald Stuartson skrev:
/Krille
Fast det är ju bättre att köpa billigt och sälja dyrt. Varför skulle man köpa USD nu? Samma med börsen. "Titta på hur TSLA gått - dags att köpa" fungerar inte... "Tesla's market value is roughly $2 million per vehicle sold" eller "with this market cap of $1.01 trillion, Tesla was worth as much as the next 10 most valuable global automakers combined: Toyota, BYD (China), Volkswagen (VW, Porsche, Audi, Skoda, Seat, etc.), Daimler, GM, BMW, Ford, Stellantis (includes FCA), Honda, and SAIC Motors (China)" så får man en bättre bild om hur aktiekursen kommer gå i framtiden. Det kommer gå bra för företaget, men aktiekursen kommer korrigeras...S SSHH skrev:Det fick oss som har en horisont på ca 10 år att öka belåningen från ca 25 till 50% och investera rubbet i en USD-fond (kolla gärna kronkurs vs. dollar sista ca 10 åren) med en historik av att faktiskt överträffa index och vi sover inte det minsta oroligt på natten då vi har matematiken (statistiken) med oss.
Problemet är bara att det inte är så enkelt att köpa billigt och sälja dyrt. Det är inte så lätt att förutspå dollarns eller Teslas framtida utveckling.S sjoelund skrev:Fast det är ju bättre att köpa billigt och sälja dyrt. Varför skulle man köpa USD nu? Samma med börsen. "Titta på hur TSLA gått - dags att köpa" fungerar inte... "Tesla's market value is roughly $2 million per vehicle sold" eller "with this market cap of $1.01 trillion, Tesla was worth as much as the next 10 most valuable global automakers combined: Toyota, BYD (China), Volkswagen (VW, Porsche, Audi, Skoda, Seat, etc.), Daimler, GM, BMW, Ford, Stellantis (includes FCA), Honda, and SAIC Motors (China)" så får man en bättre bild om hur aktiekursen kommer gå i framtiden. Det kommer gå bra för företaget, men aktiekursen kommer korrigeras...
/Krille
Oj, här var det inte mycket rätt. Hoppas att du är bättre på att bygga hus än vad du är på aktier. Som man får lära sig på grundkursen så styrs en aktiekurs utifrån förväntningar om framtiden. Om massan tror att bolaget kommer gå bra så är alltså detta redan inprisat i aktiekursen idag.S sjoelund skrev:
Grattis förresten till att vara den första i världshistorien som med säkerhet kan säga hur det kommer gå för ett bolag och hur dess aktiekurs kommer utvecklas. Garanterat nobelpris till dig.
Grattis till att vara en surmagad bäzzerwitzer! Du är inte först med att vara det ska tilläggas.J Jonte Karlsson skrev:Oj, här var det inte mycket rätt. Hoppas att du är bättre på att bygga hus än vad du är på aktier. Som man får lära sig på grundkursen så styrs en aktiekurs utifrån förväntningar om framtiden. Om massan tror att bolaget kommer gå bra så är alltså detta redan inprisat i aktiekursen idag.
Grattis förresten till att vara den första i världshistorien som med säkerhet kan säga hur det kommer gå för ett bolag och hur dess aktiekurs kommer utvecklas. Garanterat nobelpris till dig.
Bakgrunden till vårt val av strategi var:S sjoelund skrev:Fast det är ju bättre att köpa billigt och sälja dyrt. Varför skulle man köpa USD nu? Samma med börsen. "Titta på hur TSLA gått - dags att köpa" fungerar inte... "Tesla's market value is roughly $2 million per vehicle sold" eller "with this market cap of $1.01 trillion, Tesla was worth as much as the next 10 most valuable global automakers combined: Toyota, BYD (China), Volkswagen (VW, Porsche, Audi, Skoda, Seat, etc.), Daimler, GM, BMW, Ford, Stellantis (includes FCA), Honda, and SAIC Motors (China)" så får man en bättre bild om hur aktiekursen kommer gå i framtiden. Det kommer gå bra för företaget, men aktiekursen kommer korrigeras...
- över tid har sek varit en mindre bra valuta för investeringar (svenska politiker har en förkärlek för en svagare kronkurs då det hjälper inhemsk industri)
- sparhorisont +10 år = 100% aktiefond
- som enskild sparare är det svårt att slå index genom att handla enskilda aktier
- ointresse av aktier och att ekonomi
Men visst, såklart det var nervöst att langa in så stora belopp även om vi delade upp insättningen i två delar och gjorde den med två månaders mellanrum. Kortsiktigt har vi haft tur då vi gjorde detta för drygt ett år sedan. Skulle vi gjort samma val idag? Ja, troligen då vi har ett längre perspektiv och det är i princip omöjligt att träffa botten prismässigt.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Att köpa amerikanska bolag/fonder när dollarn står i 9,40kr, inget jag skulle rekomendera idag iaf.S SSHH skrev:Som tråden visar, allt är en fråga om vilken horisont man har på sitt sparande. Har inte läst alla tidigare inlägg men om det inte nämnts så kan jag varmt rekommendera en stund tillsammans med materialet på ”Rika Tillsammans”. Det fick oss som har en horisont på ca 10 år att öka belåningen från ca 25 till 50% och investera rubbet i en USD-fond (kolla gärna kronkurs vs. dollar sista ca 10 åren) med en historik av att faktiskt överträffa index och vi sover inte det minsta oroligt på natten då vi har matematiken (statistiken) med oss. Men, visst man kan ha otur när man behöver ta ut sina slantar, och vi kan alltid sälja huset nä pensionen närmar sig om det behövs.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Fonder = avgifter som urholkar kapitalet årligen. Fondförvaltare brukar prestera sämre än index på grund av låst regelverk. Råder dig att istället köpa investmentbolag.S SSHH skrev:Bakgrunden till vårt val av strategi var:
- över tid har sek varit en mindre bra valuta för investeringar (svenska politiker har en förkärlek för en svagare kronkurs då det hjälper inhemsk industri)
- sparhorisont +10 år = 100% aktiefond
- som enskild sparare är det svårt att slå index genom att handla enskilda aktier
- ointresse av aktier och att ekonomi
Men visst, såklart det var nervöst att langa in så stora belopp även om vi delade upp insättningen i två delar och gjorde den med två månaders mellanrum. Kortsiktigt har vi haft tur då vi gjorde detta för drygt ett år sedan. Skulle vi gjort samma val idag? Ja, troligen då vi har ett längre perspektiv och det är i princip omöjligt att träffa botten prismässigt.
Hur tänker du att SEK varit en sämre investering pga. inhemsk industri? Är det inte bra att investera i svenska företag som får betalt i annan valuta än kronor när densamma är svag? Svenska exportföretag gynnas ju kraftigt av valutaeffekten och därmed borde investering i såna företag premieras.
Nummer ett kan jag förstå, men nummer två är jag fundersam till. Ointresse av ekonomi?
Siffrorna var från i höstas. Hur gick det med TSLA sedan dess? Visst kan aktien gå upp men efter ett tag upptäcker aktieägarna att även om man tog 100% av marknaden skulle det finnas bättre aktier att köpa.J Jonte Karlsson skrev:
Jag skulle dock inte gå så långt som att blanka TSLA. Det är många som gjort stora förluster då aktiekurser inte nödvändigtvis reflekterar verkligheten. Se även: GameStop för drygt ett år sedan.
Jag tittar hellre på bokslut för att värdera bolag än vad jag tror om hur marknaden kommer tycka om aktien. Har du en lång investeringshorisont så lönar det sig.
Det jag menar är att den svenska kronans värde gentemot andra större valutor över sista 30-40 åren inte är smickrande. Jag har inte allt data framför mig men om man tittar på tex utvecklingen gentemot schweizerfrancen så blir det tydligt.M Markarbetaren skrev:Fonder = avgifter som urholkar kapitalet årligen. Fondförvaltare brukar prestera sämre än index på grund av låst regelverk. Råder dig att istället köpa investmentbolag.
Hur tänker du att SEK varit en sämre investering pga. inhemsk industri? Är det inte bra att investera i svenska företag som får betalt i annan valuta än kronor när densamma är svag? Svenska exportföretag gynnas ju kraftigt av valutaeffekten och därmed borde investering i såna företag premieras.
Nummer ett kan jag förstå, men nummer två är jag fundersam till. Ointresse av ekonomi?
Dessutom har vi för avsikt att använda våra pengar som pensionärer utomlands (euro, usd) så för oss är tillväxten relativt dessa valutor viktigt.
Det fond vi valt har ingen %-avgift på hela kapitalet utan endast avgift på tillväxten. Det innebär med andra ord att om tillväxten är 0% ett år är även avgiften 0%.
Jag råder ingen vad gäller strategi kring investeringar, det lämnar jag till andra och det finns säkert bättre val än de vi gjort. Jag tror att ju större intresse man har, desto mer tid är man beredd att lägga på frågan och ju bättre kan utfallet bli.