32 076 läst · 186 svar
32k läst
186 svar
Belåna till 50% för investera på börsen
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Yes! Nu har rean äntligen börjat! Jag följer min plan. Låste mina lån i februari under 1,3%, legat minst 50% likvid sedan dess och har nu börjat göra veckovis inköp i bolag med lååång historik som tappat bortåt 50% i aktiekurs.P pauls skrev:
Den som kan historien, själv började jag tidigt 80-tal med aktier, vet att ungefär vart 15’e år så kommer det en rejäl björntrend. Lehman inträffade för 15 år sedan, innan dess finans/fastighetskrisen i början på 90-talet.
Jag hoppas och tror att den som tog lån för att investera på börsen i denna tråden har lite längre investeringshorisont än att man redan nu kastar in handduken.
Det har ju bara gått 1 av de 10-12 åren så kanske lite väl tidigt att utvärdera?P pauls skrev:
Har man bara ett års sikt på sina investeringar bör man nog hålla sig till ett räntekonton.
/Krille
Jag lånade 120 000kr till att sätta på börsen. Satte dem på en räntekostnader och sätter över 10 000kr i månaden till fondspar sedan April.
Det blev en investering i solceller också vilket ser ut till att vara ett bra drag. I synnerhet ur kassaflödesperspektivet.
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 407 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 407 inlägg
Tycker nog solceller har viss risk dom med.Jonatan79 skrev:
Bidrag för såld el kan försvinna. Elen kan bli normalbillig om ett år. Växelriktaren kan haverera efter 3 år, en mus kan fixa kortslutning. Hur sexiga är blåa 200w paneler på ett 10år beg hus idag?
På 10-12 år kan man räkna hem solcellerna och efter ytterligare 10-12 år kan man gått plus 100%. Frågan är om man på 20år inte går plus mer på börsen med en indexfond...
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Läste ett amerikanskt twitterinlägg av en investerare som varit med i 40 år på börsen som beskrev att detta är tredje gången under hans karriär som ”det stora tillfället” att investera infinner sig. Jag är beredd att hålla med.
OM, många om, men OM den tokige ryssen faller och ersätts av någon som sätter P för stolligheterna och EU lättar på sanktionerna, RB sänker räntan framåt 2024, konjunkturen återhämtar sig, recessionen uteblir och inflationen återgår till 2%. DÅ kommer börsen att påbörja en bulltrend igen.
OM, många om, men OM den tokige ryssen faller och ersätts av någon som sätter P för stolligheterna och EU lättar på sanktionerna, RB sänker räntan framåt 2024, konjunkturen återhämtar sig, recessionen uteblir och inflationen återgår till 2%. DÅ kommer börsen att påbörja en bulltrend igen.
Man kunde hoppas att alla "jag tjänar mer på att investera på börsen än på att amortera"-tokar har fått sig ett välbehövligt uppvaknande. Fast det är nog att hoppas på för mycket.P pauls skrev:
Du har alltså dragit slutsatsen att historisk utveckling är en tillförlitlig indikation på framtida utveckling?M Markarbetaren skrev:
Sorry, men du har nog inget nobelpris i ekonomi att kvittera ut i närtid.
Kanske vänta mer än ett år innan man kritiserar en investering på 10-12 års sikt? Är det att hoppas på för mycketJ Jonte Karlsson skrev:
/Krille
Det handlade inte om just denna investering just nu, det syftade på alla dessa personer som slår sig för bröstet och säger att de minsann kan tjäna mer på börsen än vad de betalar ränta på lånet, och att det därför lönar sig att inte amortera. Då har man missat grundkursen i riskhantering och att det inte handlar om vad som ger bäst avkastning här och nu.K Krille4 skrev:
Det kommer bli tydligt framöver när många av dessa hushåll har investeringar som slaktas på börsen (dvs de pengar de "tjänade" på att inte amortera) samtidigt som deras lån fortfarande är lika höga (deras taktik var ju att inte amortera) och dessutom med stigande ränta. Alltså en tredubbel käftsmäll. Det ska man givetvis ha med i beräkningen när man bedömer risk och möjligheter när det gäller investering vs amortering.
Grundkursen i riskhantering är precis det TS beskriver - d v s låg belåning, låg risk och långsiktighet. Jag ser ingen annan som förespråkar det du beskriver?J Jonte Karlsson skrev:Det handlade inte om just denna investering just nu, det syftade på alla dessa personer som slår sig för bröstet och säger att de minsann kan tjäna mer på börsen än vad de betalar ränta på lånet, och att det därför lönar sig att inte amortera. Då har man missat grundkursen i riskhantering och att det inte handlar om vad som ger bäst avkastning här och nu.
Det kommer bli tydligt framöver när många av dessa hushåll har investeringar som slaktas på börsen (dvs de pengar de "tjänade" på att inte amortera) samtidigt som deras lån fortfarande är lika höga (deras taktik var ju att inte amortera) och dessutom med stigande ränta. Alltså en tredubbel käftsmäll. Det ska man givetvis ha med i beräkningen när man bedömer risk och möjligheter när det gäller investering vs amortering.
/Krille
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Du behöver nog läsa på lite innan du skriver i denna tråd!J Jonte Karlsson skrev:Det handlade inte om just denna investering just nu, det syftade på alla dessa personer som slår sig för bröstet och säger att de minsann kan tjäna mer på börsen än vad de betalar ränta på lånet, och att det därför lönar sig att inte amortera. Då har man missat grundkursen i riskhantering och att det inte handlar om vad som ger bäst avkastning här och nu.
SIXGX (börsen exklusive utdelningar) har avkastat i snitt 11,7%/år dom senaste 43 åren (sedan indexets start)
SIXRX som inkluderar utdelningar har avkastat 15%/år dom senaste 43 åren (sedan indexets start).
Du får gärna ta fram ett underlag där du hänvisar till att bolåneräntans snitt över tid har legat över mina siffror så ska jag vara tyst! Att hänvisa till 1 år där börsen har negativ utveckling bevisar att du inte riktigt förstår vad vi diskuterar!
Här kan du läsa om börsens historik :
SIXGX - Fondbolagens förening
SIX General Index (SIXGX) visar den genomsnittliga utvecklingen på Stockholmsbörsen.
1979-12-28 till 2022-10-07 Förändring(%) 11 673,04
SIXRX - Fondbolagens förening
SIX Return Index (SIXRX) visar den genomsnittliga utvecklingen på Stockholmsbörsen inklusive utdelningar.
1979-12-28 till 2022-10-07 Förändring(%) 39 544,28